Avatar billede heine11 Nybegynder
12. april 2007 - 23:56 Der er 6 kommentarer

Kan min computer tænde/slukke lys - el. starte en motor ?

Jeg er interesseret i at få en computer til at udføre forskellige handlinger når forskellige kriterier er opfyldt. fx. Starte en motor, og stoppe den igen når en fotocelle byrdes, starte en motor på et bestemt tidspunkt. Tænde et lys hvis en temperatur falder /stiger til mere en x grader.

Jeg har altså dels behov for at computeren kan indlæse data (fx. temperatur, PH-værdi) og dels at få computeren til at komme med et output (fx. tænde en motor) - og noget software der kan styre hele herligheden !

Jeg har ledt og ledt på internettet men kan ikke finde noget jeg kan bruge. Er der er kvikt hoved her på siden der kan hjælpe eller evt. henvise til nogle der kan

Venlig hilsen

Jacob Skjødt Møller
13. april 2007 - 00:19 #1
Lige en hurtig -> Kig hos http://www.danbit.dk/ ...
Avatar billede roenving Novice
13. april 2007 - 00:19 #2
Grundspørgsmålet er nemt nok at svare på: Ja !-)

Køber du en kaffemaskine, der kan brygge kaffen automatisk på et valgt tidspunkt, har du i realiteten købt en computer, der sidder inde i en kaffebrygger  ...

-- og du kan uden tvivl uden de store problemer finde f.eks. usb-interfaces, der kan reagere på både det ene og det andet, men om der endnu er nogen, der har tænkt det i konsum-størrelse er jeg simpelthen uvidende om !o]
Avatar billede inglenook Praktikant
13. april 2007 - 00:31 #3
helt sikkert. Jeg bruger selv en PC til at styre taend/sluk af lyset i mit hus med X10 systemet (laes mere her: http://www.letsautomate.com/index.cfm?CFID=87562&CFTOKEN=30453062&Nav=X10& ) og til at taende/slukke for et par servere paa bestemte tidspunkter (med en NPS). Dette kan selvfoelgeligt kombineres med temperatur foelere, lys sensorer osv.
Avatar billede thov Forsker
13. april 2007 - 02:15 #4
Med et I/O kort som dette http://www.futurlec.com/ComputerBoards.shtml kan alt lade sig gøre (næsten).
Avatar billede thesheriff Nybegynder
13. april 2007 - 07:13 #5
Hvorfor ikke bare bruge en billig PLC som du bare programmere på din PC?

Den er beregnet for lige netop den type opgaver.
Avatar billede thesheriff Nybegynder
10. juli 2007 - 20:50 #6
Lukketid?