Avatar billede kurt_cobain Nybegynder
03. april 2007 - 00:21 Der er 10 kommentarer og
2 løsninger

Pladespiller / Ny forstærker

know det er lidt skudt ved siden med dette fora. men, jeg har fundet min pladespiller frem efter mange år men, nu hvor jeg har sat den til min nye super duper Stue-hifi forstærker, siger den næsten ik noget, for meget lavt sent. (Synes phono stikket passer lidt stramt på), men, hvordan kan det være ? Skal jeg købe noget omformer eller noget?

Kurt
Avatar billede Beach Mester
03. april 2007 - 00:27 #1
Er der overhovedet end indgang til pladespiller (Som regl benævnt Phono)på din forstærker?

//Beach
Avatar billede kurt_cobain Nybegynder
03. april 2007 - 00:29 #2
Nope
har sat den i CD
Avatar billede Beach Mester
03. april 2007 - 00:31 #3
Derfor problemet.... Det kræver en RIAA forstærker da signalet fra en pladespiller er MEGET lavere end en alm. udgang fra f.eks CD.
Du skal have fat i sådan en fætter her--->
http://av-connection.com/?PGr=115&ML1=1&ML2=69&ML3=214&ML4=47

//Beach
Avatar billede kurt_cobain Nybegynder
03. april 2007 - 00:35 #4
Jeg tjekker lige op på det
Avatar billede Beach Mester
03. april 2007 - 00:36 #5
Du kan Evt. læse lidt om hvad RIAA gør og hvorfor det er nødvendigt at have en--->
http://da.wikipedia.org/wiki/Grammofon

I "gamle" dage havde alle forstærkere en RIAA indgang og det var derfor ikke nødvendigt at kaste noget ekstra hardware ind imellem pladespiller og forstærkeren.

Dette er i dag sparet væk på næsten alle nyere forstærkere da det er meget få mennesker der stadig har vinyl-skiver på hyllerne:-)

//Beach
Avatar billede kurt_cobain Nybegynder
03. april 2007 - 00:41 #6
Den koster da knaster sådan en fætter
Avatar billede gurly Praktikant
03. april 2007 - 00:59 #7
det gør alt vel, 349 kr er da peanuts
Avatar billede kurt_cobain Nybegynder
03. april 2007 - 01:01 #8
efter som man vel selv kan bygge den, så synes jeg da.
Avatar billede gurly Praktikant
03. april 2007 - 01:08 #9
ja du kan få et byggesæt her for 98 kr
http://www.brinck.dk/
men inden du får bygget den ind i en skærmet metal æske, og forsynet den med stik OSV
og bygget en stabiliseret strømforsyning til den, så har du nok brugt de fleste af de 349 kr alligevel  c",)
Avatar billede Beach Mester
03. april 2007 - 03:34 #10
Til alt det med byggesæt har jeg også en anbefaling.... Drop det:-)
Som gurly så pænt prøver at skrive, så kan det altså ikke anbefales selv at bikse en RIAA Amp sammen med mindre man har målegrej og en hulens masse styr på frekv. mm.

Det er jo ikke "kun" en alm. forstærker, men samtidig et "delefilter" som forstærker nogle signaler og dæmper andre.

Da de komponenter der følger med til et helt alm. byggesæt også er helt alm. komponenter som har en vis nøjagtighed så opstår der nemt (vil faktisk sige det er umuligt andet!) fejl som i den sidste ende går ud over frekvenserne der i sidste ende er det du skal ligge dine øre til.

Den RIAA jeg linker til skal sammenlignes med det der i slut ´80érne var indbygget i forstærkere i prislejer 5.000,-
Ville man den gang mere end det, så skulle man op i egentlig Hi-End grej eller sætte en selvstendig RIAA i serie med signalet.

Den dag i dag kan man også få RIAA forstærkere i High-End klassen. Tror de ligger fra omkring 2.000,- og op til et godt stykke over 50.000,- Grunden til de MEGET høje priser er simpelt men ganske aktuelt fordi at der skal tages højde og jursteres for hvert eneste komponent der indgår i setupét.

Nu ved jeg godt du måske slet ikke stiller så høje krav til den lyd du skal bruge, og det kan da også lyde ganske sygt at nogle mennesker vil bruge så mange penge på at få de sidste toner ud af en vinyl-skive. Men når først man har lagt øre til et seriøst high-end setup (stort set uanset hvilken musik man så ellers lytter til) så må man sgu overgive sig og give de få der har råd til det et klap på skuldren.

Med alt ovenstående og et lille vink med en vognstang, så vil jeg anbefale dig at bløde ved kasse ét og kaste de få kroner det trods alt er, efter en færdigbygget RIAA hvor det eneste du skal gøre er at tilslutte noget power og så din kære gamle gramafonspille!

Som gurly forøvrigt også skriver så bliver det sgu i sidste ende nok dyere at bygge den selv når først du har kastet kroner efter en skærmet kasse, fornuftige stik, en strømforsygning mm. Dertil kommer at du nok ikke skal regner med noget der kommer bare tæt på det du forventer rent lydmessigt *S*

Hvis du trods alt tror jeg bare fylder dig med en masse tal så kan du jo prøve at smutte ind her--->
http://www.hifi4all.dk/avguide/detaljer.asp?id=618&titel=Lamm+LP2
http://www.lammindustries.com/PRODUCTS/LP2descr.html

...En nærmere beskrivelse af en af verdens absolutte top-klassikere mht. RIAA og i det hele taget analoge signaler- Jeps det koster kassen, men for ind i hel... Det er STOR lyd i den anden ende!

//Beach
Avatar billede cyberspace Nybegynder
03. april 2007 - 10:17 #11
Avatar billede kurt_cobain Nybegynder
03. april 2007 - 11:11 #12
Yes sådan, Nu har jeg bygget den og den var i vinkel 35 kroner og det spiller nu. Tak for hjælpen