Avatar billede h-due Nybegynder
27. marts 2007 - 21:23 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Navision 3.56 a - indlæsning af sikkerhedskopi fejler/pladsmangel

Jeg har lavet en sikkerhedskopi af hele databasen i Navision Navigator 3.56 a.
Nu har jeg så brug for at indlæse denne kopi igen.
Det burde jo i sig selv være nemt.
Det er det dog ikke!!
Problemet er nemlig at jeg hver gang får en fejlmeddelelse om at der ikke er plads nok.
Jeg har slettet en masse og komprimeret basen i flere omgange men alligevel kan jeg kun gennemføre godt 40% af indlæsningen.
Kan det virkelig være rigtigt at man ikke umiddelbart kan få lov til at indlæse sin sikkerhedskopi uden at man skal slette hele basen først??
Det er ikke ligefrem noget som jeg er vild med da man jo aldrig kan være helt sikker på at kunne genetablere alle data.
Har I nogle forslag til hvad jeg skal gøre?
V.h.
Henrik
Avatar billede didb Nybegynder
27. marts 2007 - 21:51 #1
Hej Henrik.

Du siger at du har lavet en sikkerhedskopi af hele basen.
Denne vil du så læse ind, men uden at lave en ny base.
Hvorfor vil du det?
Er det fordi at du vil have en kopi af et regnskab?
Avatar billede h-due Nybegynder
27. marts 2007 - 23:28 #2
Hej,
jamen jeg er lidt i vildrede og har sikkert ikke forstået at sikkerhedskopiere på den mest fornuftige måde.
Det var ikke fordi jeg ville lave en ny base, kun en sikkerhedskopiering.

Sagen er bare den at jeg sad og eksperimenterede med at slette en masse poster for at frigive noget plads.

Inden jeg gjorde dette så tog jeg en sikkerhedskopi af hele databasen for at være på den sikre side.
At jeg måske kunne ha nøjedes med at tage en mindre kopi ved jeg så ikke men det er nok muligt.

Faktum er at jeg vitterligt fik brug for min sikkerhedskopi til at indlæse alle data igen (jeg fik nemlig ved et uheld lavet noget rod) og da jeg så ville indlæse min sikkerhedskopi, ja så kunne det ikke lade sig gøre - ihvertfald ikke mere end halvdelen af processen.

Konklusion:
Jeg har simpelthen blot brug for at vide hvordan jeg genetablerer basen så den ser ud som den gjorde inden jeg tog sikkerhedskopien. Og jeg har altså en komplet sikkerhedskopi af hele databasen som jeg altså ikke kan indlæse og det er jo ret surt.

V.h.
Henrik
Avatar billede khj Nybegynder
28. marts 2007 - 01:02 #3
Du skal lave en ny database. Når du laver denne skal du angive en størrelse på den. Vælg samme størrelse som din nuværende base har. Du kan se dette og gøre dette fra Hovedmenuen -> Vedligeholdelse.

Princippet er at din nuværende base (den som du har sikkerhedskopieret og efterfølgende manipuleret) er den aktive database som består af een eller flere filer. Det er filernes samlede størrelse som angiver databasens totale størrelse. Når du forsøger at indlæse en sikkerhedkopi lige nu, indlæser du den i den eksisterende base som allerede har en masse data i sig. Derfor skal du oprettet een (eller flere) nye filer som giver dig en helt ny TOM database. Heri giver det så mening at indlæse din sikkerhedskopi. På den måde kan du stadig have de gamle filer med den manipulerede data og den ny-oprettede base med det helt gamle grundlag.

Du skal være opmærksom på at du havde 3 muligheder da du lavede sikkerhedskopien.  - -- Regnskab (hedder måske noget andet - kan ikke huske)
- Kode og beskrivelser
- Hele databasen

Indlæsningen i en ny-oprettet base kræver at du valgte Hele databasen da du fortog sikkerhedskopieringen. Hvis du valgte andet, må du skrive og jeg kan lave beskrivelsen til en lidt anden fremgangsmåde.

Jeg kan ikke være så præsis med menuer og eksate navne, da jeg ikke har en 3.56 lige ved hånden :(

Prøv at se om du kan komme videre.
Avatar billede h-due Nybegynder
28. marts 2007 - 10:44 #4
Tak for svarene.
Jeg vender tilbage med resultatet senere og evt. points ;-)
V.h.
Henrik
Avatar billede h-due Nybegynder
28. marts 2007 - 20:37 #5
Hej,
jeg kan hverken danne en ny database - ligegyldigt hvor lille jeg gør den - eller udvide den eksisterende.
Det er ej heller muligt at købe sig til mere plads.
Men sådan kan man jo lære ikke at stole blindt på en sikkerhedskopi - desværre.
Tak for jeres svar alligevel.
V.h.
Henrik
Avatar billede didb Nybegynder
28. marts 2007 - 20:54 #6
Hej Henrik.

Hvad siger den når du prøver at oprette en database?
Avatar billede h-due Nybegynder
28. marts 2007 - 20:58 #7
Den siger at der ikke er plads nok. Og det er ligegyldigt om jeg vælger få kb eller mb.
Men jeg har talt med support i dag og der er ikke noget at gøre - desværre.

V.h.
Henrik
Avatar billede didb Nybegynder
28. marts 2007 - 21:13 #8
Jeg er nu sikker på at det kan løses.
Måske bare ikke med din egen licens.
Men med en forhandler licens kan det garanteret godt.
Så benytter man licensen til at lave basen, og indlæser sikkerhedskopien.
Derefter går man tilbage på din egen licens.
jeg ved ikke hvor vigtigt det er for dig, men hvis du behov for freelance assistance, kan jeg sende dig min mailadr.
Avatar billede h-due Nybegynder
28. marts 2007 - 21:25 #9
Hej "didb",
det er virkelig pænt af dig.
Det skal lige siges at det er på min arbejdsplads.
V.h.
Henrik
Avatar billede didb Nybegynder
28. marts 2007 - 21:36 #10
Hej Henrik
Det er ikke noget problem for mig.
Send mig en mail på an@post.tele.dk.
Så kan vi tage den derfra.
Avatar billede h-due Nybegynder
04. april 2007 - 12:43 #11
PS:

Er der nogle data som kun er fylddata og derfor kan undværes
så der er mulighed for at indlæse den famøse sikkerhedskopi som der pt ikke er plads nok til (stopper ved 40%)

Med venlig hilsen
Henrik
Avatar billede didb Nybegynder
04. april 2007 - 13:10 #12
Hej Henrik.

Normal kan man godt slette og komrprimere.
Men det skal gøres inden du laver sikkerhedskopi.
Avatar billede wandaxp Praktikant
06. marts 2008 - 20:33 #13
Har du vejledningen for den rensning af databasen for så vil jeg gerne have en kopi af den for jeg står et sted hvor den vejledning ikke er med og de har opgraderet versionen og så mangler der en masse plads men der er ingen rensning lavet i flere år...