Avatar billede martinpoulsen Nybegynder
17. april 2007 - 17:26 Der er 9 kommentarer og
4 løsninger

Grafikkort i bærbar

Jeg har fundet følgende bærbare på edbpriser:
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=360214

Der står den har Dynamic Video Memory Technology 3.0 og Intel GMA 950. Er der nogen der kan forklare lidt nærmere, hvad det betyder? Og hvad betyder det i forhold til spil mv.

Computeren er dog hovedsageligt tænkt til kontorbrug/internet.
Avatar billede mickey777 Nybegynder
17. april 2007 - 17:54 #1
Det betyder at det er et onboard grafikkort som deles om rammene dvs. at ud af den 1 GB ram maskinen er udstyret med, kan du vælge at afsætte 64,128 eller 256 til grafikkortet.

Jeg anbefaler som regel ikke bærbar med onboard grafikkort hvis de skal bruges til spil idet det minimere den optimale ydelse.
Avatar billede drgonzo Praktikant
17. april 2007 - 18:53 #2
onboard kan sagtens bruges til office, mindre og ældre spil, men skal du spille noget bare en smule fancy er onboard ikke godt nok. Du kan til nøds køre WOW med minimum settings og så lagger det stadig lidt, så skal du spille skal der mere til.

http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=316218 dette er en mere allround maskine og den vil du fint kunne spille på. Den er tungere og har lidt dårligere batt tid, større skærm, selvstændigt gfx kort, større hdd. Skal den være med 14.1 tommer og kunne lidt spil må du lidt op i pris, desværre

http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=261292 evt denne..

Hvis du er villig til at gå op i pris er Zepto 6214w en drømmemaskine
Avatar billede martinpoulsen Nybegynder
18. april 2007 - 20:06 #3
Hvordan anvender grafikkortet rammene? Nedsættes den øvrige hukommelse med det valgte antal ram eller anvender grafikkortet ram efter behov op til den fastsatte grænse?
Avatar billede drgonzo Praktikant
18. april 2007 - 20:35 #4
anvender efter behov, men i nogle tilfælde kan det manuelt indstilles i bios
Avatar billede danishdk Nybegynder
19. april 2007 - 02:07 #5
Har lige undersøgt bærbare i den prisklasse 6500-7500 og du får væsentlig meget mere for pengene (hvis du nu alligevel gerne vil spille lidt Sims 2, Oblivion eller Counterstrike) hvis du bruger 7300 på denne :

http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=316219

Det er en Core 2 Duo processor på 1,66GHz der er stærkere end Lenovoens Core Duo på 2 GHz - sådan er det idag, ikke til at hitte rundt i frekvenser og navne !

PS : Glem alt om onboard grafikkort hvis du vil spille spil efter 2002/2003 ...
Avatar billede drgonzo Praktikant
19. april 2007 - 08:12 #6
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=316218 har core2duo 1.83ghz og er billigere. Har kørt Timedemoen fra counterstrike 2 på en maskine med samme specs som denne, den kørte med et snit omkring de 80fps og det er vist rigeligt

Oblivion kan bringe enhver computer i knæ, også stationære, så det skal du ikke tænke på, det skal ned i settings uanset hvad
Avatar billede martinpoulsen Nybegynder
19. april 2007 - 13:43 #7
Tak for svar.
Hvis I smider et svar er der point...
Avatar billede danishdk Nybegynder
19. april 2007 - 15:39 #8
Jeg anbefaler ikke Hypermemory der "låner" af dine 1 GB systemRAM - og iøvrigt er Radeon X1400 meget ringere end Nvidia Geforce Go 7600 (med 256 MB egne DDR2-RAM !!!) , se selv her på :

http://www.notebookcheck.net/Mobile-Graphics-Cards-Benchmark-List.844.0.html

PS : Oblivion er ikke et problem for mine stationære Single GPU, og ellers køb SLI-bundkort til stationære !
Avatar billede danishdk Nybegynder
19. april 2007 - 15:40 #9
Avatar billede mickey777 Nybegynder
19. april 2007 - 16:29 #10
Til alle :)
Avatar billede drgonzo Praktikant
19. april 2007 - 16:45 #11
x1400 er rigeligt til spil. Du kan køre alle spil på det kort. Desuden behøver du ikke at aktivere hypermemory du kan sagtens nøjes med de 128 dedikerede ram.

Hvis computeren hovedsagligt er til surfing og kontor er det bedre med en større cpu end med et stort gfx kort.

http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=316218 er klart bedre til allround brug med den større cpu, og gfx kortet kan køre alt. så er den billigere

SLI skal du holde dig langt fra, det er noget opreklameret fis og spild af penge´+ strømregning
Avatar billede huset Praktikant
19. april 2007 - 16:51 #12
hypermemory er ikke noget brugbart, og det har været kendt siden AGP. Det er på ingenmåde et argument for at købe et specielt gfx til desktop eller mobile enheder.

Lad mig citere:

HyperMemory er bare et navn for at grafikkortet kan benytte system hukommelsen. VIA/S3, nVidia, XGI osv. har alle en identisk løsning. Der er ikke skide meget hokus pokus i det, og for AGP var der en tilsvarende standard.

Med skiftet til PCI Express er der lavere latency, bedre mulighed for prioritering af signalet, større båndbredde til system hukommelsen og dermed kan det bruges mere aggressivt til at mindske hukommelsen på grafikkort, og gøre forskellen på 256MB og 128MB onboard hukommelse mindre, men den kan alt andet lige ikke gøre det uden ydelsestab.
Avatar billede drgonzo Praktikant
19. april 2007 - 17:15 #13
Det har 128mb dedikeret.

x1400 HM + core2duo 1.86 + 1gb ram = 80+ fps i counter strike source timedemo, mere er der vel ikke behov for?