Avatar billede ghdfhs Nybegynder
05. april 2007 - 14:07 Der er 10 kommentarer

bærbar skærmstørrelse

Hvilken skærmstørrelse har jeres bærbar? Synes i 17" er for stort til en bærbar og hvorfor?
Avatar billede screem_brille Novice
05. april 2007 - 14:09 #1
15" og 17" til film er 17" bedst, men den vejer for meget til at bruges som bærbar, der er 15" bedre.
Avatar billede johnstigers Seniormester
05. april 2007 - 15:55 #2
Min bærbare har en skærmstørrelse på 13"

Skal man spille eller se film, vil jeg sige min. 15"

Men er det kun til surf, word m.m. så er det kun dig selv der kan bedømme hvad du syntes er for lille. Personligt ville jeg godt længere ned i skærmstørrelse, men nu bruger jeg også min "in the field" så her tæller mobilitet højest.
Avatar billede lzs Nybegynder
05. april 2007 - 16:49 #3
Min bærbar er 15", hvilket jeg synes er meget passende, men det kommer jo igen an på hvad du skal bruge den til. Hvis du skal slæbe den med i skole hver dag, vil jeg nok mene, at en 17" er alt for stor. Det passer lige med, at min 15" kan komme ned i min skoletaske.
Avatar billede huset Praktikant
05. april 2007 - 17:59 #4
Det er jo et kæmpe område at tage stilling til.
Ikke alene skærm størrelsen, men også glossy vs. matte

Widescreen, standard, glossy eller mat skærm
Disse ting er for mange forvirrende, og svære at tage stilling til, men rent faktisk er det ganske enkelt. Hvor mange nok tror widescren er det mest optimalt, så sælges der rent faktisk flere laptops med mindre skærme, og dermed mindre vægt, end de store tunge maskiner med widescreen. Folk stiller efterhånden flere og flere krav til mobilitet, og har ikke brug for store skærme. I de tilfælde de skal bruge en stor skærm, så gør de som tidligere omtalt. De sætter en ekstern skærm til. Problemer er dog, at man sammen med små skærme og lette maskiner, også ønsker en kraftfuld maskine. Det har producenterne efterhånden efterkommet, og man ser i dag små lette 14” modeller spækket med super komponenter.
Fordelen hos widescreen er den forbedret arbejdsplads på skærmen. Er man programmør eller designer, så kan meget plads på skærmen kun være optimalt. Scrool enten vertikalt eller horizontalt er rent ud sagt irriterende når man sidder med disse ting, og her er plads en vigtig faktor. Det samme gælder for spillefolket samt de forbrugere der ser film på Deres laptop. Vi vil klart anbefale en widescreen til dette formål på trods af man sagtens kan klare opgaver på mindre skærme. Det skal dog nævnes til spillefolket, at widescreen kan være et problem her. Ikke alle spil har det optimalt med widescreen opløsninger.Er spil en væsentlig del af laptoppens opgaver, så bør man sikre sig de spil man erhverver sig kan varetage widescreen opløsningerne. Hertil er Internettet heller ikke optimeret til widescreen opløsninger.
Glossy og mat er de to begreber/teknologier man konstant støder på som forbruger når er skal vælges skærm. Glossy er langt den mest udbredte model, som i mange tilfælde kan give et fantastisk billede på skærmen. Skærme med glossy effekt er pålagt en overflade der giver reflektion. Denne ”film” formindsker mellemrummet mellem de pixels skærmen/billedet indeholder. Dette er så igen med til at fobedre skærmens kontraster og brigthness, og giver ofte et knivskarpt billede. Ulemperne er, at denne reflektion kan give irritationsmomenter der kommer til udslag ved det bagved forbrugeren bliver genspejlet i skærmen. Her kan ens egen spejlbillede også irritere forbrugeren.
Forskellen mellem den matte skærm og omtalte glossy coating belægning på skærmen, kan ses med det blotte øje. En mat skærm vil ikke tilbagekaste samme reflektion som glossy. Hertil betegner producenterne ofte Deres skærme med diverse navne. Det være sig Xbrite, Crytal View, Ultra Bright osv men de bygger groft sagt på samme teknologi. Mat skærme er som glossy skærme noget brugeren skal gøre op med sig selv inden man vælger. Matte skærm skærme synes jeg personligt er dejligt. Mit kontor er indrettet således, at jeg sidder med ryggen til et vindue. Med glossy skærmen vil jeg ved det mindste sollys, eller en lampe i vinduet bag mig være irriteret af reflektionen fra skærmen. Selvfølgelig smider matte skærmen også en vis portion reflektion, men slet ikke i nærheden af glossy skærme. Kvaliteten mat vs. Glossy, så synes jeg mat lider lidt i skygge af konkurrenten iform af skarphed, men i bund og grund er det en smagssag og noget man bør sikre sig inden man handler. Glossy skærme koster ofte flere penge kontra matte skærme.
Avatar billede ghdfhs Nybegynder
05. april 2007 - 18:12 #5
Jeg skal til at købe en bærbar og synes nemlig også at 17" er lige i overkanten når jeg skal have den med i skole og andre steder.

Til gengæld ved jeg ikke om jeg kan undvære en god stor skærm derhjemme. Jeg har nu en 17" til min stationære og jeg ved ikke om jeg ville være tilfreds med en mindre når jeg skal spille spil osv.

Det ville jo sådan set være rart med en ekstern skærm, men jeg har ikke tænkt mig at gå ud og købe en ekstern skærm som svarer til den bærbares skærm kvalitetsmæssigt. Og så ville jeg ikke udnytte den bærbare skærms kvalitet, min anden skærm er ikke ligeså god tror jeg, hvilket ville være ærgerligt.

Hvad er mulighederne inden for ekstern skærm området? Jeg ved man kan tilslutte den bærbare en dock, men det er altså en ret dyr løsning.
Avatar billede huset Praktikant
05. april 2007 - 18:24 #6
Du vil hade 17" til dit formål!

Jeg spiller på en 14" og er tilfreds. Ingen kan vurdere dette for dig.. Det er en smagssag.

Ekstern skærm varriere jo i pris
Avatar billede huset Praktikant
22. april 2007 - 16:17 #7
feedback tid?
Avatar billede ghdfhs Nybegynder
24. april 2007 - 15:10 #8
Ja, selvfølgelig, har først lige fået en mail i dag om at der har været svar. Men jeg har fået et godt tilbud på en 17'' bærbar i TDC butikken (HP Pavilion dv9232eu), og det har jeg tænkt mig at udnytte.

Tak for svarene
Avatar billede huset Praktikant
24. april 2007 - 15:13 #9
så smider jeg et svar
Avatar billede lzs Nybegynder
24. april 2007 - 15:27 #10
det var en kommentar du lavede huset :D