Avatar billede kurt_cobain Nybegynder
26. marts 2007 - 13:21 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Jeg skal flytte

Hej eksperter.
Jeg skal til at flytte og forsøger at hitte hovde og hale i hvad jeg skal søge.
Hoved spørgsmålet er :
Hvad er forskellen på:
- Ungdomsbolig
- Kolegieværelse/Lejlighed
- Klubværelse/Lejlighed

Jeg er ikke únder uddanelse i søgende situation men kan ikke finde rundt i det.
Hvad bør jeg søge, og hvordan og hvorledes.

Jeg har meldt mig ind i AAB Silkeborg
http://www.aab-silkeborg.dk/
Hvis nogen vil bruge eksempler ville det være rart fra denne hjemmeside.

Håbfulde hilsner
Jonas
Avatar billede kurt_cobain Nybegynder
26. marts 2007 - 13:22 #1
Evt. om der er andre alternativer end de 3 jeg skrev..
Avatar billede lzs Nybegynder
26. marts 2007 - 13:36 #2
Kollegieværelse kræver jo nok at du er under uddannelse. De fleste ungdomsboliger kræver også at du er under uddannelse. har aldrig hørt om klubværelse, så hvad det indebærer ved jeg ikke
Avatar billede ladyhawke Novice
26. marts 2007 - 13:42 #3
klub værelser er som regel små boliger (1 værelse) med måske en kogeplade og delt bad/toilet med ejeren af huset....
Avatar billede ladyhawke Novice
26. marts 2007 - 13:46 #4
hvis du ikke er under uddannelse så er de 2 første muligheder du nævner nok ikke relevante....

du kan dog spørge i AAB Silkeborg, hvilke muligheder du har, ved ikke hvor lang ventetid de har
Avatar billede Slettet bruger
26. marts 2007 - 17:56 #5
jeg taler af egen erfaring, ihvertfald i den by jeg nu lever i... at Ungdomsboliger og kollegie værelser ikke kan betale sig..

Meld dig ind i en boligforening, og ansøg om en lejlighed hos dem..

Det gjorde jeg, og fik en lejlighed, med det samme, på 30kvm, med eget tekøkken og bad, til 2000.- mens et ungdomsbolig/kollegieværelse kostede 3000.- for 17kvm
Avatar billede kurt_cobain Nybegynder
26. marts 2007 - 22:35 #6
Okay ?

Nogen der kender nogen regler hvis man vil flytte 2 ind ? er der nogen regler?
Avatar billede lzs Nybegynder
27. marts 2007 - 09:40 #7
om man må flytte 2 ind er nok forskellig fra boligforening til boligforening. Her må der kun bo en i ungdomsboliger, men ved ikke om det generelt er sådan.
Avatar billede Trez Seniormester
27. marts 2007 - 17:32 #8
Det er generelt sådan at man kun må bo 1 i en ungdomsbolig/kollegiebolig (noget at gøre med m2 osv.), men der findes dog 2-rums udgaver af disse, og der må man godt bo 2.

Klubværelser kan kun betale sig hvis du absolut vil spare penge her og nu da det er billigt, men det bedste er at få en lejlighed/værelse/underetage/ect. og komme til at stå på adressen (hvis du ikke selv har råd f.eks. til en "hel" lejlighed), for så har du bedre rettigheder efter 2 år.

Mange boligselskaber, hvis ikke alle, kører med 2 ventelister, en intern og en ekstern, den interne er den for beboere der allerede bor i en af selskabets boliger (og her kommer du ind under hvis du har boet på et værelse i en lejlighed i 2 år hvis ikke jeg tager helt fejl), den eksterne er den "normale" liste for alle andre.
Avatar billede blanken Praktikant
27. marts 2007 - 22:16 #9
Kollegieværelse: kan bestå af 1 eller flere værelser men UDEN eget køkken. Der er som regel adgang til et fælles køkken.

Ungdomsbolig: Kan også bestå af 1 eller flere værelser. Disse har som regel eget køkkent, hvilket indebærer at man kan søge om boligsikring. Beregnet for unge under uddannelse eller andre unge med særligt behov for en ungdomsbolig.

Klubværelse: er 1 værelse hvor køkken, bad og toilet deles med andre.
Avatar billede kurt_cobain Nybegynder
27. marts 2007 - 22:29 #10
Fedt så langt så godt.. Super hjælp, men det lyder jo bare til at jeg skal ned have snakke med aab Silkeborg.

Siden Trez er den eneste der har svaret får han de minimale point. hvis nogen føler sig snydt må de jo skrive
Avatar billede blanken Praktikant
27. marts 2007 - 22:31 #11
Intern: for beboere der allerede bor i samme AFDELING der søges bolig i. Herefter kommer de beboere der allerede bor i SELSKABET, men søger anden afdeling.
Ekstern: for de ansøgere der ikke bor i SELSKABET.

Så man kan sige at der er 2 interne ventelister...

Efterhånden ses det mere at flere afdelinger indfører karenstid som betyder at du skal have boet i samme bolig i x antal år før du får fortrinsretten som intern ansøger. Og det er op til afdelingen at beslutte hvor længe karenstiden er. Men som regel er det 2 år.

Og trez - hva mener du med at du har bedre rettigheder efter 2 år på adressen?
Avatar billede blanken Praktikant
27. marts 2007 - 22:55 #12
Trez: hvis du tror at du evt. har lettere ved at få lejlighed hvis du har adresse i afdelingen, så er det forkert.

For at få intern rettigheder kræver det at det er din egen bolig og at denne opsiges, i forbindelse med accept at den tilbudte.