Avatar billede ghdfhs Nybegynder
31. marts 2007 - 15:05 Der er 6 kommentarer

Ny bærbar/ekstern harddisk

Hej, jeg skal til at købe en ny bærbar og i den forbindelse har jeg et par spørgsmål som jeg håber i kan svare på:

1. Jeg har en masse sager på min stationære som jeg gerne vil gemme og overføre til den bærbare. Jeg har tænkt på ekstern harddisk, men jeg ved ikke rigtig hvad jeg skal lede efter der. Det handler om ca. 25 GB

2. Da der kun er 120 GB på den bærbare kunne jeg godt tænke mig at have nogle af mine ting (billeder, video osv.) på en ekstern harddisk som så er tilsluttet den bærbare konstant. Hvis jeg så skal bruge det kan jeg bare se det direkte fra den eksterne harddisk. Jeg vil derfor gerne have en hurtig ekstern harddisk. Jeg ved at Firewire er det hurtigste, men også det dyreste, og derfor kunne jeg godt tænke mig at vide om USB 2.0 ikke ville være hurtigt nok. Jeg har også en del musik som jeg gerne vil gemme, men det vil komme til at tage for meget harddisk plads på den bærbare og derfor vil jeg gerne også have det over på den eksterne, men det skal gerne være sådan at det kan afspilles ligeså godt fra den eksterne som hvis det blev afspillet på selve computeren, hvis i forstår. Skal jeg så også have fat i en ekstern harddisk som kan kobles til Firewire?

For lige at summe op, jeg vil gerne finde en løsning så jeg kan bevare mine sager fra min stationære computer på den bærbare, men da der ikke er så meget plads på den bærbare skal jeg finde en måde hvorpå det kan opbevares eksternt, men stadig have samme 'kvalitet' og ydelse - det skal være eksternt, men det skal føles som om det er internt.

Håber i kan hjælpe. På forhånd tak.
Avatar billede mistah Nybegynder
31. marts 2007 - 15:23 #1
Jeg stod i samme situation.

jeg købte en trådløst netværks switch med indbygget USB porte, så jeg havde muligheden for at tilgå min gamle drev (fra den stationære) via det trådløse netværk.

Nu mangler jeg bare trådløs strøm til den bærbare ;o)
Avatar billede ghdfhs Nybegynder
31. marts 2007 - 17:08 #3
mistah
Det kunne jeg gøre, men har ikke tænkt mig at beholde min stationære efter jeg har fået min bærbare. Det er noget gammelt lort.

Thov,
kan du uddybe hvad forskellen mellem et 3,5" kabinet med USB-2 og en ekstern harddisk til Firewire er?
Tak.
Avatar billede mistah Nybegynder
31. marts 2007 - 17:49 #4
ghdfhs
Jeg har ikke min stationære længere. Jeg tog harddiskene ud, og købte e usb harddisk hub. Eller retterre 2. De sidder så i min trådløse netværks hub og jeg tænder dem efter behov og tilgår dem som en FTP server
Avatar billede thov Forsker
31. marts 2007 - 22:36 #5
Firewire er marginalt hurtigere end USB2, og kræver et interface som de færreste laptops er født med - altså skal du sandsynligvis investere yderligere i et PCMCIA firewire kort.
For omkring 230kr. får du et kabinet med USB2 tilslutning (og strømforsyning), som du uden videre kan smide en 'gammel' harddisk i.
Avatar billede ghdfhs Nybegynder
01. april 2007 - 00:15 #6
thov
det lyder umiddelbart som en god løsning, vil lige kigge lidt nærmere på det, vil vende tilbage hvis jeg får flere spørgsmål

tak