Avatar billede blazer Nybegynder
29. marts 2007 - 22:35 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

TV signal over/via Ethernet ?

Hej Alle.

Jeg håber der er et smart hovede der kan hjælpe mig.

I forbindelse med at jeg er ved at bygge nyt hus, hvilket jeg trækker/laver trådført Ethernet netværk i alle rum, faldt jeg over siden http://www.flexcabling.dk !

Det fik mig til at undre mig en smule over, hvordan de kører tv signal over ethernet kabler, samt hvilke adapter man skal bruge for at kunne tage signalet ud igen (af et RJ45 hun stik i væggen) som et alm antenne stik til tv'et ??

Håber der er nogen der kan hjælpe.
Avatar billede scheea2000 Nybegynder
30. marts 2007 - 09:53 #1
Adapter og adapter. Det er ikke helt så let :D

Den ene ende kunne jo fx se således ud:

http://www.ramelectronics.net/HTML/MediaMVP-1000.htm

Den anden ende har jeg kun erfaringer med/kendskab til via en computer. Altså TV-kort på en

computer -> ethernet -> box -> TV
Avatar billede xmas Nybegynder
04. april 2007 - 07:01 #2
Hej blazer

Du kan se princippet for opbygningen her http://www.flexcabling.dk/dokumenter/TVRBalun.pdf

Denne balun tilpasser impedans forholdet imellem coax og PDS kabel, som henholdsvis er 75 og 100 ohm. Ved fordelingspunktet (krydsfeltet) installeres der en antenne fordeler som her RJ45 stik i fronten (som en data switch), så patches der op til patchpanelet, og i f.eks. stuen anvendes et specielt overgangs kabel med RJ45 i den ene ende og antenne i den anden ende. I kablet er der også installeret sådanne en balun. Så "sheea2000" det er faktisk en slags adapter - det er ikke nødvendigt at ændre signalet til noget digitalt...

MVH. Thomas
Avatar billede scheea2000 Nybegynder
04. april 2007 - 08:40 #3
Ups jeg så slet ikke at blazer henviste til din side. Jeg kendte ikke denne løsning og lyder da super, men et spørgsmål:

Alm. CAT5e kabler er defineret til at kunne køre max 250 Mhz ellers bliver dæmpningen meget stor. Hvordan hænger det sammen med de høje frekvenser der bruges -  du skriver selv 862 MHz, men går UHF ikke også op til 3 GHz (eller har jeg misforstået noget?) Signalet bliver da mega dårligt?
Avatar billede xmas Nybegynder
04. april 2007 - 11:55 #4
Du har ret, TV ligger væsentlig højere i frekvens. Der sker det i PDS kablet at når man kommer over de 250-300 MHz, dykker signal niveaut væsentlig kraftigere, hvilket også er årsagen til at kablerne ikke må være længere end 25 m. og at der skal anvendes en speciel forstærker med tilt - dvs. at den forstærker de høje frekvenser mere end de lave frekvenser.
Se her - http://www.flexcabling.dk/dokumenter/TVRSignal.pdf

Hvis du holder dig under 300 MHz (VHF) kan kablerne være op til 90 m.

Systemet er allerede temmelig udbredt i Danmark
Se her - http://www.flexcabling.dk/sider/Referencer.asp

MVH. Thomas
Avatar billede xmas Nybegynder
19. februar 2008 - 06:57 #5
Blazer > Tak for point :-)
Har du anvendt produkterne fra FlexCabling ??

MVH. Thomas Hansen
Avatar billede blazer Nybegynder
14. marts 2008 - 09:56 #6
Jep. Jeg har udstyret mit hus med Flexcabling.... Det er super nice & nemt

Kan helt sikkert anbefales !