Avatar billede loxx-- Nybegynder
04. april 2007 - 23:23 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Hjælp til køb af bærbar

Hej

Jeg overvejer at købe en bærbar PC, men har dog ikke fulgt så meget med i udviklingen på bærbar-området.

Jeg leder efter en let, lille, handy bærbar, som dog har en god processor osv.

Havde forestillet mig følgende spec:

100-120 gb harddisk
1 gb ram (mindst)
Core 2 Duo CPU eller tilsvarende

Hvad er der af muligheder? Og hvad skal man gå efter med hensyn til størrelse, vægt osv.
Avatar billede svart Nybegynder
04. april 2007 - 23:39 #1
http://www.laptops.dk/ nok det billigste du finder.. og hvis jeg var dig ville jeg holde mig til IBM
Avatar billede svart Nybegynder
04. april 2007 - 23:40 #2
har selv købt igennem denne shop... de har styr på det
Avatar billede svart Nybegynder
04. april 2007 - 23:48 #3
men hvad er behovet til? er det surfe office eller?
Avatar billede huset Praktikant
05. april 2007 - 07:45 #4
Jeg vil fraråde firmaet. De har i mange tilfælde solgt brugte maskiner som nye
Avatar billede huset Praktikant
05. april 2007 - 07:52 #5
Dine ønsker er nemme at løse - heldigvis for dig ;)

Trin nummer 1 i valget af ny computer er nok, om du overhovedet har brug for en laptop. En stationær computer udskiller sig stadig når vi snakker holdbarhed, udvidelsesmulighed og brugelig.

Mulighed for store skærme, store lækre kabinetter, som gør udvidelse eller opgradering af komponenterne nemt, er jo klart fordele hos de stationære maskiner. Her til vil tab af diverse væsker i tastaturet i form af cola, kaffe, sprit mm være en mindre kostbar affære på en stationær da man bare skifter tastaturet ud til billige penge, kontra at skulle sende sin laptop til reparation og risikere det koster kassen. En anden ulempe når vi snakker laptops, er priserne på komponenterne. Ofte langt dyrere at købe, og er man ikke lidt ferm på sine fingre, skal den sende ind for at få noget skiftet eller opgraderet. Når det så er sagt, er en laptop jo uovertruffen når vi snakker om mobilitet. De er optimale til studerende, så medbringer den mellem hjem og uddannelsessted, forretningsmanden på farten, eller bare til den alm. bruger, som kun ønsker at bruge den fra tid til anden, og herefter kan pakke den til side uden at skulle spilde en masse afsætnings plads.

Som tidligere skrevet, så er det vigtigt at lave en smule forarbejde inden man vil investere sine hårdt tjente penge.

Pris vs. Kvalitet og "De 4 store"

Mange vil sikkert have forskellige meninger: Skal jeg tage en XXX laptop fra Superbrugsen, eller skal jeg hoppe på det dyre hos den lokale IT biks.

Som tidligere skrevet, så hænger pris og kvalitet unægtelig sammen for det meste.

Kigger vi lidt dybt i denne produktion, så omhandler denne hvad der mellem de skriftkloge kaldes for Big Four. Disse er dækkende en sammenslutning, som står for omkring 70 % af den globale fremstilling af laptops. Når det kommer til producering af laptops, så kommer man ikke udenom Taiwan. Big Four inkluderer Quanta Computer, Wistron, Compal Electronics og Inventec. Denne sammenslutning har i et tæt sammenspil hævet den totale leverance fra omkring 54% og til omkring 70% på omkring ét år! De står bl.a. for leverance til tunge drenge som Dell og HP. Dette samarbejde mellem Big Four har skubbet tidligere store producenter som Mitac, Uniwill, Twinhead ud af markedet. Alle disse tiltag kommer kun én til gavn – nemlig forbrugeren. Et tæt samarbejde mellem disse store figurer på laptop markedet, vil resulterer et sammenspil, som har ét mål for øje, at levere kvalitetsprodukter. Derfor vil vi klart anbefale man smider de sidste penge efter et godt og velanset brand.

Når alt dette så er på plads, så bør du være godt rustet til at vælge. Jeg vil gerne pointere, at INGEN producent i dag har råd til at lave dårlig kvalitet da konkurrencen er hertil for stor. Demed ikke sat der ikke findes gode og dårlie produkt serie og mærker, men sådan er det sgu indenfor alle områder!

Ligemeget hvilken producent du bliver tilrådet, så vil der være folk med gode og dårlie erfaringer. Disse kan langt henad vejen, men et eller andet sted må du tage dette med et gran salt og drage dine egne konklusioner!

Selv holder jeg meget af Znote, men her kan mange også tale imod. Sådan vil det være ligemeget hvilken producent vi snakker om.

Nu til forslag. Dit første link med Lenovo T60, så er det en lækker maskine. Vi på laptopworld.dk har anmeldt den her http://www.laptopworld.dk/index.php?id=318

Det er en top lækker maskine.

Dit andet valg med XPS M1710 så er det noget af det kraftigeste du pt kan skaffe dig. Efter min mening, så er den lidt overkill til dit poker spil :D
Hertil er den ganske tung!

Udover disse vil je gerne frembringe disse:

http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=237769
Anmeldt her http://www.laptopworld.dk/index.php?id=374

Der er også billigere modeller som kn løse dine problemer nemt.

Vega X72
http://www.laptop4u.dk/vega-baerbare.html&ref=mood
Anmeldt her http://www.laptopworld.dk/Vega_X72.php

Toshiba A100
http://www.laptop4u.dk/varer.php?vare=45643&ref=mood
Anmeldt her http://www.laptopworld.dk/index.php?id=381

Men vælger du XPS M1710 så får du et kraftværk uden lige.
Avatar billede huset Praktikant
15. april 2007 - 08:27 #6
feedback tid?
Avatar billede huset Praktikant
22. april 2007 - 16:17 #7
feedback tid?
Avatar billede loxx-- Nybegynder
26. februar 2008 - 18:33 #8
Undskyld undskyld... havde glemt alt om spørgsmålet :(

Huset får points som følge af det detaljerede svar.