Avatar billede dril Nybegynder
04. april 2007 - 15:07 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Kan man sikre at drevbogstavet altid er C ved 2x WinXP installs?

På en HD har jeg: 2 primære partitioner på 10 GB samt resten til en udvidet data partition.

Som det er nu er det altid den første WinXP installation der får C (System i Diskhåndteringen) samt den anden WinXP installation (Boot i Diskhåndteringen) får et andet drevnavn.

Mit mål er at have to WinXP installationer, der når de bootes hver for sig opnår drev C og den ikke aktive WinXP partition skifter så bare drevnavn til et ledigt et.

Kan dette lade sig gøre og hvis så så hvordan??
Avatar billede dril Nybegynder
04. april 2007 - 15:07 #1
Jeg ved det kan lade sig gøre med en bootmanager, men kan det lade sig gøre uden?
Avatar billede ksoren Nybegynder
04. april 2007 - 15:33 #2
kopierer de skjule bootfiler i roden af over på den anden primære, og brug diskhåndtering til at gøre den aktiv. Så bliver den tildelt C: ved nyinstallation
Avatar billede off-line Nybegynder
04. april 2007 - 16:21 #3
Med 2 styresystemer ligger bootfilen altid i C drevet. Hvis man kopiere bootfilen
over på styresystemet på den anden partition, hvordan kan windows så finde ud af,
hvad der skal startes op på? Jeg mener, du må affinde dig med, at de 2 styresystemer
har hvert sit drevbogstav.
Avatar billede ksoren Nybegynder
04. april 2007 - 16:24 #4
Efter windows er installeret, er det disk og partition signatur (gemt i registry) der afgøre hvilke bogstaver der tildeles.

I boot.ini er det placering af disk og partition, der bestemmer
Avatar billede off-line Nybegynder
04. april 2007 - 16:38 #5
Det er jo på den samme disk. Jeg har også double boot 2xXP.
De ligger på C drevet og H drevet, set fra denne computer i c drevet.
Når jeg åbner H-XP hedder den imidlertid I drevet.
Fra I drevet kan jeg stadig gå ind i C drevet. Der kan jo ikke være
2 x C drev, så når der er et c drev, kan det andet ikke også være C.
Avatar billede off-line Nybegynder
04. april 2007 - 16:46 #6
Ps. der er jo slet ingen bootfil i mit H drev.
Avatar billede ksoren Nybegynder
04. april 2007 - 16:59 #7
Alt er relativt, også drevbogstaverne. Bogstavet angiver ikke den fysiske placering af partitionen, så to forskellige installationer kan godt have Windows på C:
Avatar billede ksoren Nybegynder
04. april 2007 - 17:07 #8
Du kan se her: HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\MountedDevices
hvordan bogstaverne tildeles ud fra signatur

Inde i Windows referer programmerne til bogstavet, derfor kan man ikke bare ændre systembogstavet uden at ændre mange andre steder i systemet. Men programmerne er lige glade med, hvor C: peger hen fysisk
Avatar billede off-line Nybegynder
04. april 2007 - 17:11 #9
Vi taler måske ikke om det samme? Det er jo altid en god baggrund for uenighed:)
Så vidt jeg forstår, taler du om en dobbelt install af XP på C drevet.
Men jeg læser dette, som at spørgeren har 2 install af XP på 2 forskellige partitioner. "På en HD har jeg: 2 primære partitioner på 10 GB samt resten til en udvidet data partition."
Avatar billede ksoren Nybegynder
04. april 2007 - 17:12 #10
Så læser vi spørgsmålet ens :)
Avatar billede ksoren Nybegynder
04. april 2007 - 17:13 #11
Hver installation af Windows har sin egen registreringsdatabase.

Når du starter Windows 1, så peger C: på den første primære
Når du starter Windows 2, så peger C: på den anden primære
Avatar billede off-line Nybegynder
04. april 2007 - 17:29 #12
Jeg skal ikke stædig påstå, at jeg har ret. Jeg har set på regedit, uden
at forstå det. Jeg kan kun se, at man kan bytte om, så 2 bliver C i stedet
for 1. Men spørgeren vil jo kunne åbne dem skiftevis, som C drevet.
Det er lige før, jeg kunne finde på at prøve selv:)
Avatar billede dril Nybegynder
04. april 2007 - 17:35 #13
ksoren
Dvs. som jeg læser din første kommentar, så er det det den partition, der er sat til aktiv, der får C. Skal jeg så nu installere XP nr 2 (den der ikke ligger på C) igen for at opnå at den bliver C under installationen? og vil jeg efterfølgende få begge XP'er til at blive C, når de kører ind (efter normal valg fra boot.ini i starten)?
Avatar billede dril Nybegynder
07. april 2007 - 10:55 #14
Kan ikke klare det uden en bootmanager.
Løsning: Installer VCOM's System Commander og skjul NTFS primær partitionen med den første WinXP på før install af XP nr 2 på en primær FAT32 partition (konverter til ntfs under install) og brug rescue disketterne til at aktivere den første primære partition hvor system commander blev installeret på.
Avatar billede ksoren Nybegynder
07. april 2007 - 15:06 #15
Det har nu virket fint de gange jeg har gjort det. Og det virker fordi, installationsprogrammet tildeler bogstav til den aktive partition før de andre