Avatar billede cypherdenmark Nybegynder
10. april 2007 - 22:58 Der er 9 kommentarer

Site på flere sprog - session eller cookies - hvad er bedst?

Hej alle,

Jeg skal til at lave en hjemmeside på flere sprog men hvordan kan jeg styre hvilken sprog der er valgt? skal man vælge at bruge Sessions eller skal man bruge Cookies?

Kunne godt tænke mig at få nogle indput, for eller imod, inden jeg går igang.... :-)

Tusind tak for hjælpen
Avatar billede dkfire Nybegynder
10. april 2007 - 23:20 #1
cookies vil måske være at foretrække, da de kan gemmes over længere tid, og derfor vil brugeren altid få vist side i det samme sprog som han/hun sidst så det i.
Session gælder jo kun for den ene gang bruger ser din side, næste gang han/hun ser den skal han/hun igen vælge sprog
Avatar billede pycoz Nybegynder
11. april 2007 - 01:08 #2
Du kan jo fint kombinere det, da der er mange der ikke har cookies slået til, så de ikke skal til at skifte sprog alligevel... BTW. Jeg vil da forslå du laver dir med sprog... fx. www.domain.dk/da/index.php og www.domain.dk/en/index.php
På den måde kan du også sikre at hvis den besøgende vil linke til din side, så linket bestemmer sproget...
Avatar billede jensgram Nybegynder
11. april 2007 - 08:12 #3
Husk desuden at kigger i HTTP_ACCEPT_LANGUAGE for at afgøre, om du kan opfylde brugerens "ønske" ... så vil de fleste få serveret i foretrukkent sprog uden at have valgt.
Avatar billede jensgram Nybegynder
11. april 2007 - 08:13 #4
kigger = kigge, even!
Avatar billede cypherdenmark Nybegynder
11. april 2007 - 12:31 #5
Umiddelbart har jeg kun 1 index.php side dvs. der ikke vil blive underfoldere - eller kan man måske lave en workaround?

Hvis i har mulighed for det må i gerne droppe nogle eksempler...

Tusind tak for hjælpen...
Avatar billede jensgram Nybegynder
11. april 2007 - 15:11 #6
Hvis du har adgang til mod_rewrite (Apache), så kan du:

Options +FollowSymlinks
RewriteEngine on
RewriteRule ^(da|en)/ index.php?sprog=$1 [QSA,L]

Så vil
www.domain.dk/da/ blive til www.domain.dk/index.php?sprog=da
www.domain.dk/en/ blive til www.domain.dk/index.php?sprog=en
Avatar billede cypherdenmark Nybegynder
15. april 2007 - 15:14 #7
hmm, det ved jeg ikke om jeg har. Mit domæne ligger hos Azero så det går jeg ikke ud fra? kan jeg checke det på nogen måder?

Hvordan laves det praktisk med cookies/php?

kunne være fedt at se et eksempel som jeg så f.eks. kan bygge videre på....
Avatar billede cypherdenmark Nybegynder
16. april 2007 - 19:50 #8
Hej,

Er der nogen der har et bud?

Tusind tak. :-)
Avatar billede jensgram Nybegynder
16. april 2007 - 20:06 #9
På en løsning? Nej, desværre :)