Avatar billede harisk Nybegynder
27. marts 2007 - 17:47 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Hvordan kan man lave visning af sit kalenderen i en webpage?

Jeg har fået til opgave at lave en page hvor man kun kan se sin kalender for ugen man er i.
Det skal virke for båre MS Outlook og Lotus Notes brugere.
MS Outlook fik jeg til at fungere, men jeg kan ikke finde noget som helst om emnet mht. Lotus Notes.
Browseren det skal virke i er IE6/IE7.

Er det overhovedet noget der kan lade sig gøre? :-)
Avatar billede jogii Nybegynder
27. marts 2007 - 23:18 #1
jo, men hvad mere er kravet?
Enhver kalender kan vises på web, i forskellige typer interfaces. Kan du vise et eksempel på hvad der skulle vises, så kan vi finde det mest passende blandt eksisterende design, eller tilpasse for at ligne.
Avatar billede harisk Nybegynder
28. marts 2007 - 09:44 #2
hejsa,

lige nu viser vi standard design af Outlook, sådan som den ser ud i selve programmet. For ikke at gøre det mere kompliceret, kan man bare vise brugerens lokale indstilling?
Avatar billede jogii Nybegynder
28. marts 2007 - 09:57 #3
Det er mere kompleks, da web-interfacet er en del af design-skabelonen (som kan udskiftes efter behov).

Hvis serveren har HTTP-tasken startet og du kender placeringen af basen på serveren, kan du forøge dig med følgende url:
http://serveradresse/mail/filnavn.nsf/($Calendar)?OpenView

Det giver et interface som det så ud i version 5.
I version 6 (og sene versioner af 5) kom Domino Web Access (DWA, også kaldet iNotes), som har et meget avanceret (og pænt) interface, men jeg ved ikke om man kan pointe ind i dette interface uden at få alle andre navigeringselementer med.
Avatar billede harisk Nybegynder
28. marts 2007 - 10:06 #4
Ok, så det er ikke så simpelt som med Outlook og de webcomponenter som man kan finde til det.
Kan det lade sig gøre at slå op for en bestemet bruger, således at vores bruger kun kan se sin egen kalendar. :-)
Jeg har aldrig haft fingre i Lotus Notes, derfor alle de her (måske lidt dumme) spørgsmål. :)
Avatar billede jogii Nybegynder
28. marts 2007 - 10:18 #5
Hver bruger har sin egen database (Ikke som i Exchange, hvor alt ligger i samme dåse). Derfor peger filnavn.nsf allerede på brugerens egen postkasse.

Der findes redirector-skabeloner, som afhængig af brugerlogin åbner brugerens egen postkasse/kalender. Disse kan nemt tilrettes til at pege på kalenderen alene, evt. til en specifik designet oversigt/page i brugerens egen kalender. Brugerenes postkasse/kalender-design styres via design-skabeloner, som gør det muligt at rette for hele firmaet.

Men når du ikke er vant til Notes, så vil alt dette forekomme dig underlig, men jeg kan forsikre dig at det faktisk er rimelig godt gennemtænkt, hvis man ellers er åben for nye (gamle men holdbare) ideer ;-)
Avatar billede harisk Nybegynder
28. marts 2007 - 10:33 #6
Det er jo det, jeg har kun hørt godt om det, og i går har jeg læst så meget og gået igennem så mange tråde for at finde noget om emnet men det var næsten som omjeg var den første der forsøgte det. :-P

Jeg tror lige at jeg vil fange en lotus expert fra vores kunde, og så prøve et eller andet. :-)
Men det er nu også dejligt at der er andre folk som har forstand på det her.
Tak for hjælpen indtil videre, vi skrives ved...
Avatar billede jogii Nybegynder
28. marts 2007 - 13:14 #7
Har du forsøgt det jeg skrev om?

Hvis du kender en persons postkasse, f.eks. pperson.nsf, kan du åbne den med
http://serveradresse/mail/pperson.nsf/($Calendar)?OpenView

Hvis du vil have et system der ud fra Authenticated User finder frem til postkassens placering, kan sådan noget kode strikkes sammen på nogle minutter ...
Avatar billede harisk Nybegynder
30. marts 2007 - 10:56 #8
hej igen,
nu har jeg talt med kunden og prøvet forskellige ting og sager men ingen af de ovennævnte links virkede.
Er der noget man skal enable elelr have installeret for at det virker? Jeg har fået at vide at de ikke har webmail modulet...
Avatar billede jogii Nybegynder
30. marts 2007 - 13:14 #9
Er HTTP-modulet startet på serveren?
Hvis ikke, så tast
  LOAD HTTP
på serverkonsolen.
Hvis den er startet, og det alligevel ikke virker at tilgå en personlig kalender i den personlige database, så check stien. Hvis Domino kører på Linux/Unix/Solaris, så er stien case-sensitive.

Det her er noget der bare tager minutter at efterprøve for en Notes-kyndig. Du snakkede om kundens egen eksterne leverandør, prøv at sæt dig i kontakt med dem. Der er ikke nogen kunder der forlanger at man skal kende til hele Dominos infrastruktur. Det ville også tage mig dage/uger at komme tæt på det du har lavet op imod Exchange ....
Avatar billede harisk Nybegynder
26. april 2007 - 10:15 #10
hej jogii,

så lykkedes det langt om længe. Du er meget velkommen til at smide et svar ind. :-)

Mnage tak for hjælpen og tålmodighed med mig. ;-)
Avatar billede jogii Nybegynder
27. april 2007 - 02:14 #11
Dig havde jeg da helt glemt :-)
nå, kunne det bruges?
Avatar billede harisk Nybegynder
27. april 2007 - 09:12 #12
ja det kunne det, det virkede perfekt. Tak endnu en gang. :-)