Avatar billede carbonic Nybegynder
03. april 2007 - 13:09 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Harddisk-controller problem, i stå ved opstart

Ok, jeg har købt et Delock "Controller UDMA 133 raid kort"
edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=307360

Alt hvad jeg vil have det til at gøre er at connecte min ekstra IDE drev til min computer. Er ligeglad med fart osv.
Jeg har sat den på med både harddisken som master, slave og cable select, men den går bare i stå lige efter den første hardwareinfo skærm biosen giver. Da jeg installerede den havde jeg ikke harddisken sat til og driveren installerede fint i xp - efter det satte jeg harddisken til (slukket selvf.).

Med controller-kortet er der en medfølgende heldvedes bios lavet af Medley som ved et tryk på f3 efter jeg har startet computeren giver adgang til fancy ting som at sætte primær harddisk (hvilket kun giver mulighed for den harddisk der er i controllerkortet), lave raids imellem harddiskene og andre fancy ting jeg ikke kan se jeg har brug for.
Biosen på bundkortet er sat til at starte op fra harddisken der er sat til bundkortet og hvor mit styresystem er på.

Nogen der har sat noget lignende succesfuld op? eller idéer til hvad jeg skal gøre?
Avatar billede off-line Nybegynder
03. april 2007 - 14:24 #1
Har du set hvordan det ser ud i bios? Hvis du ikke skal bruge raid, har du vist
slet ikke brug for driveren.
Avatar billede carbonic Nybegynder
03. april 2007 - 14:59 #2
Ja bios ser fin nok ud. Rækkefølgen er:
1. Min primære harddisk sat til bundkortet.
2. Den harddisk jeg gerne vil have til at virke via hdd controleren
3. Udefrakommende drev.

Og mener du jeg skal fjerne driveren? Giver da ikke så meget mening hvis jeg skal se på "ny hardware fundet" hele tiden.
Avatar billede off-line Nybegynder
03. april 2007 - 15:17 #3
Nej du skal ikke fjerne driveren, hvis der altid spørges efter den. Jeg har
selv brugt et lignende, kort (uden at brue raid) og behøvede ikke driveren.
Jeg brugte det sådan, at min disk med styresystem, sad på bundkortet, som master.
Min anden disk sad på kontroller kortet, også som master, hvorded den blev til
secundær master. Jeg fjernede kortet fordi, det irriterede mig, at det ved hver
opstart brugte tid på, at lede efter et raid, som ikke blev brugt.
Avatar billede off-line Nybegynder
05. april 2007 - 12:24 #4
Fandt du ud af det?
Avatar billede carbonic Nybegynder
06. april 2007 - 16:23 #5
Nææ, det virker stadig ikke.
Avatar billede off-line Nybegynder
06. april 2007 - 16:52 #6
Prøv at sætte begge Harddiske på bundkortet og så CD/DVD på kontrolleren.
Jeg går ud fra, at du har mere end 4 enheder, siden du har brug for en kontroller.
Avatar billede off-line Nybegynder
06. april 2007 - 16:54 #7
Ps. du mener jumpet som select? Nej du skal ikke bruge select. Kun master/slave.
Avatar billede carbonic Nybegynder
07. april 2007 - 03:22 #8
Har prøvet at sætte et dvd-drev til controlleren alene som både master og slave. Den skriver dog at der er en boot disk failure da den ikke kan finde OS.

Så gætter på at det jeg mangler at gøre er at finde en måde at sige til controlleren at den ikke skal bruges til at starte os fra, hvordan dælen jeg så for gjort det.
Avatar billede carbonic Nybegynder
31. oktober 2007 - 12:27 #9
ingen løsning fundet