Avatar billede vraa Nybegynder
16. april 2007 - 23:35 Der er 4 kommentarer

Farvegengivelse på Zepto bærbar

Jeg har lige investeret i en zepto bærbar og er ikke helt tilfreds med farvegengivelsen, kontra (f.eks. photoshop filer) som er lavet på bærbaren og skrevet ud på et trykkeri.
Er der nogen måde og korregere dette på. Adobe Gamme eller findes der andre værktøjer?
Og hvad er fremgangsmåden?
Avatar billede milter Ekspert
17. april 2007 - 00:42 #1
Du er igang med et projekt, som jeg har brugt meget tid på i flere år. I sidste ende kommer det an på, hvad du selv anser som en acceptabel forskel på det, du ser på din skærm og det, som bliver printet. Medmindre du er villig til at ofre mange penge på udstyr til farvekalibrering af alle led i din kæde, så er det næsten umuligt at få fuld overensstemmelse mellem dem.

Min egen erfaring er, at man først og fremmest skal sørge for at bruge samme farveprofil igennem alle led. Jeg bruger selv SRGB, fordi det giver færrest problemer for mig, men jeg printer også selv mine billeder. Hvis du bruger et professionelt trykkeri, bruger de sikkert et andet, og det betyder, at farverne vil se anderledes ud med deres udstyr, fordi nullerne og etterne tolkes på en anden måde.

Jeg har lagt et par links til en generel søgning her:

http://www.google.dk/search?hl=da&newwindow=1&q=srgb+adobe++1998+calibration&meta=lr%3Dlang_da%7Clang_en%7Clang_no%7Clang_sv%7Clang_de

...og til en lidt mere specifik forklaring her:

http://www.normankoren.com/makingfineprints1A.html

De fleste bærbare er ikke optimeret til korrekt farvegengivelse, så måske skulle du starte der.

Hvilket billedredigeringsprogram bruger du?
Avatar billede vraa Nybegynder
17. april 2007 - 09:35 #2
Jeg benytter Photoshop, InDesign og Illustrator. P.T. er farverne på skærmen så lang fra det som skrives ud(både på vores egen printer og på et trykkeri), så en god start vil være at få justeret det blot en smule så differencen ikke er så stor som den er nu.
Avatar billede vraa Nybegynder
17. april 2007 - 11:14 #3
Nogen der har prøvet Eye-One Display 2. Og hvordan var resultatet (på PC)?
Avatar billede milter Ekspert
17. april 2007 - 11:30 #4
Hvis ikke du kan finde noget i de andre links, så prøv at kigge her:

http://www.betterphoto.com/article.asp?ID=167

Prøv at finde ud af, hvilken farveprofil printeren bruger, og brug så den i dine programmer. Men du kommer nok ikke ret langt, hvis ikke du kalibrerer din Zepto først. Prøv at bruge Adobe Gamma til det.

Hvis ikke det er nok, må du ud og finde penge til en hardwareløsning, som f.eks. noget fra Colorvision.

http://www.betterphoto.com/article.asp?id=163