Avatar billede bjornthomsen Nybegynder
28. marts 2007 - 20:51 Der er 15 kommentarer

Installation af pixma ip5200r

Hej med Jer.

Jeg har før haft denne installeret på en ren XP prof. uden problem. Imellemtiden har jeg installeret en server i huset og har formateret den stationære og bærbar on installeret xp prof og tilmeldt dem begge domæne.
Jeg har også skiftet min gl. d-link router ud med en linksys wrt54g (mener jeg den hedder)
Nu kommer mit problem...

Jeg kan ikke installere denne printer på min Server med Windows server 2003 iflg. canon idet den ikke understytter server 2003.
Underligt  :(

Men så vil jge blot installere den på min stationær og bærbar, men jeg kan simpelthen ikke finde den på netværket. Har fulgt diverse guides.. Firewall er slået fra på pc osv. Men jeg kan ikke finde den og nægter at tilslutte USB kabel  :)

Nogle med gode råd til hvad der er galt ?

Kan det skyldes noget i routeren ?
Kan det skyldes at pc´ere er tilmeldt domæne ?  ( er logget ind som adm)

pft

//bjørn
Avatar billede ole_madsen Ekspert
29. marts 2007 - 14:27 #1
Det mest sansynlige er, at den ikke har en IP adresse på dit ny netværk.

Siden du har skiftet netværk (router) har du muligvis også skiftet IP adresse. Og da du oprindeligt gav printeren IP adresse, lå den jo på det gamle "range".

Altså - hvis f.eks. det gamle netværk hed 192.168.10.xxx - og det ny hedder 192.168.1.xxx, så vil printeren være på et forkert segment, og dermed heller ikke til at finde.

Løsningen er at finde ud af, at resette printserveren i printeren.
Avatar billede bjornthomsen Nybegynder
29. marts 2007 - 14:48 #2
Hej.

Det lyder underligt..

Men jeg er ret sikker på at det gamle netværk også kørte 10.0.0.1  Og det gør det nye også..

Men har selv tænkt på at nulstilel printeren, men kan intet finde på canon.  Har endda forsøgt at have strømmen fra printeren i en uge hvor vi var på ferie, men hjalp intet....
Avatar billede ole_madsen Ekspert
29. marts 2007 - 15:24 #3
Mystisk - Linksys plejer ellers at ligge på 192.168.1.1
Alle "private" netværk ligger på 192.168.x.x

Så at din hedder 10.0.0.1 lyder mærkeligt.

Men nuvel - vi skal bare finde ud af at resette printeren i første omgang....
Eller alternativt - hvis du ved hvilken adresse din printer havde/har, så konfigurer din PC til at ligge i samme segment. Så bør du med en browser, kunne gå ind på websiden og ændre adressen.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
29. marts 2007 - 15:25 #4
Jeg tror iøvrigt ikke du finder info om reset på Canon´s hjemmeside. De er ret nærige med den slags informationer, som man kan læse i manualen. Og af samme årsag har jeg heller ikke mulighed for at søge informationen... - du har vel manualen et sted?
Avatar billede bjornthomsen Nybegynder
29. marts 2007 - 15:31 #5
Hej.

Hmm det mp jeg jo have et eller andet sted  :)

Men ellers må jeg prøve at søge på google  :)
Avatar billede ole_madsen Ekspert
29. marts 2007 - 15:57 #6
:-) Jeg har søgt MANGE manualinformationer på canon printere via google. Men fundet MEGET få informationer, andet end Canons hjemmeside der sælger manualern :-)
Avatar billede bjornthomsen Nybegynder
29. marts 2007 - 21:09 #7
Hmm

Kan ej heller finde noget.
Ikke engang på cd som følger med.. Det er altså meget underligt...
Ingen som ved noget??  :)
Avatar billede ole_madsen Ekspert
30. marts 2007 - 08:27 #8
Hmm - okay - kan du finde MAC adressen på netkortet? Det må stå i nærheden af netværksporten, eller under printeren. I så fald kan vi måske "ARP"´e den...
Avatar billede bjornthomsen Nybegynder
30. marts 2007 - 13:48 #9
Hej.

Ikke engang..

der stpr nemli intet under den. Har kigget, troede nemli også at der skulle stå noget der! Evt en standard ip evt..

men nej.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
30. marts 2007 - 14:12 #10
Kan dyret skrive en testside ud? På en testside vil både IP og MAC adresse fremgå...
Avatar billede bjornthomsen Nybegynder
31. marts 2007 - 16:17 #11
Hej.

Nej for den eneste printer som fremgår af printer i windows er en standard skriv til fil..

Så jeg kan ikek skrive noget ud. Har endda søgt på om man kan skrive en ud ved at trykke nogle knapper, men kan ej helle finde noget her..
Avatar billede ole_madsen Ekspert
31. marts 2007 - 16:51 #12
Slå op i manualen.

En eller anden tasttryks kombination skal give en testside.

Typisk at holde 2 knapper inde i 3 sekunder - eller holde en knap inde, mens man tænder printeren.

Jeg har ALDRIG hørt om en printer der ikke kunne lave en testside...
Avatar billede bjornthomsen Nybegynder
09. april 2007 - 12:57 #13
Hej igen..

SÅ har jeg fundet løsningen...  Det skal være tilsluttet USB for at konfigurere printeren. Så efter USB er tilsluttet kan den konfigureres til at bruge LAN. så nu spiller den maks..

Tog langtid at finde ud af men nu spiller den. Dog kan jeg ikke installere den på server 2003 idet den kommer og siger den ikke understøtter NT.. Ved ikke om det også har været en fordel, men yntes at det kunen være rart at den er installeret på server og de andre 2 maskiner jeg har printer ud via der ? Men ved ikke om det bare er mig ?

//bjørn
Avatar billede ole_madsen Ekspert
10. april 2007 - 22:29 #14
Så længe du ikke har flere maskiner, tror jeg ikke du har den store fordel ud af at printe via en server.

Den eneste fordel du får, er central administration af printeren - d.v.s. standardindstillinger for printeren, og evt. opdatering af driveren.

Så længe man er under 10 maskiner, er det langt lettere og mere praktisk at printe direkte til printeren.

Hvorfor synes du det ville være rart? - du må da have et argument for at du helst vil have den på en server?? :-)
Avatar billede bjornthomsen Nybegynder
11. april 2007 - 13:11 #15
Hej.

Har ingen gode argumenter andet en så var det hele samlet på serveren. Men har også installeret den på serveren.. Valgt ny port.. TCP/IP og så installeret driver fra Cd der høre til printeren.. Men de passer ikke til server 2003. For jeg når jeg printer ud fra serveren tager det over 1 min for en lille sort test side... Så Canon har nok ret i at den ikke fungere på server 2003..
øv øv øv øv