Avatar billede mandula Nybegynder
26. marts 2007 - 11:29 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Hvordan gør jeg mit netværk trådløst (efter en switch)?

Hej

Jeg har forsøgt at lede lidt rundt på nettet efter svar på dette spørgsmål, der udmiddelbar kan synes ret banalt, men jeg kan ikke finde ud af om det er det eller ej, men uden at finde et så simpelt svar at jeg kan forstå det.
Jeg vil sige til at starte med at jeg muligvis roder rundt i navne som f.eks routere og lign. men håber man alligevel kan forstå spørgsmålet.
Jeg har en CC forbindelse med telefoni, i min to værelses lejlighed kommer den ind i stuen. Jeg har i stuen sat en 5-port switch på og ført et enkelt kabel ind i soveværelset. I soveværelset vil jeg nu istedet for en comuter have sat to til. HAr fået at vide at man kan gøre det med endnu en switch, og det er egentlig også fint nok, men jeg kunne istedet god tænke mig at sætte den dims på der kan gøre netværket trådløst, men jeg vil gerne sætte dimsen på, på det kabel, som er ført ind i soveværelset oveni dette skal der være to alm netværksporte på dimsen. Kan det lade sig gøre og er sådan en dims en router eller et acces point eller hvad? Hvorfor opstilligen lige skal være sådan er en længere forklaring, men jeg ved godt, at det nok var nemmere at sætte noget op før min switch i stuen, men kan det andet lade sig gøre? og hvad skal jeg bruge?

Ser frem til om der er nogen der kan løse mit problem, og spørg endelig hvis I ikke forstår mit spørgsmål!

/Mandula
Avatar billede sw_red_6 Nybegynder
26. marts 2007 - 11:36 #1
Du kan godt sætte en trådløs router op inde i soveværelset men om forbindelsen vil blive påvirket ved jeg ikke lige..
Hvis du skal finde en router som du har beskrevet så kig efter trådløse routere med indbygget switch, de findes vidst ikke med mindre end 4 porte men det har ikke nogen indflydelse på forbindelsen hvis du alligevel kun bruger de 2 af dem...
Avatar billede screem_brille Novice
26. marts 2007 - 11:44 #2
det du leder efter er et access point, der er ingen grund til at benytte en router når du allerede har en router.
Avatar billede mandula Nybegynder
26. marts 2007 - 11:49 #3
Den dims jeg har fået med fra CC er en router ikke? Ikke for at blive for teknisk, men hvad er forskellen på en router og et acces point? og kan man få acces points med 2 porte i?
Avatar billede screem_brille Novice
26. marts 2007 - 11:55 #4
ja det er muligt at få AP´s emd 2 porte.
Avatar billede mandula Nybegynder
26. marts 2007 - 11:56 #5
lyder super, men udover navnet hvordan ved jeg så om jeg har købt mig en router eller et acces point. Hvad er forskellen?
Avatar billede mandula Nybegynder
26. marts 2007 - 12:05 #6
Jeg har netop fundet en http://www.proshop.dk/showproduct.aspx?prodid=27614 men er det en router eller et access point?
Avatar billede screem_brille Novice
26. marts 2007 - 12:05 #7
en router er en boks der kan virke som mellemled mellem 2 forskellige fysiske netværk, og derved adskille dem, et AP er en "adaptor" mellem et kablet netværk og et trådløst netværk.

(bemærk ovenstående er meget simplificeret)
Avatar billede screem_brille Novice
26. marts 2007 - 12:16 #8
det er en router med indbygget AP
Avatar billede mandula Nybegynder
26. marts 2007 - 12:17 #9
Dvs det kunne være en mulighed?... bare lige for at være helt sikker? eller skaber den komplikationer?
Avatar billede screem_brille Novice
26. marts 2007 - 12:30 #10
ville da være smartere at købe et AP kun, de er lidt billigere ;)
Avatar billede mandula Nybegynder
26. marts 2007 - 12:34 #11
Okay... Tak for hjælpen
Avatar billede screem_brille Novice
26. marts 2007 - 12:40 #12
det var så lidt.