Avatar billede pakster Nybegynder
06. april 2007 - 18:23 Der er 12 kommentarer og
2 løsninger

Gør det selv DSL på en telefonlinie uden stik.

Efter at have bestilt Gør det selv adsl hos cybercity skal jeg nu til at lave et stik herhjemme. Min telefonlinie ender dødt, uden stik, der er bare en ledning der kommer ud af vægen.
Hvordan skal jeg bygge mit stik, ledningerne har farverne gul, blå, rød. Jeg går ud fra det må være standart farver.
Hvilke ledninger skal sidde hvor på stikket?
Er der nogen faldgrupper?
Er der mulighed for at teste mig frem, så jeg ikke ryger i nogen faldgrupper?

Al hjælp er bogstaveligtalt guld værd, så jeg ikke skal bruge 700kr på en teknikker.
Avatar billede screem_brille Novice
06. april 2007 - 19:07 #1
det er ikke noget du selv må (eller kan), da de jo også skal forbindes i den anden ende, dvs i både samlingspunkt, og derefter på centralen.
Avatar billede pakster Nybegynder
06. april 2007 - 20:49 #2
Det forstår jeg ikke. Du må gerne begrunde det bedre.  Det eneste der mangler er jo blot selve stikket.
Ledningen osv er jo i lejligheden.
Avatar billede screem_brille Novice
06. april 2007 - 20:54 #3
ja men selvom ledningen er i lejligheden skal de jo også lige forbindes i den anden ende, og det er ikke noget du kan gøre.
Avatar billede pakster Nybegynder
06. april 2007 - 21:05 #4
Det sørger Cybercity for. De åbner for forbindelsen på centralen.
Avatar billede screem_brille Novice
06. april 2007 - 21:09 #5
ok, så siger vi det.
Avatar billede screem_brille Novice
06. april 2007 - 21:11 #6
men kabelet er altså TDC´s ejendom, og det er dem der sørger for det er korrekt monteret, hvis du selv begynder at rode med installation, så er TDC i deres fulde ret til at indkræve penge fra dig i det øjeblik at din "installation" forårsager støj eller andre problemer.
Avatar billede dmcn Praktikant
06. april 2007 - 21:20 #7
Hvad har du fået fra Cybercity? Et kabel med et almindeligt telfonstik, der går i din router? I så fald kan du indkøbe et helt almindeligt telefonstik til væggen og montere det - der er vejledning med til hvordan du skal placere lederne i kablet.
Avatar billede screem_brille Novice
06. april 2007 - 21:25 #8
dmcn det passer jo ikke, du kan ikke bare forbinde et stik til nogle ledninger og så virker det, det er da logik at det også skal være de rigtige ender der er forbundet i den anden ende af kablet.
Avatar billede dmcn Praktikant
06. april 2007 - 21:55 #9
screem_brille: Og hvem siger det ikke er på plads? Spørger kan være flyttet ind i en lejlighed, hvor tidligere lejer har lavet mærkelige ting på ledningen - derfor kan den nu godt virke alligevel.
Avatar billede pakster Nybegynder
06. april 2007 - 21:56 #10
Jeg kan helt klart godt se hvad du mener Scream Brille, men det handler om plus og minus på et telefonstik. Hvis der skulle være byttet om på det på vej til centralen.

Det jeg tænker, er om man med udstyr kan måle hvad der er plus og hvad der er minus?
Avatar billede screem_brille Novice
06. april 2007 - 22:05 #11
et telefon signal er balanceret og det er derfor ligegyldigt hvad der er plus og minus, men der er 2 sæt ledninger i et alm telefon kabel, og de skal være korrekt forbundet hele vejen fra dig til centralen, og ja der findes udstyr som man bruger til identificering, men det skal monteres på censtralen, så man i monteringsskabel måler efter dette signal.
Avatar billede jarlskov Nybegynder
07. april 2007 - 10:37 #12
Det er helt rigtigt, som allerede er blevet skrevet. Det er forbudt at rode i og på lednigen før det punkt der hedder Monopolskillepunktet (MSP) eller Kabelafslutningspnkt (KAP). Dette punkt er som regel det første telefonstik i husstanden.
Det er kun TDC, der må rode dér.

Når det så er sagt, så skal den blå og røde ledning kobles til de to "sider" på de trebenede stik. Den øverste bruges ikke. Det er ligegyldig hvad der er plus og minus.
Avatar billede pakster Nybegynder
07. april 2007 - 11:51 #13
fedt, tak for hjælpen.
Avatar billede pakster Nybegynder
15. april 2007 - 16:48 #14
Lige lidt bonus info. Har opsat et almindeligt telefonstik og min nye Cybercity internetforbindelse trækket 17 mbit. Det er helt sikkert godt kendt.