Avatar billede lyset Nybegynder
27. november 1999 - 06:32 Der er 12 kommentarer

Instalation af Red Hat 6.1

Jeg kører i øjeblikket Red Hat 6.0, men har nu med Alt om Data modtaget en cdrom med version 6.1, så den vil jeg da gerne instalere.

Imidlertid går det galt. Jeg booter på cdrom'en og den går så igang, men efter alt for kort tid skriver den på skærmen en masse forskellige linier og afslutter med at skrive "It's now safe to reboot your system", og så sker der ikke mere.

Hvad kan der være galt?
Avatar billede one Nybegynder
27. november 1999 - 07:06 #1
installer med floppy  (:

ftp://ftp.redhat.com/redhat/redhat-6.1/i386/dosutils/

vælg upgrade og
downlaod rawrite.exe og rawrite3.doc
ses

Andreas
Avatar billede lyset Nybegynder
27. november 1999 - 18:05 #2
Tak for svaret Andreas.

Det viste sig, at de to filer ligger på cdrom'en men rawrite.exe kræver dos, og det har jeg ikke - jeg har kun Linux. Imidlertid lavede jeg en boot-diskette med komandoen

dd if=/mnt/cdrom/images/boot.img of=/dev/fd0

og så var det jo bare at gå igang - fuld at forhåbning.

Men, men, men! Der skete nøjagtig det samme;
der kommer følgende linier frem på skærmen:

Probing for mouse type...
install exited abnormally -- recieved signal 11
sending termination signals...done
sending kill signals...done
unmounting filesystems...
        /mnt/source
        /dev/pts
        /proc
you may safely reboot your system

Hjælp mig en eller anden - please....
Avatar billede lyset Nybegynder
27. november 1999 - 18:09 #3
By the way, Andreas...
Du var vist tidligt oppe for at skrive det svar til mig
Avatar billede lrj Nybegynder
27. november 1999 - 19:39 #4
Den fejl du beskriver er slet ikke nok til at diagnostisere hvad der er galt. Du er nødt til at holde øje med om den løber tør for ram eller lignende - RH 6.1 bruger jo grafisk install og kræver vistnok 16 mb for at kunne installeres...
Avatar billede svindler Nybegynder
27. november 1999 - 23:24 #5
Jeg har prøvet at opgradere en maskine fra 6.0 til 6.1. Der skete det samme.
Da jeg valgte "text" i starten, istedet for default grafisk install, kørte alt glat igennem. Dette var på en maskine med rigeligt ram.

Avatar billede lyset Nybegynder
27. november 1999 - 23:41 #6
Når man instalerer RedHat 6.1 kan man vælge mellem tre instalationsformer, men resultatet er det samme for dem alle.

Jeg har 32 Mb ram, og instalationen kommer ikke med nogen besked om, at der ikke er ram nok.
Desuden kommer jeg aldrig til den grafiske instalation.
Avatar billede 2hot4u Nybegynder
28. november 1999 - 02:39 #7
Jeg hr haft nogenlunde samme problem. Jeg løste mit ved at formatere det drev  hvor jeg havde linux installeret. Og bootede fra en diskette. Mit problem var dog ikke at den fortalte mig at jeg skulle genstarte men skærmen blev sort, og jeg kunne ingenting gøre.

Jeg ved ikke om det hjælper, men jeg vil krydse fingre for dig.

Forresten, det kan jo også være din cd-rom der er noget galt med.
Avatar billede lyset Nybegynder
28. november 1999 - 22:30 #8
Ja tak, 2hot4u, det har jeg også selv tænkt på og har nu - tvungent af andre omstændigheder - prøvet det halvt.

Det sker, at jeg er nødt til at reinstalere RedHat, fordi der går noget galt med /dev/hda6, som er mount'et som /usr.
Jeg fprsøgte derfor at instalere 6.1, men med samme resultat, og det er jo heller ikke engang sådan, at den nogensinde kommer så langt, at der skal foretages disk-tildeling og efterfølgende evt. formatering, så...

Imidlertid forsøgte jeg - med lidet håb ganskevist - så, at begynde med 6.0 og standse, når der her var fortaget formatering af partitionen, hvorefter jeg forsøgte med 6.1, men det var stadigt med det skuffende resultat, jeg har oplevet en del gange efterhånden.

Jeg tyede så til, at instalere 6.0 igen, men efter en vellykket instalation, så lige at prøve at se, om der ikke skulle være sket et eller andet, så 6.1 denne gang ville lade sig instalere. Men nej (selvfølgelig).

Det er meget mystiskt. Men jeg håber stadigt, at der er en eller anden, der vil komme med det rigtige guldkorn - om end jeg må indrømme, at håbet svinder. For (igen) det er meget mystiskt.
Avatar billede 2hot4u Nybegynder
29. november 1999 - 08:56 #9
Hvór mange og hvilke partioner har du?
Avatar billede lyset Nybegynder
29. november 1999 - 21:06 #10
Når jeg istalerer RedHat laver jeg tre partitioner foruden en til swap. Disse tre er en til roden /,  en til /usr og en til /home.
Det gør jeg, fordi det er det, de skriver i "Linux - friheden til at vælge", at man skal vælge.
Avatar billede svindler Nybegynder
29. december 1999 - 10:14 #11
Har du løst dit problem?
Ellers kan du prøve installation via net (hvis du har en anden maskine) eller harddisk, i tilfælde af, at det er dit cd-cdrev, der driller under installationen.
Avatar billede mnemonic Nybegynder
14. januar 2000 - 08:55 #12
Prøv at opdatere det boot image du bruger under installationen, du kan finde nye images på addressen

ftp.sunsite.auc.dk/mirrors/ftp.redhat.com/pub/redhat/updates/6.1/images/i386

Regards Mnemonic..