Avatar billede steener Nybegynder
01. april 2007 - 18:54 Der er 3 kommentarer

Oprettelse af startsaldi og ubetalt faktura

Hejsa

Jeg har ikke den store erfaring i regnskab, så er det sagt :)

Jeg har netop startet et nyt regnskab i Summa og havde en enkelt ubetalt regning fra en debitor.

Første spørgsmål går på den ubetalte faktura.

Jeg gjorde følgende (som jeg håber er rigtigt):

1. Debiterede den relevante debitor-konto hele det skyldige beløb.
2. Krediterede de relevante varesalgskonti.

Så langt så godt. Når debitor så kommer og vil betale sin regning i morgen, hvad gør jeg så?

Umiddelbart vil jeg mene jeg blot krediterer debitorens konto det betalte beløb og afstemmer med min bank-konto (da han overfører pengene dertil). Er det korrekt?

Jeg vil blot være sikker, så jeg ikke får lavet rav i gaden og skal til at lave rettelsesbilag og hvad der er værre.

Andet spørgsmål går på oprettelse af startsaldi (bank og kasse). I manualen er kun angivet hvad man gør med den "simple" kasseklade. Jeg insisterer dog på at bruge debet og kredit, om det så skal tage mig en evighed at lære.

Jeg skyder på at jeg blot skal kreditere konto 60900 Overført fra tidligere år, og så vælge bank/kasse som afstemningskonto. Er det korrekt?

Jeg tror nok det er relativt simple spørgsmål, så giver 15 point pr. spørgsmål, det må give 30 i alt :)

På forhånd mange tak.
Avatar billede steener Nybegynder
01. april 2007 - 19:01 #1
Nåja lige et hurtigt tillægsspørgsmål til de ubetalte fakturarer. Når debitor betaler sin regning, skal jeg så nummerere bilaget med samme nummer som den ubetalte faktura jeg bogførte tidligere? Eller skal det være et nyt nummer?
Avatar billede hippien Nybegynder
09. april 2007 - 17:59 #2
Hejsa. Hvad dit tillægsspørgsmål angår så skal det naturligvis være samme nummer.

Men at du opretter din faktura manuelt gennem en kassekladde på den måde som du gør står jeg uforstående overfor - opret dog en salgsfaktura med de informationer du har skrevet på din faktura :)
Så skal du bare trykke i faktura kolonnen når den bliver betalt og vælge hvilken faktura det drejer sig om. VH Jørgen Olsen
Avatar billede freekyzone Nybegynder
24. juni 2007 - 14:22 #3
Hey.

Jeg skal lige vi om du er igang med et regnskabsår nu hvor du fører dine saldi over i SS, eller du har afslutet et regnskabsår, og vil bruge SS fremover og strate det nye regnskabsår deri.?