Avatar billede hobn00b Nybegynder
06. april 2007 - 01:31 Der er 19 kommentarer og
1 løsning

Spændings skruetrækker

Hey, jeg ved godt det her er en lille smule underligt spørgsmål herinde.. men hvordan er det lige sådan en spændings skruetrækker virker? den går fra 100 til 250v så det jo ikke så indviklet. er bare ikke sikker på hvordan jeg måler spændingen fra sådan et stik i loftet hvor man kan skrue ledninger i, for at sikre mig der ingen spænding er på når jeg stikker pølserne derop... nogle der kan give en forklaring? :D
Avatar billede screem_brille Novice
06. april 2007 - 01:47 #1
hvis du tænker på dem hvor der sidder et bart stykke emtal på som man rør ved imens, så virker de ved at man virker som leder mellem jord og fase (og da pæren ikke kræver mange mA for at lyse er det ikke farligt for os)
Avatar billede thesheriff Nybegynder
06. april 2007 - 07:08 #2
Det er korrekt hvad SB skriver, læs evt. mere om en polsøger her http://cubus-adsl.dk/elteknik/billedopslag/polsoeger.php

Nu er det lidt svært ud fra dit spørgsmål, at se helt nøjagtigt hvad du skal bruge den til, men når nu du ved så lidt om elarbejde, vil jeg stærkt anbefale dig at slukke for strømmen i din tavle (sluk din HFI eller HPFI-afbryder) inden du begynder at rode.

Så er der ihvertfald ingen spænding på mens du piller.
Avatar billede richardjensen Seniormester
06. april 2007 - 10:09 #3
Det tyder på at være det man kalder en polsøger, du skriver om, - den kan ikke bruges som egentlig måler, men som indikator for om der er spænding på 'berøringsstedet' indenfor det område, den er beregnet til.
Den består af en glimlampe i serie med en ret stor modstand. Når spændingen over glimlampen når dens 'tændspænding' lyser den omkring den negative elektrode, - (ved vekselspænding begge elektroder ).
Hvis din polsøger er beregnet til omr. 100-250 v , betyder ingen lys altså at der er ingen eller mindre end 100 v. på prøvestedet.
( Men 90 v bør man også respektere ! ! )
V.h. og god påske  Richard
Avatar billede screem_brille Novice
06. april 2007 - 10:21 #4
negative elektrode ? man kan ikke tale om en negativ elektrode ved AC (den skiftet jo mellem positiv og negativ 50 gange i sekundet), og ud over det skriver du præcis det samme som jeg har skrevet, så det eneste jeg kan sige, flot svar.
Avatar billede richardjensen Seniormester
06. april 2007 - 12:47 #5
Jo, - det kan man helt bestemt SB. Og som du rigtig skriver er netfrekvensen her til lands 50 Hz, hvilket betyder at elektroderne skiftes til at lyse med den frekvens, og det kan vi ikke umiddelbart se med det 'blotte øje' men helt tydeligt med fx. et såkaldt drejespejl, hvor man forresten også kan bestemme frekvensen med passende 'grej'. Og 'drejespejl-metoden' kan forøvrigt benyttes helt op til frekvenser, hvor det er muligt at måle lysets hastighed !
V.h. Richard
Avatar billede screem_brille Novice
06. april 2007 - 13:01 #6
e simpel frekvens tæller er nu noget nemmere end alle mulige mekaniske spejle, og kan ikke helt se hvad lysets hastighed har med en polsøger at gøre.

Og nej man kan ikke tale om en negativ elektrode, da spændingen jo netop veksler mllem positiv og negativ. (sjovt nok derfor det hedder vekselspænding)
Avatar billede richardjensen Seniormester
06. april 2007 - 15:31 #7
Fejl nr. 1:
<e simpel frekvens tæller er nu noget nemmere end alle mulige mekaniske spejle, og kan ikke helt se hvad lysets hastighed har med en polsøger at gøre.>
Nu er det ikke mit ønske at dyrke mundhuggeri, og hvad du kan se/ikke se er ikke mit problem, men jeg synes dog vi i et udmærket forum som 'eksperten' bør have fakta på plads så vidt mulig.
Jeg - eller så vidt jeg ved ingen andre-  har påstået sammenhæng mellem polsøger og lysets hastighed men derimod mellem drejespejl og måling af lysets hastighed.
Fejl nr. 2:
<Og nej man kan ikke tale om en negativ elektrode, da spændingen jo netop veksler mllem positiv og negativ. >
Jo man kan , og det bør man (du ? ) også være klar over,- elektroderne skiftes til at være negative i hver sin halvperiode- i øvrigt er det ikke elektroden der lyser men luftarten tæt omkring.
<(sjovt nok derfor det hedder vekselspænding> om DET just er sjovt ved jeg ikke.
Skal vi nu ikke prøve at 'gå efter bolden og ikke efter manden' ?
V.h. og god påske  Richard
Avatar billede richardjensen Seniormester
06. april 2007 - 15:45 #8
Jeg fik lige lyst til et lill drilsk indlæg:
Det vil vist være meget svært/umulig med en simpel frekvenstæller virkelig med egne øjne at se lyset skifte mellem de 2 elektroder i takt ved vekselspændingen !
Avatar billede screem_brille Novice
06. april 2007 - 23:56 #9
Skal vi nu ikke prøve at 'gå efter bolden og ikke efter manden' ?

Hvor har jeg gået efter manden ? det vil jeg gerne lige have en forklaring på ? (nu jeg alligevel har fået 2 anmeldelser i det her spørgsmål).

Der spørges om hvordan en polsøger fungerer, at man kan se lyset blinke med dreejespejl er hamrende ligegyldigt, det har intet at gøre med hvordan en polsøger fungerer, vil man se hvordan spændingen ser ud, kan man se det på et scope.
Avatar billede richardjensen Seniormester
07. april 2007 - 10:06 #10
<Hvor har jeg gået efter manden ? det vil jeg gerne lige have en forklaring på ? >
Det får du så, - du må da vist have svært ved at SE (indse ! ) klart, når du i en efter min mening nedgørende stil som her:
<Og nej man kan ikke tale om en negativ elektrode, da spændingen jo netop veksler mllem positiv og negativ. (sjovt nok derfor det hedder vekselspænding)>
benægter kendsgerninger vedrørende glimlamper, som vist endda er alm. fysikstof i folkeskolen, og da du vist har uddannelse som en slags tekniker burde du jo kunne forventes at være rimelig sikker i elementært stof.
(måske er det points og ikke 'manden' du 'går efter ! )
Hvorfor tror du forresten, omtalte værktøj har fået navnet 'polsøger'  ? ?
Det er jo netop fordi man kan bestemme POLARITET af en foreliggende spænding !
Hvorfor den også undertiden benævnes spændings-søger/prøver, må du gerne gætte på !
<Der spørges om hvordan en polsøger fungerer,> Ja, og det har jeg forsøgt at give spørgeren et efter min mening rimeligt svar på.
< at man kan se lyset blinke med dreejespejl er hamrende ligegyldigt, det har intet at gøre med hvordan en polsøger fungerer > Nå , dog en hel del !
<vil man se hvordan spændingen ser ud, kan man se det på et scope.>
At man på et oscilloscop kan se et billede af kurveformen på en given spænding er mig ikke helt ukendt, - har selv bygget oscilloscop for 30-40 år siden, og har i øjeblikket 3-4 stk af slagsen.
<at man kan se lyset blinke med dreejespejl er hamrende ligegyldigt, det har intet at gøre med hvordan en polsøger fungerer, >
Det er jeg helt uenig i, - jeg synes drejespejlet giver meget bedre forståelse af glimlampens funktion, end det man får ved at se billede af en vekselspændings kurveform på oscilloscop.
Nu synes jeg emnet 'polsøger' er behandlet rigeligt her, og jeg har ikke lyst til at fortsætte en forvrøvlet debat om 'kejserens skæg', så hvis du stadig ikke har fattet, vil jeg forslå dig at søge oplysning i fx. bøger om elementær fysik.
Avatar billede screem_brille Novice
07. april 2007 - 10:31 #11
sjovt du siger jeg går efter manden og ikek bolden, når du så selv kommer med en sætning  som denne:

så hvis du stadig ikke har fattet, vil jeg forslå dig at søge oplysning i fx. bøger om elementær fysik.

Jeg er skam udemærlet klar over hvordan ovenstående fungerer, at du så skal forvirre mere med din snak om drejespejle. som er hamrendeligegyldigt for hvordan en polsøger virker, siger mere om din gåen efter manden og ikke bolden.
Avatar billede screem_brille Novice
07. april 2007 - 10:39 #12
og du kan IKKE med en polsøger se polartiten, du kan se om der er en spænding, men det er umuligt at se hvordan polariteten er, det der en pulserende DC, vil den stadig lyse.
Avatar billede huset Praktikant
07. april 2007 - 11:28 #13
"men hvordan er det lige sådan en spændings skruetrækker virker"

Mon ikke opretter er rigtig forvirret nu!
Eksperten burde hedde smadrettråd.dk
Avatar billede richardjensen Seniormester
07. april 2007 - 14:00 #14
huset:
Med mit svar 06/04-2007 10:09:43 forsøgte jeg efter bedste evne at imødekomme spørgeren med et klart og forståeligt - og korrekt - svar.
At jeg efterfølgende lod mig 'rive med' - 'trække rundt i manegen' - og som jeg nu kan se i det berømte spejl ! ( 'bakspejlet' ) været med til at fremme kværulanteri i et så udmærket forum som netop 'eksperten', - kan jeg desværre nu kun beklage - ikke tilbagekalde - overfor dig og alle andre med udbytte/fornøjelse af 'eksperten'.
( Håber dog ikke det for nogen har forvoldt varig afskrækkelse )
V.h. og god påske  Richard
Avatar billede huset Praktikant
07. april 2007 - 19:04 #15
"huset:
Med mit svar 06/04-2007 10:09:43 forsøgte jeg efter bedste evne at imødekomme spørgeren med et klart og forståeligt - og korrekt - svar."

Ja, kan sagtens se dig fra din side. Du argumentere også fint for dine indlæg. Men vores bavl kan ofte forvirrer mere end det gavner.

Hopper fra tråden
Avatar billede screem_brille Novice
07. april 2007 - 19:14 #16
men det er dog interessant at hvis jeg argumenterer så skal jeg indkasere 2 anmeldelser, det er for langt ude.
Avatar billede hobn00b Nybegynder
09. april 2007 - 19:47 #17
mange tak til  alle
Avatar billede screem_brille Novice
09. april 2007 - 19:52 #18
LOL
Avatar billede richardjensen Seniormester
15. april 2007 - 09:53 #19
Just hjemvendt fra ferie - tak for points, - - pas nu på fingrene.
(i øvrigt har en 'venlig/u-venlig sjæl' i forbindelse med debatten her tildelt mig 'noget karma' som vist må være en selvbeskrivelse )
Avatar billede peet-49 Novice
20. september 2008 - 09:40 #20