Avatar billede schebye Nybegynder
30. maj 2001 - 23:36 Der er 19 kommentarer og
3 løsninger

PC larmer ved opstart

jeg har netop samlet en pc med flg spec

amd duron 750
256 mb ram
46,1 gb ibm hd
asus a7v133 bundkort
asus agpv7100 gf2 mx grafikkort
hq45 kabinet, 235w
coolermaster køler

Mit problem er, at den larmer (læs knurrer/skurrer) når jeg tænder for pc - dette sker ikke hvis jeg blot laver en ctrl.alt.delete

Er der nogen, der har oplevet det samme / ved hvad det kan skyldes ?

Avatar billede nephilim Nybegynder
30. maj 2001 - 23:37 #1
er der en cd i?
Avatar billede retaxes Nybegynder
30. maj 2001 - 23:57 #2
Kan du definere hvor støjen kommer fra, det nephilim er inde på kunne det være, mange af de nye cd-afsp. speeder op i stor hastighed og så går der resonans i kabinettet, forudsat at der en cd i.
Du kan prøve at se om cd eller hd kan hænges bedre op, evt i gummistropper.
Avatar billede zhark Nybegynder
31. maj 2001 - 00:37 #3
Jeg har (heldigvis) ikke den slags erfaringer, men der er jo meget få ting i en PC der kan frembringe den slags støj! Tag Kabinettet af og få det lokaliseret ved nogle opstart.
Der er nogle trix, med elastik i klemme ved HD/CD - men jeg tror det må være en (nogle) Fan der enten er for ringe eller ikke sidder ordentligt. PSU, CPU og evt. grafikkort. Det lyder som ret nye dele, så de (den) må kunne byttes.
Avatar billede zhark Nybegynder
31. maj 2001 - 00:41 #4
Når jeg skrev CPU og Grafikkopt er det naturligvis de Fan der sidder der, sagen drejer sig om.
Avatar billede schebye Nybegynder
31. maj 2001 - 00:43 #5
der sidder godt nok en cd i, men lyden kommer fra enten køleren til cpu eller den der sidder på selve bundkortet. Jeg er næsten sikker på, at det er den der sidder på bundkortet, da den starter uregelmæssigt op
Avatar billede zhark Nybegynder
31. maj 2001 - 00:47 #6
Ved restart ctrl/alt/delete er det hele jo igang, så det er altså ved koldstart - og, ja - der vil jo komme lyd, men knurren/skuren det er sku\' for meget.
Avatar billede retaxes Nybegynder
31. maj 2001 - 00:47 #7
Så må du ned og bytte den, da det kun er bundkorts ventilatoren kan du roligt tage den fra, det sker der ikke noget ved!
Prøv det og se om den så larmer, der er selvfølgelig smuttere imellem.
Avatar billede zhark Nybegynder
31. maj 2001 - 00:51 #8
Hvad snakker i om, hvad er det for en køler der sidder på \"selve\" mobo? Jeg har samme mobo.
Avatar billede retaxes Nybegynder
31. maj 2001 - 00:52 #9
Nu skriver du at der godt nok sidder en cd i, men er det en skive der sidder i, så fjern den.-.
Der skulle vel ikke sidde en transportlås i, det sad der på min Plextor brænder og den fjernede jeg selvfølgelig.
Avatar billede retaxes Nybegynder
31. maj 2001 - 00:55 #10
zhark> det må du undskylde, jeg er ved at være træt, så jeg troede det var fra schebye der skrev det ;o)
Avatar billede zhark Nybegynder
31. maj 2001 - 00:59 #11
Ja det er sent, men jeg er nysgerrig, er der sat en ekstra chacis Fan på?
Avatar billede schebye Nybegynder
31. maj 2001 - 08:40 #12
der sidder altså en fan på selve mobo skråt ved siden af CPU\'en og CPU køleren

og der er ikke sat en ekstra chasis fan på
Avatar billede retaxes Nybegynder
31. maj 2001 - 09:56 #13
Så havde jeg set rigtigt, jeg syntes nok der stod at der var en køler på mobo.

Kan du ikke prøvet at slukke en blæser ad gangen, så du kan indkredse hvor støjen kommer fra!
Avatar billede zhark Nybegynder
31. maj 2001 - 10:46 #14
Nå ja det er jo en ret lille Fan der sidde på en chip, den havde jeg glemt. Den kan højest koste kr. 100,00 men kan bestemt byttes, for den skal starte \"pænt\" op. PS.: DU KAN VEL IKKE HAVE FORBYTTET (altså tilslutningen) CPU Fan og F-Fan ved montering? CPU Fan skal jo på det øverste stik nærmest CPUen.
Avatar billede schebye Nybegynder
31. maj 2001 - 20:12 #15
zhark - nej jeg har ikke forbyttet tilslutningen imelle cpu fun og f-fan

Jeg kom til at tænke på, om det måske kunne skyldes strømforsyningen - at den simpelthen ikke kan følge med ved koldstart ???
Avatar billede schebye Nybegynder
31. maj 2001 - 20:15 #16
Jeg kan nu tilføje, at PC\'en kun laver KNURREN/SKURREN, når jeg ikke har haft den tændt i 14 timer. Ellers er der ikke noget, hverken ved kold- eller varmstart lige efter hinanden ? Pudsigt ikke ??
Avatar billede retaxes Nybegynder
31. maj 2001 - 20:23 #17
Det er nok lige som med en bil, motoren skal køres ind, har du givet den redex ;o)

Ellers tillyke med det, så kan du måske få lidt fornøjelse af din pc.
Avatar billede schebye Nybegynder
31. maj 2001 - 20:41 #18
hmmm
Avatar billede schebye Nybegynder
01. juni 2001 - 00:15 #19
396 point burde vel kunne lokke...
Avatar billede retaxes Nybegynder
01. juni 2001 - 00:41 #20
schebye> Har jeg misforstået noget, var jeg for hurtig med mine lykønskninger!

Så larmer den stadig og du har ikke sporet fejlen!?

Det har ingen betydning for Power suppl. om den kold- eller varmstarter.
Power supply er en såkaldt switchet type, og det vil sige at den styres meget stramt af en impuls som starter når der kommer spænding på fra lysnettet. Alle de sekundære spændinger til pc er uhyre stabile og svinger ikke ret meget, så lidt at det er svært at måle med et alm. voltmeter.

Der er nogle ting der primært larmer i en moderne pc og det er som følger:

1. Ventilatoren i Power supply
2. Cpu blæseren
3. Grafikkort blæser
4. Evt. chip blæser
5. CD-rom drev, især de hurtige kan få kabinettet i svingninger
6. Harddiske (slidte eller dårligt ophængt)
7. Floppy drev (sjældnere da de ikke er aktive hele tiden)

Der skal ikke meget til for at regne ud, at det alt sammen er noget med bevægelige dele, og det letteste er at pille dem fra en ad gangen, indtil støjen reduceres kraftigt.
Selvfølgelig vil der, når alt kører, være et vist støjniveau, det kan næsten ikke undgås.
Oftest er det de små, billige fabrikater af blæsere man kan høre, så her må man ofre lidt flere gryn på sagen, eller leve med det.
Det er så meget jeg kan hjælpe, en lidt større teknisk udredning, men det betaler sig at planlægge fejlfinding, så kommer du også frem til en løsning du kan bruge.
Et sidste råd, beklæd dit kabinet, det råd har du sikkert fået en gang, mindst!
Avatar billede schebye Nybegynder
05. juni 2001 - 01:58 #21
jeg har fundet løsningen - chipblæseren på bundkortet er en anelse skæv, hvilket betyder, at når den er skruet helt fast på bundkortet, så har den svært ved at køre rundt. Jeg har nu løsnet skruerne i den - og larmen kommer ikke mere ;-).

Avatar billede retaxes Nybegynder
05. juni 2001 - 12:29 #22
Takker for points;o)