Avatar billede dortheam Nybegynder
07. april 2007 - 19:29 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Pc ikke starte op efter defragmentering

Har en bærbar pc med Windows xp. Kørte defragmentering, men den gik helt i stå, og jeg måtte genstarte den. Og nu vil den INTET!
Har prøvet at reparere med inst. cd-rom, men jeg har ikke administratorkoden til den. (En tidligere arbejds-pc)

Når den starter op, skriver den, at den starter Windows 98!
Herefter kommer denne meddelelse:
The harddisk data partition has converted to NTFS or missing. /n the recocery proces can not be continued. /n please contact with the servicecenter. /n C:\tools.

Enhver klog person har naturligvis en backup.... jeg er ikke klog. Skulle liiiige bruge mine USB-penne til noget andet i sidste uge... plejer at have backup på dem... men det fik jeg ikke lavet, før dette skete....

Har sat den til at boote på cd-rom i BIOS - men uden succes.

Den kan åbenbart ikke læse NTFS... det kan Windows 98 ikke... og den skriver, den starter Windows 98...så... men jeg forstår bare ikke lige, hvor den kommer fra. Men den er muligvis opgraderet fra Windows 98 til XP.

Jeg kan se, den har 2 partitioner. C er lille (8 MB) - og den er vist i fat16.
D indeholder så åbenbart resten.....

Jeg kan ikke se mine filer - får kun autoexec m.fl. Samtlige mapper er væk!

Behøver vist ikke skrive, jeg er ret panisk efter at få reddet alle mine ting på harddisken. Programmer mm er ligegyldigt - men dokumenter og billeder...

Et rodet spørgsmål... har prøvet at skrive det så godt, jeg nu kan :-)

Venlig hilsen Dorthe
Avatar billede Slettet bruger
07. april 2007 - 19:44 #1
Det med password kan muligvis løses med denne http://www.hcma.dk/tips1to10.htm#no5
Avatar billede dortheam Nybegynder
08. april 2007 - 08:46 #2
Jeg kommer desværre ikke så langt, at jeg kan vælge at logge på. Allerede i opstarten går den helt kold og giver fejlmeddelelsen - og så stiller den sig i c:\tools.

Jeg bliver spurgt om adgangskoden, når jeg prøver at reparere ved hjælp af windows xp cd (genoprettelseskonsollen)... men står ude i dos-prompten...

Jeg kommer slet ikke frem til hverken logon eller noget andet skærmbillede fra windows...

Kan en defragmentering have fjernet dens xp? For den skriver: Starter windows 98 - og så går det galt. Og 98 kan jo ikke læse NTFS...

Den starter slet ikke noget op - heller ikke med F8. Jeg har 3 muligheder, når jeg starter den:
1. Vente 10 sek - og så strander den med fejlmeddelsen (se ovenfor)
2. Gå ind i BIOS
3. Starte den via XP cd - men så strander jeg ved dos-prompten, hvor den vil have adgangskode.

Aldrig mere ikke have backup....
Avatar billede Slettet bruger
08. april 2007 - 09:54 #3
Har du mere end 1 partition på disken??
Har du mulighed for at downloade og brænde en cd??
Avatar billede dortheam Nybegynder
08. april 2007 - 13:37 #4
Ja, der ligger både en C og en D. På hver af dem kan jeg kun se nogle systemfiler og ikke andet. Da jeg prøvede at reparere via cd´en, spurgte den, hvor den skulle installere. Jeg fik valget mellem C (FAT 16, 8 MB) og D (NTFS). Men jeg er fuldstændig forvirret, for jeg plejer kun at have C: og D: er mit cd-drev. Det virker som om, at den har lavet en partition D i NTFS... eller... nej, jeg ved det ikke. Jeg har desværre ikke meget forstand på det.
Kan bare se, at den skriver, at der er både C og D - og at C pludselig er blevet meget lille.
Og forstår slet ikke, hvorfor den skriver, den starter Windows 98, når den kører XP...

Jeg prøvede at installere XP i en anden mappe. Tænkte, at så kunne jeg måske via den komme i kontakt med alle mine ting. Den skriver, der muligvis allerede ligger en windows i mappen - derfor valgte jeg en anden mappe. Den gik i gang med at kontrollere D-drevet - men efter 4 timer var den kun oppe på 7 %.
Så jeg afbrød den.

Har adgang til en anden computer, som jeg skriver fra nu - og den kan downloade og brænde....

Er ikke ved skærmen før i aften. Er meget glad for, du vil bruge din tid på at hjælpe!
Avatar billede Slettet bruger
08. april 2007 - 15:42 #5
Muligvis er det hele jo smadret og så er det jo lidt svært at hjælpe, men jeg vil foreslå at du downloader og brænder INSERT http://www.helgec.dk/insert.iso cdèn skal brændes som et bootimage, herefter booter du op på din syge computer og så melder du tilbage hertil Du kan også overveje om du hellere vil ha telefonsupport du kan finde mit nummer på http://www.helgec.dk/indhold.html
Avatar billede dortheam Nybegynder
08. april 2007 - 21:24 #6
Hej igen

Foreløbig tusind tak for dine gode råd!

Har prøvet at brænde cd´en... jeg får under opstart meddelelsen: Missing operating system.

Jeg føler mig efterhånden noget magtesløs.... Men mener, den ikke bør have brændt det hele af, for så kunne den vel ikke fortælle mig, harddisk D er i NTFS-format?

Har en teori om, at den har mistet kontakten til XP´en og derfor starter Windows 98, som ikke kan læse NTFS-formatet. Den kan nemlig muligvis være opgraderet fra Windows 98, da den er omkring 4 år gammel.

Jeg har en - teoretisk - mulighed for at skaffe adgangskoden til den, så jeg kan logge på som admisitrator. Tror ikke helt på det, men jeg vil gøre et ihærdigt forsøg.

Jeg vender tilbage, når jeg - forhåbentlig - ved noget mere.
Avatar billede Slettet bruger
08. april 2007 - 22:41 #7
Hvis du får den besked er der 2 muligheder
1) du har ikke sat din computer til at boote fra cd-drev
2) du har ikke brændt cd`en som et boot image
Avatar billede Slettet bruger
09. april 2007 - 08:08 #8
Jeg holder en pause på eksperten, kontakt mig venligst via http://www.helgec.dk/hvis du stadig mangler hjælp
Avatar billede fromsej Praktikant
09. april 2007 - 09:41 #9
http://helgec.dk er nok bedre. ;-)
Avatar billede dortheam Nybegynder
18. april 2007 - 12:43 #10
Måtte bide i det sure æble og indlevere den til reparation. Det var harddisken, der var stået af. Fik reddet en del af mine data og har nu en ny harddisk :-)
Og jeg glemmer ALDRIG mere at have backup af mine ting!!!

helgec... tusind tak for hjælpen. Hvis du lige lægger et svar herind, så vil jeg prøve, om jeg kan finde ud af at give point :-)
Avatar billede fromsej Praktikant
18. april 2007 - 17:00 #11
Helgec har desværre deaktiveret sin bruger på ubestemt tid.
Så læg et svar selv og accepter det.
Avatar billede dortheam Nybegynder
18. april 2007 - 17:27 #12
Det var en skam. Tak for oplysningen.
Avatar billede fromsej Praktikant
18. april 2007 - 17:41 #13
Det er vi mange der synes. :-)

Velbekomme.