Avatar billede dktekno Nybegynder
26. marts 2007 - 16:38 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Sletter filer men får ikke mere plads

Hvordan kan det være, at når jeg sletter nogle filer, så registrerer min WinXP ikke at de er slettet, og viser mig, at jeg nu har mere plads? Der står stadig at jeg har 1.16 GB, selvom jeg har slettet flere hundrede MB.

Det samme gælder for alle de andre diske.

Hvad er der i vejen, og hvordan løser jeg problemet?
Avatar billede dktekno Nybegynder
26. marts 2007 - 16:41 #1
Ydermere er det somom, at jo ældrer filerne er, jo hyppigere er problemet med at få dem slettet. Dvs. jeg kan godt slette nyere filer, og registrere at jeg har fået mere plads, men ikke meget gamle filer.
Avatar billede cpufan Juniormester
26. marts 2007 - 16:48 #2
de ligger vel i skraldespanden og fylder op.
Avatar billede dktekno Nybegynder
26. marts 2007 - 16:57 #3
NEJ! Skraldespanden er deaktiveret. Filerne bliver slettet med det samme.
Avatar billede dktekno Nybegynder
26. marts 2007 - 16:58 #4
Altså, nu skal i læse rigtig godt efter:

Jeg har nogle filer som er 4 måneder gamle.
Når jeg sletter dem, registrerer Windows XP ikke, at de er slettede, og giver mig således ikke mere diskplads at gøre godt med.

__________

MEN! Hvis jeg kopierer filer over på disken, så kan jeg se, at pladsen bliver mindre. Sletter jeg dem så umiddelbart derefter, registrerer Windows XP fint nok, at de er slettede, og giver mig min plads tilbage.

Men hvordan får jeg så al den anden plads tilbage, som jeg HAR sørget for? Hvorfor vil WinXP ikke give mig de 500 MB mere plads til rådighed, når jeg nu har slettet 500 MB? Hvorfor registrerer WinXP ikke når jeg sletter gamle filer?

Hvordan får jeg min diskplads tilbage?
Avatar billede kurt_cobain Nybegynder
26. marts 2007 - 17:29 #5
Tøm papirkurven
Avatar billede johnstigers Seniormester
26. marts 2007 - 20:35 #6
LOL stop nu med det papirkurvs vrøvl :D

Dit problem er sikkert at windows ikke kan finde ud af at allokere pladsen korrekt - altså den opdaterer ikke ledig plads.

Åben denne computer - h.klik på drev - egenskaber - fanebladet funktioner - klik på "undersøg nu" under "denne indstilling vil undersøge enheden for fejl"

Hjælper det ikke, gå i start - kør og skriv chkdsk /r/f.
får du denne besked trykker du J og genstarter maskinen:
Filsystemtypen er NTFS.
Det aktuelle drev kan ikke låses.

Chkdsk kan ikke køres, fordi diskenheden er i brug af en
anden proces. Skal denne diskenhed kontrolleres næste gang,
systemet genstartes? (J/N)

----------------------------------------

Nu skulle windows gerne rapportere ledig plads korrekt.
26. marts 2007 - 22:16 #7
Bruger du NORTON SystemWorks ?
Avatar billede cpufan Juniormester
26. marts 2007 - 22:54 #8
jeg kommer til at tænke på, at dengang jeg i sin tid opdaterede til xp,
havde jeg et lignende problem - men det var systemet der var konfigureret
til at beskytte sig selv???? eller noget i den stil -
anyway fik jeg det slået fra , men jeg kan ikke huske hvad det hed.
men det må jo være en del af win xp.
26. marts 2007 - 22:58 #9
... nemlig NORTON SystemWorks (ell. lign.)
03. april 2007 - 17:56 #10
???
Avatar billede dktekno Nybegynder
05. april 2007 - 14:45 #11
Jeg kører ikke Norton.
Avatar billede johnstigers Seniormester
05. april 2007 - 15:24 #12
Savner altså lidt respons på mulig løsning....
Avatar billede dktekno Nybegynder
05. april 2007 - 20:15 #13
OK, takker.

Læg svar for point.
Avatar billede dktekno Nybegynder
05. april 2007 - 20:15 #14
John Stigers
Avatar billede johnstigers Seniormester
05. april 2007 - 21:44 #15
;)
Avatar billede johnstigers Seniormester
05. april 2007 - 21:45 #16
Var det løsningen???
Avatar billede dktekno Nybegynder
05. april 2007 - 22:33 #17
Ja.