Avatar billede 2pretty4u Mester
16. april 2007 - 22:32 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Problemer med tilslutning til trådløst net!

Kære eksperten

Jeg har nu i længere tid prøvet at tilslutte min Intel Macbook til min svigerfars trådløse net. Han har det sikret med et Mac filter. Jeg har fundet min computers adresse Airport-id og skrevet det ind i routeren.
Routeren er låst ved password.
Når jeg prøver at connecte computeren siger den at den valgte ip fx (192.168.1.35) er optaget af (her kommer en mac-adresse frem) og den derfor ikke kan benyttes. Jeg har prøvet at sætte min Macbook til forskellige andre ip adresse (192.168.1.36/37/38/39/40/41 etc) men hver gang siger den at samme adresse er taget af samme mac-adresse. Vi har testet om denne mac-adresse var taget af andre computere i huset, det er den ikke, der eksistere ingen computere af sådan adresse.

Hvordan får jeg min macbook tilsluttet? Den vil hellere ikke hvis jeg tilslutter den via lan-stik. Samme fejl optræder her. Ingen af de andre computere i huset har problemer med at komme på nettet. Hvad kan jeg gøre?

Mvh

Stefan
Avatar billede tietze Nybegynder
17. april 2007 - 18:41 #1
Hej Stefan, jeg er lidt i tvivl om hvad problemet helt præcist består i.

I første omgang tænkte jeg at det var en god ide at finde ud af om vi snakker om det samme - altså lidt afklarende spørgsmål:

1) MAC-adressen er seks heksadecimaler, som f.eks.: cc:00:ff:ff:ee:00
- den finder du i æblemenu -> systemindstillinger -> netværk -> og vis: airport -> under "fanebladet" airport findes MAC-adressen øverst som "Airport-id".

2) IP-adressen er noget som normalt bliver tildelt fra det trådløse netværkspunkt og skal derfor ikke vælges. Dvs. at under netværk/ airport og "fanebladet" TCP/IP -> Konfigurer IPV4: Bruger DHCP.

Spørgsmål: Hvordan er det trådløse netværk ellers sikret? Hvilken slags kryptering? f.eks. WEP, WPA el.?

Mvh,
Jørgen
Avatar billede 2pretty4u Mester
17. april 2007 - 19:33 #2
Hej Jørgen.

Jaa du er ikke den eneste som er i tvivl om hvad dette problem er hehe.

Mac-adressen er seks heksadecimaler som du beskriver ovenfor, så den er på plads og har fundet det under airport-id som du beskriver.

Ip-adressen er sat til: Bruger DHCP. Den finder da også en ip adresse den kommer bare op med fejl og skriver at ip'adressen er brugt af en anden bruger og så kommer den med en mac-adresse som bruger den. Det underlige ved dette er dog at mac-adressen ikke optræder i nogle af computerne i hjemmet og den er ikke skrevet ind i mac-filteret så den burde slet ikke kunne komme igennem "sikkerhedskontrollen".

Den er sikret ved WPA Personal. Ved en 10 cifret kode. Dog når man ikke så langt til at skrive passwordet da den allerede fejler ved connect, som beskrevet ovenfor.
Ved slet ikke hvad der er galt. :S

Mvh

Stefan
Avatar billede sd8220 Seniormester
24. april 2007 - 09:25 #3
Har du husket at give routeren din Mac's MAC-adresse som en tilladt klient??
Og i næste omgang kunne det være en midlertidig idé simpelthen at teste, om du kan komme på, hvis netværket slet ikke er krypteret. Altså slå det fra i en tetsperiode.
Er det i menuen Airport (altså den lille oppe i menulinien), at du forsøger at forbinde til svigerfars?
Finder den hans netværksID?
/Seb
Avatar billede 2pretty4u Mester
24. april 2007 - 09:48 #4
Hmm som en tilladt klient? Jaa det mener jeg, at den er skrevet ind som tilladt. Jaa det kunne være en mulighed. Jaa det er deroppe jeg prøver at forbinde, og den forbinder også men kommer så op med fejl og siger at den ip jeg prøver at forbinde til er optaget og så skriver den en Mac-adresse, som ikke er kendt. Men det er underligt, for sætter jeg et netværkskabel ind i den, så gør den det samme, så det er samme situation på lan og wlan.
Avatar billede sd8220 Seniormester
24. april 2007 - 11:01 #5
Jeg synes, at det mest underligt i forbindelse med det kablede. Der burde den da ikke kræve kode eller noget, og den burde heller ikke forsøge at tildele den samme IP to gange.
Prøv lige at slå Airport helt fra, næste gang, du sætter kabel i ;) Det kunene jo være, at den troede, at den skulle forbinde den vej alligevel.
Og så skal du jo tjekke indstillingerne i Netværk -> Ethernet , at du står til DHCP - men har du prøvet at sætte en fast IP-adresse, og så også huske at indtaste de rigtige til gateway og DNS?
Held og lykke.
Avatar billede 2pretty4u Mester
24. april 2007 - 13:22 #6
Jaa det er underligt. Vil prøve at slå airport fra næste gang med kabel, men forstår stadig ikke hvorfor at den tager den samme ip igen? Det mest underlige er at den mac-adresse den siger at ip'en tilhører ikke fremtræder i Mac-filtret. Altså eksistere den ikke. :S Strange stuff..

Jaa har testet med fast ip osv. Underligt. :S
Forstår det overhovedet ikke.
Avatar billede 2pretty4u Mester
05. november 2008 - 16:03 #7
awd