Avatar billede danger1 Nybegynder
01. april 2007 - 09:41 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

kan ikke installere linux

I går satte jeg mig for at jeg ville have linux på den stationære, dog ville jeg gerne beholde win xp. så jeg formaterede først og installerede xp, derefter smed jeg fedora core 6 i og prøve at køre den grafiske installation, dog med en lidt frysene grafik, jeg kunne godt få knapper og noget af teksten frem hvis jeg kørte musen over det, jeg valgte så at prøve den i text mode. der kunne jeg skam også sagten installere. da den var færdig blev den selvfølgelig genstartet og begynder at boot på harddisk, den kom så til grub, hvor den bare ligner noget dos noget (jeg har forstået det sådan at grub skulle være i "liste-form"). prøvede adskallige kommandorer uden held. jeg valgte at prøve og installere i igen.. det samme skete.. derefter prøvede jeg at installere igen, dog valgte jeg at slette win xp under fedora installationen. også uden held.
Så her i nat har jeg hentet iso-filerne til opensuse og smider dem i computeren.. den starter skam også op til installation, men når jeg trykker på "installer" skriver den "could not find the openSUSE installation CD. Activating manual setup program.". fint nok jeg trykker ok. så kommer der en liste hvor jeg kan vælge hvad jeg vil. jeg har prøvet at "verify installation cd-rom/dvd" men så siger den "no cd-rom or dvd found" selvom cden sidder i. jeg prøver selvfølgelig også lige "start installation or system" så kommer jeg igen til "unable to mount the cd-rom".

jeg er helt ny til at lege med linux, så er overhovedet ikke inde i det, men håber virkelig der er nogle der kan hjælpe. :)
Avatar billede psycosoft-funware Nybegynder
01. april 2007 - 15:40 #1
som nybegynder til linux vil jeg nok anbefale ubuntu linux. da de distributioner nu har haft hentet er for de mere erfarende bruger til linux.

ubuntu linux kan hentes fra www.klid.dk :)

spørg bare løs hvis du mangler hjælp til ubuntu :)

/psycosoft-funware
Avatar billede psycosoft-funware Nybegynder
01. april 2007 - 15:53 #2
og her er en how to med dual boot: http://apcstart.com/5459/dualboot_ubuntu_and_windows_xp :)
Avatar billede arne_v Ekspert
01. april 2007 - 21:12 #3
Medmindre de har gjordt Fedora Core mindre brugervenlig end de sidste Redhat'er (7/8/9), så
kan jeg ikke se at det skulle være et problem for en begynder at installere FC.
Avatar billede psycosoft-funware Nybegynder
01. april 2007 - 21:22 #4
>>arne_v: er helt enig med dig, men jeg har bare været ude for at andre nybegyndere har haft en del problemer med FC. deraf har jeg anbefalet ubuntu i stedet, selvom FC er en god distro :)
Avatar billede danger1 Nybegynder
03. april 2007 - 17:14 #5
Hey og tak for jeres svar, tror jeg fandt problemmet... mit bundkort og linux er ikke gode venner asus p5b... prøvede med opensuse og for den sags skyld også ubuntu, mit eneste problem var dog at den f*ckede i grafikken, og pludselig så fryser den, prøvede at få installer en driver til mit grafikkort uden held... til sidst blev jeg så træt af at have brugt næsten 2-3 dage uden det store held at jeg valgte og installer windows på maskinen igen.
med psycosoft og arne, hvis i vil have lidt point for at bruge jeres tid på må i lige sige til ;)