Avatar billede qnud Nybegynder
09. april 2007 - 21:16 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

Ny bærbar

Hejsa!
Overvejer at købe en ny bærbar men har ikke helt styr på hvad det skal være for en!
Den må koste (ca!) 10.000
Den skal være let og lille (transportabel)
Den skal først og fremmest bruges til at skrive på (word) men derudover vil jeg også gerne bruge den til at se diverse film på
Der skal være lang batteritid
God kvalitet!
Den skal være hurtig og så må den gerne være lydsvag.
Der skal ikke spilles krævende spil på har dog et pc-spil (CSI) den gerne må kunne afspille!
Er lidt interesseret i Vista, men eftersom min stationære har XP, kan det så blive et problem (har en ekstern harddisk, jeg både bruger til min stationære og den nuværende bærbare).
Håber der er nogen der har nogen ideer
Avatar billede thesurfer Nybegynder
09. april 2007 - 21:20 #1
Lille og let: 12" (tommer) IBM
Se film: 15"/15,4" minimum
Word: Hvilken som helst
Lang batteritid: Det har de fleste i dag.. kommer an på definitionen "lang"
Spil, CSI: Jeg ved ikke hvad det kræver.. men de fleste bærbare kan afvikle lidt/en del krævende spil
Vista: Det er noget krævende møg.. kommer til at koste i hardware.. hold dig til XP, hvis du vil bruge Windows
Problem med ekstern harddisk: Nope.. ingen problemer..
Avatar billede thesurfer Nybegynder
09. april 2007 - 21:23 #2
PS: Du kan nøjes med en bærbar til omkring 7000-8000 kr.
Det der bl.a. koster ekstra, er vægten..

Hvis du vil se film, skal du have en "lidt større skærm", dvs mindst 15".. hvilket typisk betyder at bærbaren vejer 2-3 kg

En lille 12" IBM (bl.a.) vejer vist omkring 1,2-1,8 kg.. men den er dyr, og ikke særlig god til film (altså pga skærmstørrelsen)..
Avatar billede huset Praktikant
10. april 2007 - 07:22 #3
"Det der bl.a. koster ekstra, er vægten.." naah
Avatar billede drgonzo Praktikant
10. april 2007 - 08:17 #4
Har selv købt en fujitsu.siemens til søsteren. Den har 14.1 tommer skærm og kan fint bruges til spil, video mm. Til dit budget ville jeg nok kigge på zepto 6214w, lille, let (2.3 kg) og med masser af kræfter og tager du den med xtra 12 cellet batteri kommer den op på 10.115kr men så har du også en lækker com der vil holde dig længe.  http://zepto.dk/Shop/Notebook.aspx?notebookid=133
anmeldelse her
http://laptopworld.dk/index.php?id=344
Avatar billede qnud Nybegynder
10. april 2007 - 09:27 #5
1000 tak for de hurtige svar
drgonzo: var inde på  dine links men kan ikke få det til at koste 10115 incl. ekstra batteri maskinen koster kr 7.196,00 og ekstra batteri koster 896,- ikke at den behøver at koste 10.000, men ville lige høre om der var ekstra tilbehør jeg skulle have med. Har hørt noget om seperat ram til grafik, men er det noget der er vigtigt for mig, med mine behov?!
Avatar billede huset Praktikant
10. april 2007 - 09:35 #6
du skal smide moms til:)
Avatar billede huset Praktikant
10. april 2007 - 09:38 #7
En vigtig komponent ;)
Avatar billede qnud Nybegynder
10. april 2007 - 09:45 #8
Ja det kan jeg godt se ændrer noget på det!
Er der ellers andre der har nogle gode konkrete forslag?! Altid rart at kunne sammenligne
Avatar billede huset Praktikant
10. april 2007 - 09:49 #9
Jeg ville vente til Znote releaser de nye modeller næste mrd eller denne mrd.
Det vil klart nedsætte priserne
Avatar billede drgonzo Praktikant
10. april 2007 - 10:18 #10
Som huset siger, hvis det ikke er livsnødvendigt at få maskinen lige nu, var det måske en god ide at vente ca 1 måneds tid til de nye modeller på Santa Rosa platformen kommer..
Avatar billede thesurfer Nybegynder
10. april 2007 - 11:51 #11
huset> Ang 10/04-2007 07:22:22:
Jo, det vil jeg da klart mene..

Hvis du vil have en 2,3 kg bærbar ned på 1,5 kg, kommer det til at koste..
Der skal bruges bedre komponenter, som typisk betyder højere priser..

Hvis man samtidigt vil have samme funktionalitet på en 12"/12.1", som på en 15"/15.4", kommer det til at koste yderligere, da alle komponenterne skal være mindre, og man skal have flere komponenter, på et mindre areal.. pånær visse ting, som CD/DVD dreve.. :-)
Avatar billede huset Praktikant
10. april 2007 - 16:11 #12
Ja, når vægten går ned af koster det, men ikke altid. Hertil er det ikke bedre komponenter, men andre versioner. Der er ikke fremstillet mindre procesorer osv til dette segment.

"Hvis man samtidigt vil have samme funktionalitet på en 12"/12.1","
Nej ;)

Se f. eks Vega´s M31 som er 13.1. Den er lynende billig.
Avatar billede qnud Nybegynder
11. april 2007 - 10:49 #13
Jamen jeg venter bare en måneds tid - det bliver nok en Znote - hvilken ved jeg ikke endnu, det kommer også lidt an på hvordan priserne bliver når de nye kommer!
Men hvis I smider nogen svar er jeg klar med points!
Avatar billede drgonzo Praktikant
11. april 2007 - 11:06 #14
boing :)
Avatar billede thesurfer Nybegynder
11. april 2007 - 11:53 #15
Ingen points til mig, tak.
Avatar billede drgonzo Praktikant
11. april 2007 - 20:58 #16
hovsa hvad med huset?
Avatar billede huset Praktikant
22. april 2007 - 17:51 #17
Nej tak
Avatar billede drgonzo Praktikant
22. april 2007 - 18:04 #18
sikker?
Avatar billede huset Praktikant
23. april 2007 - 09:10 #19
Jepsen ;)