Avatar billede psteiness Nybegynder
12. april 2007 - 11:17 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Referencer virker ikke altid

Jeg har et simpel Excel ark, med nogle få referencer, med de virker ikke altid.

Fx hvis jeg kopierer en reference, der virker, virker referencen også i den nye celle, men hvis jeg skriver nøjagtig det samme i cellen virker referencen ikke altid.

Er der en der kender en mulig grund / løsning på dette problem?
12. april 2007 - 11:28 #1
Lad os se et eksempel på det, der ikke virker.
Avatar billede psteiness Nybegynder
12. april 2007 - 11:48 #2
Helt simpel:
Jeg har nogle celler, der referere til noget tekst i celle B9, og de har referencen =$B$9

Hvis jeg kopierer et af disse celler til en ny celle, så virker referencen til celle B9, men hvis jeg skriver =$B$9 i cellen, så virker referencen ikke altid???
12. april 2007 - 11:55 #3
Hvad vises i cellen, når det ikke virker?
Avatar billede psteiness Nybegynder
12. april 2007 - 11:58 #4
Jeg har lige forsøgt at ændre celleformateringen til ”nummer” i stedet for ”tekst”, så virkede referencen, hvis jeg skrev et tal i celle B9, men nu er det jo tekst jeg gerne vil refererer til, og det virker jo også nogle gange. Så…?

Skal jeg formaterer cellerne med noget andet end ”tekst” for at referere til tekst?
Avatar billede psteiness Nybegynder
12. april 2007 - 12:05 #5
Ang.: Hvad vises i cellen, når det ikke virker?
Det står selve referencen fx ” =$B$9” som tekst.
12. april 2007 - 13:55 #6
Enhver formel i Excel er numerisk - uanset om formlen anvender tekst-funktioner - eller som her henter indholdet i en tesktcelle.

Du skal altså bare lade være med at formatere cellen som tekst, så vil den indtastede formel fungere efter hensigten.
23. april 2007 - 10:26 #7
Er du kommet videre?
Avatar billede psteiness Nybegynder
23. april 2007 - 10:48 #8
Ja, Jeg formaterede hele excel arket som general ”Default”, hvorefter jeg fik det til at virke.
Da jeg havde formateret som Tekst, viste cellen selve referenceteksten, fx ” =$B$9” i stedet for værdien i referencecellen, MEN det gjorde den KUN nogle gange, andre gange viste den værdien i referencecellen (som den skulle), det var derfor jeg blev ved med at prøve.
Men tak for hjælpen.