Avatar billede Slettet bruger
29. marts 2007 - 17:34 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Hvad er en OEM licens?

På edbpriser kan man finde to produkter der tilsyneladende er ens, men den ene er OEM og den anden er "standard", fx:

http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=157293 og
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=105113

- prisen er der dog stor forskel på. Hvad er forskellen og kan jeg købe dem begge to og installere derhjemme?
Avatar billede Slettet bruger
29. marts 2007 - 17:41 #1
spm er vist stillet før...
Avatar billede misel Nybegynder
29. marts 2007 - 18:10 #2
Hejsa!

Oem software er akronym for "Original Equipment Manufacturer". Normalt kommer OEM software kun med helt nye computere, men der er efterhånden gjort en hel industri i at sælge OEM software fior sig selv.

OEM software er helt identisk med software fundet i en fuld version der sælges i butikkerne. Eneste forskel er at der ikke følger en printet manual og en box med som der gør i versioner der sælges i butikker.

Du skal bare sørge for at sofwaren er original og at den ikke er registreret i forvejen.

Det diskuteres om OEM software er lovligt, og ja det er det selv om mange software firmaer vil sige det modsatte. Det ER lovligt.

Jeg fandt lidt mere information på nettet.
Det er godt nok på engelsk, men jeg håber det går.

Q: What exactly is OEM software?
A: OEM generally means "original equipment manufacturer." Sometimes it is referred to as "open-ended market" and used interchangeably with "bulk-pack," "white box," and "brown box." Almost all PC component and software vendors make two versions of the same product based on a difference in the distribution channels. One is the retail boxed products sold mainly through retailers. The second one is the OEM products which are sold mainly to system builders, such as Compaq and Dell (the OEMs). These bulk-pack products do not have fancy packaging materials and are often produced in much higher volume, both of which result in much lower prices that have not been available to the public. The OEM products are of the same quality and often carry the same manufacturer warranty as their retail counterparts (the single-pack). They also often include supporting materials such as manuals and drivers when applicable. However, most of the information is on a CD or on manufacturer's web site.

Q: Is it legal to sell OEM / CD Only software?
A: This is a great question, many of the software companies would like you to believe the answer is no and often attempt to scare customers by placing text on the CD that says, for example; “For distribution with a new pc only” or something to that effect, but rest assured it is in fact legal to purchase OEM software. The truth is that the First Sale Doctrine protects our right, as well as yours to sell OEM / CD Only software.
Top of Page

Software companies have attempted to circumvent the first sale doctrine by creating elaborate licensing agreements, in which they claim that the software is not actually yours, but that you only licensed it. Several courts however have found it does in fact meet the criteria of a sale and therefore have upheld the first sale doctrine.
Avatar billede misel Nybegynder
29. marts 2007 - 18:12 #3
Glemte at sige, at du kan godt købe dem begge to til derhjemme og installere dem. Det skulle der ikke være noget problem med så længe du får alle koder med, inklusiv aktiveringskode.
Avatar billede Slettet bruger
29. marts 2007 - 18:43 #4
Mange tak for dit svar!

Har i øvrigt også fundet ud af at man vistnok kun kan installere en OEM udgave på een maskine (når du aktiverer bliver din aktivering låst til den samme maskine).
Avatar billede strych9 Praktikant
29. marts 2007 - 20:04 #5
OEM software er typisk også uden support.. Dvs der kommer muligvis opdateringer, men der er oftest ingen telefon eller email support på dem hvis det brænder på. Der skal man købe en retail version hvis man vil have det. OEM produkter sælges "as is".