Avatar billede danmarlin Praktikant
28. marts 2007 - 15:11 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Navision Attain

Jeg har et par generelle spørgsmål omkring Attain.

Har jeg ret i at udvikling/support fra Microsoft side i Attain er ophørt og at Attain er erstattet af Navision NAV ?

Jeg har en kunde som har en Attain kørende i ét firma og C5 i et andet.
Nu er jeg kun ekspert i C5 og kender stort set ikke noget til Attain andet end at det skulle være en del dyrere at udvikle i end C5. (ret mig hvis det ikke er korrekt)

Hvis kunden vælger at fortsætte med Attain vil det så indebære en opgradering til Navision NAV i nærmeste fremtid og hvad vil det sådan ca. koste ? Jeg er med på at det hænger sammen med hvor mange tilretninger der er men hvilken størrelsesordning snakker man om ca. ?

Hvor stor er forskellen på programmering i C5 kontra Attain ?
Avatar billede khj Nybegynder
28. marts 2007 - 17:20 #1
Det er korrekt at Microsoft har meldt End of Life på Navision Attain ver. 3.70. Det gjaldt fra 01.01.07 (Jeg mener fra denne dato, men det kan godt være at det var tidligere i 2006). Version 3.70 var den sidste i Attain serien.
Navision 4.0  bliver vidst også kalde Navision NAV 4.0.... Men alle produkter ligger idag i Dynamics porteføjlen, fx Dynamics NAV (tidligere Navision), Dynamics AX (tidligere Axapta) osv.

Idag er (Navision) 4.0 SP3 den seneste. Se http://www.navisionguider.dk/artikler_503.html for ver. 5 releases.

Din kunde kan forsætte med at bruge deres Attain installation. Dog hvis der fx opstår en kritisk databasefejl eller ligende, kan/vil Microsoft fraskrive sig et hvert ansvar for at assistere. Men kan vel sige at garantien er udløbet.
Du skal være opmærksom på hvis din kunde har nogle add-ons fx Payment Management (bank integration), Lessor Løn eller andet, så vil de udviklingshuse som laver disse forskellige produkter måske ikke lave opdateringer / hotfixes i fremtiden til uddaterede versioner.

Det er nødvendigvis ikke dyrere at udvikle i Navision contra C5. Det kommer jo an på omfanget af opgaven. Det meget lidt jeg kender til C5 så er udviklingstiden den samme. Jeg kender ikke meget til C5 udvikling, men i Navision opererer vi ikke med de såkaldte lag. Vi har ikke de samme triggers på fx klik med mus og klik med key på en knap.

Mht. opgradering kan det ikke estimeres uden at kende til evt. tilretninger. Hvis der ikke er nogle tilretninger, så vil en opgradering kunne klares på en/to dag(e). Alt efter hvormeget data som er i databasen. Hertil skal tillæges den tid det tager at installere den nye klient på arbejdspladserne. Installation er ikke kompliceret, men det tager tid pr. pc.

Hvis du skal bruge noget freelance assistance til en evt. opgradering eller andet, kan jeg give dig en mail adresse.

VH Kristian
Avatar billede danmarlin Praktikant
12. juli 2007 - 08:40 #2
Ville lige lukke spørgsmålet og da khj har givet et fint svar ville jeg også gerne give point, så venligst lig et svar.
Avatar billede danmarlin Praktikant
03. august 2007 - 14:24 #3
jeg svarer selv og lukker