Avatar billede tuidoi Nybegynder
04. april 2007 - 11:52 Der er 20 kommentarer og
2 løsninger

FTPserver gennem router?

Hej

Jeg prøver at opsætte en FTPserver, så jeg kan ligge alle familie billederne i en mappe som venner og familie så kan få adgang til. jeg synes at FTP er rigtig smart da det ikke er en forudsætning at dem der skal have adgang har andet end internet explorer :)

Det eneste problem er bare at når jeg prøver at sætte FTPserveren op med FileZilla bag min router, så kan folk ikke connecte. Jeg kan godt se at de prøver at oprette forbindelse for den siger god for deres password osv.,men de bliver forhindret i at se fillerne i mappen, der er bare en lommelygte der går frem og tilbage indtil der kommer en meddelse om timeout.
-Serveren virker fint når jeg er koblet direkte på nettet, men ligeså snart jeg går bag routeren så opstår problemet.
og jeg er nødt til at ligge bag den, da jeg deler printer med en anden computer.

Hvad kan jeg gøre?

mvh Jannik
Avatar billede screem_brille Novice
04. april 2007 - 11:55 #1
du skal forwarde port 21 til serverens interne IP, og du kan teste om porten nu faktisk også er åben med shieldsup testen hos grc.com
Avatar billede kring Nybegynder
04. april 2007 - 12:02 #2
Hvis du kan se i FileZilla, at brugerne bliver authorized, så tror jeg ikke at det er et problem med forward af port 21.

Jeg tror nærmere, at det er et problem med passive mode. Prøv at connecte med/uden brug af passive mode, og se om det ikke hjælper.

Du kan læse her http://compnetworking.about.com/cs/novellgroupwise/ht/setpassiveftpie.htm hvordan du sætter IE op til at køre med/uden passive mode.
Avatar billede screem_brille Novice
04. april 2007 - 12:10 #3
så skal port 20 også forwardes.
Avatar billede tuidoi Nybegynder
04. april 2007 - 12:15 #4
Jeg er ikke helt inde i stuffet så måske i gider at forklare det på et lidt lavere niveau? :) hvordan "forwarder" jeg en port? og hvor kan jeg hente det program som jeg skal tjekke om porten nu også er blevet åbnet med?
Avatar billede kring Nybegynder
04. april 2007 - 12:21 #5
Til at starte med, synes jeg du skal teste om det hjælper at skifter fra/til passive mode i IE. Hvis det ikke hjælper, så må vi se på det med portforward. :)
Avatar billede tuidoi Nybegynder
04. april 2007 - 12:26 #6
ok.. jeg prøver lige at følge det link du lagde ind.. vender tilbage om lidt
Avatar billede screem_brille Novice
04. april 2007 - 12:31 #7
du henter ikke et program, du går ind på grc.com og vælger shieldsup testen, resten siger sig selv.
Avatar billede tuidoi Nybegynder
04. april 2007 - 12:31 #8
ok nu har jeg læst guiden og det virker simpelt nok, men der står at hvis det skal fungere som en client? dvs. at det er faktisk hos dem udefra at det skal tjekkes ikk?
Avatar billede kring Nybegynder
04. april 2007 - 12:37 #9
Jo, det er "dem udefra", der skal teste om det hjælper at slå passive mode til/fra.
Avatar billede screem_brille Novice
04. april 2007 - 12:38 #10
og hvis du åbner for port20 vil både active og passive mode fungere uden de skal lave nogen ændringer.
Avatar billede tuidoi Nybegynder
04. april 2007 - 13:05 #11
kring - det virkede da jeg satte den til aktiv på den anden com.. så mange tak, men jeg vil nu gerne have at alle kan connecte selvom de er passive.. så det eneste jeg skal gøre er at åbne port 20 også? jeg ved nemlig at ovre på arbejdets net er de passive og der har jeg ikke adgang til at ændre dette
Avatar billede tuidoi Nybegynder
04. april 2007 - 13:12 #12
Nu har jeg prøvet at åbne for port 20 i min router præcis som jeg gjorde med port 21, men den kan stadig ikk køre dem passivt..
skal jeg nu teste det med shieldup om den er åben ?
Avatar billede screem_brille Novice
04. april 2007 - 13:14 #13
passivt benyttes hvis port 20 ikke er forwardet, port 20 er FTP controlport.
Avatar billede ksoren Nybegynder
04. april 2007 - 13:15 #14
forskellen på passiv og aktiv er hvem der opretter dataforbindelsen. i aktiv er det serveren. Derfor er det ofte hos klienten der skal fejlsøges.

Klienten oplyser port og ip. Dvs den skal være i stand til at fange forbindelsen på porten, og den skal oplyse den korrekte ip (afhængigt af router, kan det være et problem bag en nat router)

Port 20 bruges aldrig indgående, så den skal ikke forwardes
Avatar billede tuidoi Nybegynder
04. april 2007 - 13:22 #15
Hvis nu jeg gerne vil have at både aktive og passive skal kunne connecte til min server har det altså ikk noget med at gøre om port 20 er åben eller ej..
Jeg prøvede lige at køre shieldsup og den fandt kun port 21 som åben. den kunne godt registrere port 20, men sagde den var lukket.
Avatar billede kring Nybegynder
04. april 2007 - 13:22 #16
Nu har jeg ikke prøvet, at køre med FileZilla FTPServer, men jeg ved at man i andre FTP-servere kan sætte op, hvilke porte der skal bruges i passive mode.

Det er ikke min erfaring, at det er nok bare at forwarde port 20 + 21. De gange jeg har kørt med passive mode på en ftp-server, har jeg måtte forwarde en range af porte, som ftp-serveren har været konfigureret til at benytte.
Avatar billede tuidoi Nybegynder
04. april 2007 - 13:25 #17
ksoren - Hvad er dit bud på hvad jeg skal gøre for både at modtage aktive og passive klienter?
Avatar billede Slettet bruger
04. april 2007 - 13:31 #18
Når FTP-serveren kører i passive mode, er det muligt at du bliver nødt til at angive en serie af porte i serverens konfiguration, som bruges til dataoverførsel i passive mode (f.eks. 4000-5000) og så forwarde disse i din routeren (udover port 21 selvfølgelig). Ellers vil FTP-serveren bare vælge en random port >1023, og det er ligesom lidt svært at forwarde en random port ;)

Det er ikke altid nødvendigt selv at angive en serie af porte, da visse routere har funktionalitet indbygget, som automatisk vil åbne den rigtige port. Jeg har haft en Cisco-router som kunne dette, men den Zyxel jeg har nu kan så vidt jeg ved ikke.

Port 20 bruges kun i active mode, og bruges kun udgående
Avatar billede ksoren Nybegynder
04. april 2007 - 13:39 #19
I forvirringen læste jeg det som om det var aktiv mode der ikke virkede. Det var det mit indlæg gik på
Avatar billede tuidoi Nybegynder
04. april 2007 - 13:50 #20
Ok.. ksoren det er helt i orden er også selv lidt forvirret..
Jeg vælger for første omgang at holde her :) så må jeg poste det omkring passivt i en anden tråd en anden gang når jeg gider gå i krig med det :)
Screem_bille du får 50point som tak for hjælpen og siden www.grc.com (alletiders)
Kring du får 150point som tak for alt :)
Lig begge et svar.

og til jer andre mange gange tak også.. nu kom serveren da i hvert fald op at køre passiv eller ej :)
Avatar billede kring Nybegynder
04. april 2007 - 13:56 #21
Svar. :)
Avatar billede screem_brille Novice
04. april 2007 - 14:02 #22
svar.