Avatar billede pcgamez.dk Nybegynder
30. maj 2001 - 22:52 Der er 29 kommentarer og
3 løsninger

FYSIK!

hvor mange % mere uran skal der i en atombombe for at det kan blive en brintbombe og strålingen kan gå igennem normalt vand istedet for tungt vand?
Avatar billede pcgamez.dk Nybegynder
30. maj 2001 - 22:54 #1
en atom bombe kan ikke blive til en brintbombe ved at tilsæte mere uran, vel?
Avatar billede egede Nybegynder
30. maj 2001 - 22:56 #2
Tror jeg ikke, hvordan skal et grundstof + et grundstof blive til et grundstof?
Er dog ikke sikker.
Avatar billede mathiasiversen Nybegynder
30. maj 2001 - 22:56 #3
Nej!
Avatar billede pcgamez.dk Nybegynder
30. maj 2001 - 22:58 #4
hvad er den kemiske formel for sukker?
Avatar billede top Nybegynder
30. maj 2001 - 23:01 #5
Det er noget med at en brintbombe kræver helt utroligt meget energi at få \'i gang\', og den energi stammer ofte fra en atombombe - er det det du forveksler??
Avatar billede hoejrup Nybegynder
30. maj 2001 - 23:01 #6
Du skal anvende en atombombe for at starte processen i en brintbombe. Den ene fungere efter fusions princippet og den anden efter fissions princippet. Den type våben er forældet teknologi, og de såkaldte magthavere burde fjerne dem fra denne verden. Hvis de ønsker at deres land skal bestå i fremtiden.

/per
Avatar billede skwat Praktikant
30. maj 2001 - 23:02 #7
14 nej måske 13 år... ja
Avatar billede mathiasiversen Nybegynder
30. maj 2001 - 23:03 #8
Forskellen på de to atomvåben er at der sker henholdvis fission (urankernen bliver omdannede til flere kerner) og fussion( mindre kerner samles til større kerner)

glycose (C6H12O6)
Avatar billede nuno Nybegynder
30. maj 2001 - 23:05 #9
pcgamez.dk > du svarer selv på dit spsm kl. 22:54:42

men der skal dog en atom bombe til at sætte en brintbombe igang - for en atombombe er så vidt jeg husker baseret på fision - og en brintbombe på fusion - og hvis atomkerner skal kunne smeltes sammen istedet for spaltes - så kræver det de høje temperaturer, som sprængningen fra atombomben giver. Mange millioner grader - husker dog ikke præcist HVOR mange.......

det sidste spsm du stiller er irrelevant hvis der først er faldet en af 2 ovennævnte bomber :/

/nuno
Avatar billede gon Nybegynder
30. maj 2001 - 23:05 #10
Så vidt jeg er orienteret så er en brintbombe en koncentreret brintbeholder, der omslutter en atombombe. Når atombomben detoneres vil strålingen opvarme og komprimere brinten på næsten ingen tid og der vil dermed forekomme en fusion af brinten og den derfølgende eksplosion.

Bemærk, at fusion kun kan forekomme ved 10 millioner grader celsius og under enormt tryk, som det gør i solen.

Uranen eksisterer i atombomben, men det er brinten, der gør det til en brintbombe. Der er flere former for brint i en brintbombe, blandt andet deuterium og tritium (hvis jeg husker korrekt). Forskellen fra normal brint er atomvægten - de har flere neutroner.

Der kommer masser af forskellig stråling fra en atom/brintbombe, og disse kan gå igennem både vand og tungt vand.
Tungt vand er dog bedre til at spore masseløse partikler som neutrinoer (don\'t ask :=)).

Den kemiske formel for sukker er: C6H12O6.
C er kulstof, H er brint og O er ilt.

Håber det hjalp,
Gon
Avatar billede gon Nybegynder
30. maj 2001 - 23:06 #11
LOL .. der kom 3 replies mens jeg skrev mit :=)
Avatar billede repsac Nybegynder
30. maj 2001 - 23:10 #12
Der findes dog mange forskellige former for glucose (alle med samme kemiske formel: C6H12O6)
D-allose, D-altose, D-glucose, D-mannose, D-gulose, D-idose, D-galactose og D-talose som alle er aldohexoser har samme kemiske formel ... en aldehyld med 6 C-atomer hvortil der er knyttet OH-grupper.
Dertil skal tilføjes at aldohexoser har fire asymmetriske C-atomer ... (2,3,4 og 5) derfor eksisterer der 2^4 (=16) isomere former ...
Avatar billede skwat Praktikant
30. maj 2001 - 23:10 #13
orbitalen.dk og mød op til Fysik timerne.

Bagefter kan du læse retningslinjerne for eksperten.dk
Avatar billede mlj Nybegynder
30. maj 2001 - 23:11 #14
Du svarer selv på spørgsmålet. En Brintbombe bruger Brintfusion som \"Energikilde\". Der bruges som allerede påpeget en A-bombe til at starte en Brintbombe.
Avatar billede repsac Nybegynder
30. maj 2001 - 23:12 #15
Nu vi har gang i al den fysik ... er der nogen der har hørt om man har \"fundet\" Higgs-partilken?
Der var jo en masse bavl om det for noget tid siden, men jeg ved ikke rigtigt hvad der kom ud af det ...
Avatar billede mathiasiversen Nybegynder
30. maj 2001 - 23:13 #16
Man har ikke fundet higgs-partiklen, men man regner med at den er der!
Avatar billede repsac Nybegynder
30. maj 2001 - 23:13 #17
=>skwat: arrh ... det er sq da lidt interessant ... ;o)
Avatar billede pcgamez.dk Nybegynder
30. maj 2001 - 23:13 #18
Skvat, hvor gammel er du?
Avatar billede repsac Nybegynder
30. maj 2001 - 23:15 #19
=>mathiasiversen: ja self. ... ellers holder teorien ikke ... ;o)
Kan du huske hvad det så var der var debat om ... det er vist for et par mdr. siden.
Avatar billede teknik Juniormester
30. maj 2001 - 23:17 #20
Så vidt jeg lige husker, så er facts disse:
Fusion(spaltning)  er en temmelig uren ting, som giver meget stråling, mens
Fission(sammensmeltning) er væsentligt renere.
Enig i, at den normale \"tændsats\" for brintbomben normalt er den mere \"simple\" Fission\'s bombe

Så vidt jeg lige kan støve op, så kræves der følgende mængder gram/mol, af Uran 235 i kernen før processen kan forløbe.
Til Fission = 0.213g/mol
Til Fusion  = 0.018g/mol

Da atomreaktioner ikke lige er min stærke side,så bør du  !!!
For at få det \"helt rigtigt\", nok lige vende denne side:

http://198.110.10.57/Chem/Chem1Docs/FissionFusion.html
eller denne;:
http://www.fast-times.com/edge/nuclear.html
-som fører videre til denne: http://fusioned.gat.com/home.html

mvh :-)
Teknik
Avatar billede repsac Nybegynder
30. maj 2001 - 23:17 #21
Sig mig ... er I alle bombemænd, lærer eller _har_ I læst til eksamen ... ;o)
Avatar billede mathiasiversen Nybegynder
30. maj 2001 - 23:18 #22
Repsac>>
Der var en amerikaner der havde fundet en higgs-partikel i sin have og han mente han havde rettighederne over den :)
Nej jeg ved ikke lige hvad du tænker på?
Avatar billede mathiasiversen Nybegynder
30. maj 2001 - 23:20 #23
teknik>> det er omvendt :) fission=spaltning og fussion=sammensmeltning!
Avatar billede repsac Nybegynder
30. maj 2001 - 23:20 #24
Jeg ved godt hvad Higgs-partiklen er osv. ... jeg trode bare jeg tænkte jeg mente etc. etc. ...
Hmmm jeg kan heller ikke gennemskue hvad jeg selv tror jeg forveksler det medd ...
=> jeg futter i hi ... ;o) - C Ya guys ... :)
Avatar billede mlj Nybegynder
30. maj 2001 - 23:21 #25
teknik > Du har byttet om på Fission/Fusion ;0)
Avatar billede teknik Juniormester
30. maj 2001 - 23:23 #26
Avatar billede repsac Nybegynder
30. maj 2001 - 23:27 #27
=>teknik: Det er svært at sige hvem der har ret ... selvfølgelig! Men man kan da håbe på at de finder den ... så passer standardmodellen jo stadig fint.
Det er svært at forestille sig hvilken teori man så skal \"udvikle\" for at forklare ... hmmm ... alt ... ;o)
Avatar billede mathiasiversen Nybegynder
30. maj 2001 - 23:31 #28
Superstrengteorien er svaret! Så kan vi ikke komme længere ned alt er bare ophobningener af energi!
Avatar billede mlj Nybegynder
30. maj 2001 - 23:34 #29
Længe leve Holger Bech!
Avatar billede teknik Juniormester
30. maj 2001 - 23:58 #30
>>mathiasiversen/mlj - takker for korrektionen...mat/fys 1978 er jo nok lidt støvet efterhånden
Avatar billede hoejrup Nybegynder
31. maj 2001 - 10:11 #31
teknik> Når du sammelægger to virksomheder, så er der tale om en fusion.

/per
Avatar billede teknik Juniormester
31. maj 2001 - 19:24 #32
>>Hoejrup - Jepz
>>pcgamez.dk  Undskyld forvirringen.
Efter at have nærlæst lidt på spørgsmålet, så kan jeg se at jeg har misforstået spm.
- Faktisk, så er spm. nu også lidt uklart ;-)

Det jeg fik fyret af som svar er imidlertid noget værre tågesnak. - Sorry
Jeg havde fået fat i  mængden af restprodukt ved hhv. fission - fusion.
Og de tal er egentlig rigtige nok nemlig \"mindst\" ved fusion (men er jo ikke relevant for spm.)

Jeg prøver lige igen :
Spm. 1:
hvor mange % mere Uran der skal til for at en Atombombe bliver til en brintbombe ?
Svar: Det bliver aldrig til en brintbombe ved at tilsætte mere uran.
Det bliver blot en kraftigere Atombombe.

-Uddybning:
Forskellen mellem Atombomben og brintbomben ligger ikke i mængden af Uran, men i, at det \"brændstof\", som leverer hovedsprængkraften i en brintbombe faktisk er \"brint\",
omend i de modificerede former deutrium og tritium(\"tung\" brint)

-Ideer til alternativ mening med spm. 1. - Ingen ideer.

-------
Spm. 2: så \"strålingen\" kan gå igennem normalt vand frem for tungt vand....
Svar: Strålingen kan altid passere vand - uanset om det er \"tungt\" eller ej.

-Ideer til alternativ mening med spm. 2:
Hvad gør man for at fusionen kan foregå mellem \"normale\" brint atomer bestående af kun en proton, og en elektron i stedet for de (i brintbomber) normale \"tunge brintatomer\" Deutrium og Tritium, som indeholder yderligere hhv. én og to neutroner ?

Alternativt svar: man øger den temperatur som skabes af \"tændladningen\" ( typisk en lille a-bombe)
Den krævede temperatur for at opnå \"tænding\" ligger oppe i størrelsesordenen 100mioºC eller mere.

Andre relaterede emner:
Hvor stor en mængde U-235 kræves til en A-bombe: svar 50kg 100%pure - I praksis lidt flere kg, da 100%pure ikke er tilgængeligt
Hvor stor mængde Plutonium til en Plutoniumbaseret A-bombe: svar 16kg, - dog ned til 10kg, hvis plutonium pakkes i en kapsel af det (relativt lettilgængelige) U-238
Detaljerede beskrivelser af udvinding, tændsatse m.m.m. findes her:
http://www.student.nada.kth.se/~nv91-asa/atomic.html

---
Det blev vist lidt langt ;-)
Sjældent at jeg laver et svar så \"jukset\" som det første, så jeg måtte lige lappe lidt på det.

mvh :-)
Teknik