Avatar billede klgn Nybegynder
03. april 2007 - 09:18 Der er 25 kommentarer og
1 løsning

Mail når ikke frem

Hejsa!

Jeg har oprettet en mailform på en hjemmeside, og den virker fint, når jeg sætter mig selv som modtager af de mails, der måtte komme på den.
Men sætter jeg ejeren af hjemmesiden som modtager - så kommer kommer de mails, der måtte blive sendt via mail-formularen, ikke frem.
Modtageren har sin mailserver hos tdc og har opsat tdc's spamfilterlight på, men såvidt jeg kan se, når jeg ser spamfiltreret igennem, så når mailen aldrig spamfiltret, det er som om, at den aldrig når frem til serveren.

Den åbenlyse fejl er, at jeg har tastet mailadressen forkert, men det er ikke tilfældet, kan jeg forsikre om:)
Er der nogle af Jer eksperter, der har ideer til, hvad jeg kan gøre ved problemet?
Pt har jeg løst det ved, at jeg får mails fra mailformen, og så videresender dem, men det er jo ikke en holdbar løsning i længden.

/klgn
Avatar billede leif Seniormester
03. april 2007 - 09:22 #1
1. Hvor hostes siden ?
2. Hvad har du som afsender adresse ?
Avatar billede grafix Nybegynder
03. april 2007 - 09:57 #2
Hvis ejeren af hjemmesidens e-mail adresse er hostet et andet sted, så skal du rette din "MailForm.pl" og tilføje adressen der.
Avatar billede leif Seniormester
03. april 2007 - 10:20 #3
grafix -> Hvor kom MailForm.pl lige, det er en CGI/Perl ting.
Avatar billede grafix Nybegynder
03. april 2007 - 10:26 #4
Det er en fil der hedder Mailform.pl og som ligger på hjemmesiden, vistnok i roden og som kan editeres med notepad
Avatar billede grafix Nybegynder
03. april 2007 - 10:30 #5
hos mig ligger filen i mappen cgi-bin, åben filen og definer websites der må modtage mails, se sidste linie...

> > #      Detailed Information Found In README File.                              #
> >
> > # $mailprog defines the location of your sendmail program on your unix      #
> > # system. The flags -i and -t should be passed to sendmail in order to      #
> > # have it ignore single dots on a line and to read message for recipients    #
> >
> > $mailprog = '/usr/lib/sendmail -i -t';
> >
> > # @referers allows forms to be located only on servers which are defined    #
> > # in this field.  This security fix from the last version which allowed      #
> > # anyone on any server to use your FormMail script on their web site.        #
> >
> > @referers = ('korthus.dk','fincard.dk','ladegaardgrafik.dk');
Avatar billede leif Seniormester
03. april 2007 - 10:40 #6
Du antager at han bruger CGI, han kunne jo også bruge PHP's mail() funktion, siden han vælger at spørge i PHP kategorien
Avatar billede grafix Nybegynder
03. april 2007 - 10:59 #7
Leif> jeg prøver bare at hjælpe, hvis du har et bedre bud, så kom endelig med det.
Avatar billede klgn Nybegynder
03. april 2007 - 17:20 #8
Ro på gutter.
Det er som leif skriver mail-funktionen i php, jeg bruger. Jeg kan ikke lige se, hvor mailform.pl kommer ind i billede, men grafix enlighten me endelig:)

/klgn
Avatar billede klgn Nybegynder
03. april 2007 - 17:21 #9
leif>
Siden hostes af kimaweb, hvis det er så vigtigt. Email-serveren er hos tdc, så det er ikke samme udbyder, der står for mail og hosting.
Afsenderadressen angives af brugeren i min mailform.
Avatar billede leif Seniormester
03. april 2007 - 17:47 #10
Hvis du bruger PHP's mail() så kommer mailform.pl ikke ind nogen steder. Da det som sagt er en CGI/Perl ting (Et andet programmeringssprog)

Ja, udbyderen kan have noget at sige fx. vil B-One kun tillade afsendelse hvis afsender er en POP3 på domænet !

Nu kender jeg ikke KimaWeb, men er du selv hosted hos KimaWeb ? Dvs. den modtager/afsender adresse du bruger er det en adresse som ligger på deres server ?
Avatar billede klgn Nybegynder
03. april 2007 - 18:02 #11
Ja, jeg ser selv hosted af KimaWeb.
Avatar billede klgn Nybegynder
03. april 2007 - 18:03 #12
grafix> Jeg afviste dit svar, da jeg ikke kan finde en mailform.pl fil på min server, og da det jo er et spørgsmål i php-kategorien. Skulle du have et nyt løsningsforslag, hører jeg gerne fra dig.
Avatar billede leif Seniormester
03. april 2007 - 18:17 #13
Prøv følgende:
1. Sæt dig selv som afsender og ham som modtager ?
2. Sæt ham som afsender og ham som modtager ?
3. Sæt ham som afsender og dig som modtager ?
4. Sæt dig selv som afsender og dig som modtager ?

I hvilke af de 4 måder kommer mailen frem.
Avatar billede klgn Nybegynder
03. april 2007 - 18:31 #14
I tilfældene 3 og 4 når mailen frem
Avatar billede leif Seniormester
03. april 2007 - 18:36 #15
Så kunne det lyde til at de har låst deres mail() til kun adresser hos dem selv !
Avatar billede klgn Nybegynder
03. april 2007 - 18:43 #16
Det tror jeg ikke er imidlertid ikke tilfældet, idet jeg for en anden side har lavet et mailingliste-script, der udsender til alle mulige folk, der har adresser alle mulige steder.
Avatar billede leif Seniormester
03. april 2007 - 18:46 #17
Hvis du sætter mig som modtager exp (at) ljnet (dot) dk

Så lad mig se om jeg modtager den !
Avatar billede klgn Nybegynder
03. april 2007 - 18:49 #18
mail afsendt:)
Avatar billede leif Seniormester
03. april 2007 - 18:49 #19
Modtaget
Avatar billede leif Seniormester
03. april 2007 - 18:54 #20
Tænker
Avatar billede johan.o Nybegynder
04. april 2007 - 00:28 #21
Hmm..mener at f.eks. TDC har et 'filter' af en slags der 'sletter' mails hvor afsender adresse ikke stemmer overens med hvor mailen kommer fra....

Hvis jeg f.eks. prøver at afsende en mail fra en side på www.eks.dk til en TDC email adresse, hvor jeg skriver afsender som mig@mit.dk slettes den vist...

Er altså langt fra sikkert at ovenstående eksempel er 100% korrekt, men princippet skulle vist være rigtigt nok...jeg er sikker på at TDC kan forklare situationen bedre via deres kundeservice.

Jeg har læst leif's forslag 3/4 18:17:25 og dit svar, men det fremgår jo ikke het tydeligt hvilke adresser der bruges, derfor min kommentar.

Mvh. Johan
Avatar billede johan.o Nybegynder
04. april 2007 - 09:39 #22
...arh det er vist foresten noget andet jeg tænker på her....

Hvis jeg fra min egen server, forsøger at sende en mail hvor jeg skriver en TDC mail adresse som afsender, vil de udbydere som er en del af det samarbejde jeg tænker på, slette den pågældende mail, da de kan se at mailen har en TDC afsender adresse men den er ikke afsendt fra en TDC server. Sådan var det vist...om det har betydning for ovenstående er jeg ikke helt sikker på...sorry

Mvh. Johan
Avatar billede klgn Nybegynder
04. april 2007 - 09:44 #23
For at bidrage lidt yderligere til den mulige opklaring af sagen, kan jeg sige, at jeg netop har fixet hjemmeside for pågældende person, men der var tilsvarende problem på hans tidligere hjemmeside, som nogle andre havde lavet. Der nåede beskederne fra mail-formularen aldrig frem, men så vidt jeg husker kørte siden dengang i asp. Og ligesom nu lå mail- og webhotel på to forskellige servere. Det er tdc, der styrer dns'en på domænet.

Jeg ved ikke, om det hjælper lidt?
Avatar billede klgn Nybegynder
05. april 2007 - 18:36 #24
Skal jeg evt. smide spørgsmålet i en anden kategori, jeg fornemmer, I er gået lidt døde her?
Avatar billede klgn Nybegynder
27. juni 2007 - 08:38 #25
Hej alle, som deltog.
Det viser sig, at problemet skyldes, at udbyder ikke er ejer af ip-adressen, den ligger hos tdc, der styrer mailhotellet. Hos udbyder er der et fuldt webhotel med email mv, og derfor bliver mails sendt i formularen sendt videre til den mailadresse, der ligger på serveren istedet for til den rigtige mail.
Håber, det gav lidt opklaring. Smid et svar inden på fredag, og dem, der har svaret vil modtage point.
Avatar billede klgn Nybegynder
29. juni 2007 - 10:53 #26
Jeg tager selv points så...