Avatar billede dresen Nybegynder
10. april 2007 - 10:29 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Overføre server tilstand til javascript

Hej eksperter

Jeg har set hvordan man kan overføre information fra code behind til javascript ved at binde på følgende måde inde i et script
<%= minIntVar %>, hvor minIntVar er erklæret som en protected int på  serveren.

Jeg kunne godt tænke mig at vide, hvorvidt ovenstående metode er måden, hvorpå man overfører information.

Da jeg er helt ny mht. at involvere client side scripts, må i gerne skære store papstykker ud, når I giver forklaring på ovenstående :)

Jeg tænker at ovenstående binding med <%= %> har sine begrænsninger, f.eks. når man bruger eksterne scripts. Måske man kan man binde til parameterværdier, der hvor kaldene til de eksterne scripts foretages?

Er det muligt at binde til business logic objekter, og vil I kunne give eks. på (evt. vha. links), hvordan/hvornår dette vil give mening?

Jeg har forsøgt at læse i flere ASP.NET bøger og på msd.com omkring tilførelsen af klient side scripts, men det virker for mig meget rodet, og kun med få gennemarbejdede eksempler på en ordentlig interaktion imellem de to verdener.

Har I gode råd, erfaringer og ideer om det generelle arbejde med javascript i relation til asp.net, så bring dem endelig frem. Dette kunne f.eks. være hvordan  i debugger jeres scripts(visual studio vs. firefox plugin vs. ??), hvor de bedste artikler findes, eller hvor de bedste oversigter over eksisterende kode findes.

Håber på gode råd og informationer fra jer.

vh/ dresen
Avatar billede snepnet Nybegynder
11. april 2007 - 10:13 #1
Hej dresen :o)

Det bliver lige en kort start indtil videre :o)

Det er en helt fin måde når du har scripts på siden der skal bruge "serveroplysninger" for at "blive færdige".
Du kan jo også opbygge dine script i din kode, og sende dem med ud til klienten.

Alternativt må du - ganske som du skriver - overføre parametre til dine metoder:

function f1()
{
  document.getElementById('<% someControl.ClientID %>').value = "blah";
}

vs.

function f1(targetId)
{
  document.getElementById(targetId).value = "blah";
}

Du kan godt databinde til forretningsobjekter - er det et generelt spørgsmål, eller er det specifikt til det med javascripts?

Jeg benytter dette værktøj til IE:
http://projects.nikhilk.net/Projects/WebDevHelper.aspx
Det er superfedt.

Og firebug til FireFox.

Tag et kig her:
http://dotnetslackers.com/articles/aspnet/JavaScript_with_ASP_NET_2_0_Pages_Part1.aspx

Mvh
Avatar billede snepnet Nybegynder
11. april 2007 - 10:15 #2
Og check ud hvad du har af muligheder når du i din kode skriver:
ClientScript.
Det giver dig adskillige muligheder for at hælde script ud til klienten.
Mvh
Avatar billede dresen Nybegynder
13. april 2007 - 22:20 #3
Hej snepnet

Mange tak for de hurtige svar

Jeg har ikke noget internet derhjemme for tiden, så der går lidt tid imellem, jeg kommer her ind på eksperten.

Jeg vil studere de info du har angivet, og så vende tilbage med ny forståelse.

god weekend :)

/dresen
Avatar billede dresen Nybegynder
16. april 2007 - 21:30 #4
Hej snepnet.

Tak for info og links.

Jeg holder mig til firebug til at starte med, så web dec helper må vente lidt :)

Hvis du ligger inde med gode ressourcer/eksempler på, hvordan javascript bruges i samspil med asp.net, så tager jeg imod med kyshånd.

Smid et svar.

vh/ dresen
Avatar billede snepnet Nybegynder
17. april 2007 - 11:45 #5
Et svar får du her :o)
Jeg synes du skal begynde at kigge her for generelt samspil mellem asp.net og javascript
http://ajax.asp.net
- Der skulle være rigeligt at tage fat i, og du vil også erfare at det formentlig ender med at være fobløffende lidt du selv skal lave :o)
Mvh
Avatar billede dresen Nybegynder
17. april 2007 - 19:16 #6
tak :]