Avatar billede marksdb Nybegynder
11. april 2007 - 15:51 Der er 51 kommentarer

Ekstern Hdd fryser PC

Jeg købte for en uge siden en ekstern harddisk fra Western Digital som forsagede min computer til at gå ned/fryse under overførsel af data. Derfor sendte jeg den retur og har idag modtaget en ny, men den gør præcis det samme. Problemet må derfor ligge i min ende, jeg har bare ingen anelse om hvad det kan være.

Hvad kan jeg gøre?

(produkt: My Book Essential Edition WDG1U5000 500 GB,
min pc kører windows xp sp2)
Avatar billede marksdb Nybegynder
11. april 2007 - 16:05 #1
Har det noget at gøre med at mine harddiske kører NFTS og den eksterne FAT32?
Avatar billede off-line Nybegynder
11. april 2007 - 17:48 #2
Vil det sige, at du kan se den eksterne HD i diskhåndtering og at den der
står som " i orden " ?
Avatar billede marksdb Nybegynder
11. april 2007 - 18:11 #3
Jep. det er ca. halvvejs gennem overførsel at den går i stå.
Avatar billede off-line Nybegynder
11. april 2007 - 19:48 #4
Kan du også se den i "Denne computer" og vises rigtige størrelse på HD?
Avatar billede marksdb Nybegynder
11. april 2007 - 20:22 #5
den viser rigtigt ja
Avatar billede off-line Nybegynder
11. april 2007 - 21:39 #6
Har du prøvet at tjekke dine ram? Det kan være computeren kører flad.
Avatar billede screem_brille Novice
11. april 2007 - 21:53 #7
står der noget i hændelses loggen ? (kontrolpanel, administration, hændelseslog), og så under system ?
Avatar billede marksdb Nybegynder
11. april 2007 - 22:10 #8
loggen kommer med en masse warnings:

Warning - An error was detected on device \Device\Harddisk0\D during a paging operation.
Avatar billede marksdb Nybegynder
11. april 2007 - 22:12 #9
er det ligegyldigt om de interne harddiske deler filsystem med den eksterne?
Avatar billede marksdb Nybegynder
11. april 2007 - 22:13 #10
...og hvordan tjekker jeg mine ram?
Avatar billede screem_brille Novice
11. april 2007 - 22:17 #11
du tester ram med memtest86 (som også er på skiven), hvad mener du med at de interne deler filsystem med den eksterne ?
Avatar billede screem_brille Novice
11. april 2007 - 22:19 #12
det tyder meget på en dårlig harddisk, men kan også være et dårligt kabel, jeg ville tage backup snarest af den disk (altså dit D drev)
Avatar billede marksdb Nybegynder
11. april 2007 - 22:20 #13
D er dvd-drevet, ikke nogle af harddiskene
Avatar billede screem_brille Novice
11. april 2007 - 22:32 #14
har du en skive sidden i det drev ?n hvis ja så tag den ud og se om det hjælper på noget
Avatar billede marksdb Nybegynder
11. april 2007 - 22:32 #15
der sidder intet
Avatar billede screem_brille Novice
11. april 2007 - 22:39 #16
så ville jeg lige teste diskene engang som jeg skrev tidligere.
Avatar billede marksdb Nybegynder
11. april 2007 - 22:42 #17
diskene eller ram'ene?
Avatar billede marksdb Nybegynder
11. april 2007 - 22:43 #18
(mit C og E drev kører med NFTS og den eksterne kører FAT32)
Avatar billede screem_brille Novice
11. april 2007 - 22:58 #19
diskene i første omgang, den fejl der står i din log, gør at harddisken (den der har en fejl) sløver systemet MEGET, da kommunikations bussen bliver resat mange gange, og derved bliver langsom, men ville teste både ram og hd.
Avatar billede marksdb Nybegynder
11. april 2007 - 23:40 #20
ram tester jeg med memtest86, hvad bruger jeg til diskene?
Avatar billede screem_brille Novice
11. april 2007 - 23:44 #21
med producentens harddisk test program, så har du en Wstern digital disk er det den du skal vælge ;)
Avatar billede marksdb Nybegynder
12. april 2007 - 12:12 #22
nu har jeg kørt test af min interne harddisk og det gik fint, men da jeg gjorde det samme med den eksterne gik computeren ned.
Avatar billede screem_brille Novice
12. april 2007 - 12:15 #23
så er der i mine øjne ingen tvivl om det er din eksterne disk der er defekt.
Avatar billede huset Praktikant
12. april 2007 - 12:21 #24
har du installeret driverne til dit bundkort og til den ekspterne disk?
Avatar billede marksdb Nybegynder
12. april 2007 - 12:21 #25
Det skulle da bare være utrolig mærkeligt at jeg får to som har præcis den samme fejl
Avatar billede marksdb Nybegynder
12. april 2007 - 12:24 #26
ja, jeg har installeret de nyeste drivere til disken, men bundkortet har jeg aldrig skullet installere drivere til.
Avatar billede screem_brille Novice
12. april 2007 - 12:28 #27
det virker underligt ja, du har ikke mulighed for at teste den disk på en anden maskine vel ? (for laver den også fejl på den er der jo ingen tvivl om det er disken), jeg har dog meget meget svært ved at se det skulle være bundkortet.

Problemet er ikke OS relateret da disken er testet med UDCD, som afvikles direkte fra CD.
Avatar billede marksdb Nybegynder
12. april 2007 - 12:31 #28
jeg tester den lige på min nevøs maskine, giver besked snarest muligt.
Avatar billede off-line Nybegynder
12. april 2007 - 12:32 #29
Jeg skal ikke kunne sige om din eksterne HD er i orden, men er din USB i orden?
http://www.usbdad.com/hi-speed-usb/hi-speed-usb.html
Avatar billede huset Praktikant
12. april 2007 - 12:44 #30
alle bundkort kræver drivers
Avatar billede screem_brille Novice
12. april 2007 - 12:49 #31
huset OS kræver drivere, bundkortet gør IKKE, vil man (af uransagelige grunde), køre et DOS program fra et floppy drev eller en bootbar HD, så er det 100% muligt, der skal ikke benyttes drivere til det. (det er faktisk det der sker når man opdaterer sin BIOS via floppydisk)
Avatar billede off-line Nybegynder
12. april 2007 - 13:10 #32
Hvad så med den CD som altid følger med et nyt bundkort, med chipset driver,
onboar netkort, lydkort osv.?
Avatar billede off-line Nybegynder
12. april 2007 - 13:11 #33
onbor= onboard:)
Avatar billede screem_brille Novice
12. april 2007 - 13:18 #34
det er stadig til OSét, bundkoretet kræver og har aldrig krævet drivere.

Og eftersom at disken lavede fejl ved boot fra en CD, kan harddisken være tom, og har derfor absolut ingen indflydelse på hvad der er/måtte være af drivere på selve harddisken.
Avatar billede huset Praktikant
12. april 2007 - 13:19 #35
Kommentar: screem_brille

Du ved hvad jeg mener, så stop med at belære mig!
Avatar billede screem_brille Novice
12. april 2007 - 13:25 #36
huset når maskinen laver fejl ved test af harddisken med producentes dertil lavede værktøj (som køres fra cd) så kan det aldrig nogensinde blive et driver problem, det er fakta.
Avatar billede screem_brille Novice
12. april 2007 - 13:26 #37
og kommentaren var til gotfred 12/04-2007 13:10:33
Avatar billede huset Praktikant
12. april 2007 - 13:32 #38
Kommentar: screem_brille

Den var til mig. Jeg behøver ingen forklaring fra dig om hvordan det hænger sammen!
Avatar billede marksdb Nybegynder
12. april 2007 - 13:35 #39
Nu har jeg prøvet disken på en anden maskine og det gik næsten problemfrit. Jeg overførte ca 8gb data til den da den midtvejs sagde, at der ikke var mere plads på den selvom der var 440gb ledig.
Dernæst slettede jeg alle data fra den og forsøgte igen, hvilket gik uden problemer.
Underligt!
Avatar billede off-line Nybegynder
12. april 2007 - 13:36 #40
screem brille " Problemet er ikke OS relateret"
Vil du ikke forklare hvad det betyder? Spørgsmåler er helt alvorligt ment, for
at jeg kan blive en smule klogere. Og den som ikke spør, afslører måske ikke
sin uvidenhed, men han bliver jo heller ikke klogere.
Avatar billede screem_brille Novice
12. april 2007 - 13:42 #41
godfred, det kan IKKE være et driver problem, for der bootes op fra en CD med producentes værktøj til at teste harddsiekn, derfor er det hamrende ligegyldigt om der ligger windows, Linux, unix, eller disken er tom, vi er jo nok enige om at det er umuligt at det kan være en manglende driver hvir disken er 100% tom.

Selve bundkortet kræver ingen drivere, for bundkortet selv kan ikek afvikle noget som helst, det er først i det øjeblik at der skal installeres et Operativ system at det er nødvendigt med drivere, for at OS´t kan identificere, og kommunikere med de foskellige enheder.
Avatar billede marksdb Nybegynder
12. april 2007 - 13:44 #42
screem, det program jeg bruger til at teste diskene bliver kørt i windows. jeg hentede det fra deres hjemmeside.
Avatar billede off-line Nybegynder
12. april 2007 - 13:45 #43
Takker for info:)
Avatar billede huset Praktikant
12. april 2007 - 13:47 #44
Avatar billede screem_brille Novice
12. april 2007 - 13:55 #45
huset ? det du linker til er til hvordan man installerer drivere i windows, jeg har ikek talt om noget med windows, nemlig tværtimod!

marksdb kør testen fra ultimate boot cd, det giver et reelt billede. http://www.ultimatebootcd.com/download.html (den cd har test til stort set alle producenters hd, ram test, bunrin test til test af CPU, og mange andre gode ting)
Avatar billede marksdb Nybegynder
12. april 2007 - 14:22 #46
screem, jeg kan ikke prøve dit forslag endnu da jeg ingen brændbare cd' har.

Jeg har dog forsøgt at opdatere mit chipset, hvilket indtil videre, lader til at have hjulpet. Jeg vil nu teste yderligere og melde tilbage senere.
Avatar billede marksdb Nybegynder
12. april 2007 - 18:01 #47
Nej det var desværre falske forhåbninger, den gør det stadig. Jeg vil forsøge at skaffe en cd så jeg kan prøve screems forslag.
Avatar billede screem_brille Novice
12. april 2007 - 18:21 #48
Jeg er slet ingen i tvivl om at disken er defekt, men det skader da ikke at teste den igen.
Avatar billede marksdb Nybegynder
12. april 2007 - 19:46 #49
jeg ringer imorgen og spørger forhandleren om de har givet mig den samme som jeg sendte retur.
Avatar billede huset Praktikant
13. maj 2007 - 08:48 #50
feedback ?
Avatar billede marksdb Nybegynder
10. januar 2010 - 16:21 #51
Den eksterne hdd var ikke problemet, men selve computeren, en tur på værkstedet var løsningen.

Smid et svar hvis i vil ha' point for hjælpen.