Avatar billede d-bug Nybegynder
03. april 2007 - 16:55 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

VPN: Kun 1 bruger?

Jeg har lige sat VPN op på en server 2003 og i første omgang så det ud til at virke fint. Men ved nærmere eftersyn viser det sig at der muligvis* kun være 1 bruger på ad gangen.
Jeg har fulgt guiden, så jeg har ikke selv valgt noget med antal brugere!
NAT'en er sat til at forwarde TCP på port 1723. Skal der forwardes flere porte?

Nogle ideer?
Avatar billede screem_brille Novice
03. april 2007 - 17:17 #1
hvorfor tror du der "muligvis" kun kan være en på adgangen ? (det er jo lidt svært at lede efter en fejl som kun "muligvis" er der) ;)
Avatar billede d-bug Nybegynder
03. april 2007 - 18:02 #2
Fordi jeg har testet fra 2 forskellige forbindelser, en stofa som virkede og en cybercity som ikke virker. Men fra Stofa var der ikke andre brugere på, og det har der indtil nu været fra cybercity'en!
Avatar billede d-bug Nybegynder
03. april 2007 - 18:07 #3
Jeg connecter fra Vista og får en error 800:
Unable to establish the VPB Connection.
Laver jeg en diagnose får flg fejl:
Windows confirmed that XXX.XXX.XXX.XXX is currenty online but is not responding to the connection attempts at this time

Og så noget med at jeg skal tjekke firewall indstillinger, og firewallen er slået fra på serveren og routeren med NAT!
Avatar billede d-bug Nybegynder
03. april 2007 - 18:31 #4
Hmm, nu er der ikke andre på, og jeg kan stadig ikke connecte..
Så du har nok ret i din tvivl, har du andre forslag? Kan det være min lokale forbindelse der spærrer?
Avatar billede screem_brille Novice
03. april 2007 - 18:45 #5
det er nok mere folk routere der spærrer (hvis jeg fra min nabos forbindelse forsøger at connecte til min VPN, så kan den ikke, men fjerner jeg hans linksys router, så connecter den med det samme, og der er åbnet for alt hvad der ligner VPN i hans router), og siden der er nogle der kan connecte, så tyder alt på at fejlen er hos dem som ikke kan connecte.
Avatar billede d-bug Nybegynder
03. april 2007 - 19:44 #6
Hmm, jeg kigger lige på det her i påsken, det kan godt være min trådløse router der nosser i det. Indtil videre tak :)
Avatar billede strych9 Praktikant
05. april 2007 - 19:37 #7
De her edge routere som står ude hos private er tit noget hø. De ødelægger IP headerne i pakkerne når der er IPSec og lignende på. Du kan eventuelt sætte den til at benytte PPTP i stedet for IPSec og krydse fingre for at det hjælper.
I fejlsøgning af det her er første trin altid at fjerne krypteringen og så bare bruge VPN uden kryptering. Hvis det kan lade sig gøre, så må du give den nogle flere krypteringsmuligheder, eller måske er det et problem med udveksling af certifikat.. who knows.
Avatar billede strych9 Praktikant
05. april 2007 - 19:38 #8
Iøvrigt: Hvis det her er til noget firma-værk, så skulle du måske overveje router til router VPN i stedet for end to end.
Avatar billede d-bug Nybegynder
06. april 2007 - 12:38 #9
Det virker fra andre netværk end mit eget, så det problemet ligger nok i det som screem_brille skriver.
Jeg har en Cybercity router som fungere som DHCP (10.0.0.X), og efter den har jeg sat min trådløse router, en HAMA eller sådan noget lir. Softwaren er den samme som på en Sandbarg G54 Wireless router. Den trådløse fungere også som DHCP (192.168.2.x). Jeg ved ikke om det kan ha' noget at sige. Men jeg kan da teste med at slå DHCP fra på den trådløse. Ellers vil jeg prøve med det PPTP som du skriver :)
Avatar billede screem_brille Novice
06. april 2007 - 12:50 #10
jeg har ligeså ofte oplevet fejl med PPTP (især når klienten har siddet bag en linksys router, også selvom den har været korrekt sat op)
Avatar billede strych9 Praktikant
06. april 2007 - 16:56 #11
har ikke megen tid i dag, men bare lige hurtigt: Hvis jeg husker helt ret skal du også have en dhcp relay agent installeret på din vpn server.
Avatar billede d-bug Nybegynder
06. april 2007 - 18:37 #12
Det har jeg skam også. Som jeg skriver, så virker VPN'en fint fra andre forbindelser end min. Jeg har testet med flere andre forbindelser og der virker det fint!

Screem_brille, jeg tester lige lidt, så skal jeg nok give point
Avatar billede d-bug Nybegynder
10. april 2007 - 16:53 #13
Her er dine point, undskyld ventetiden :)
Avatar billede screem_brille Novice
10. april 2007 - 16:59 #14
takker ;)