Avatar billede mogens_mogensen Nybegynder
29. maj 2001 - 23:12 Der er 15 kommentarer og
6 løsninger

256 - tusinder - millioner...???

Jeg kører: Mac, Photoshop + Dreamweaver (begge progr. sat til Websafe colors), Explorer 5.0... - min skærm er sat til millioner af farver.

PROBLEM ! - farverne spiller mig et puds, når jeg sætter farveopsætningen til 256 farver, - Photoshop-grafikken nuancerer en smule fra farverne i Dreamweaver.

Men kun så længe jeg bruger 256 opsætningen, - ved tusinder og millioner fungerer det helt ok.

Der er sikkert blevet svaret utallige gange på selvsamme spørgsmål, - men det er endnu ikke lykkedes mig at finde noget...
Avatar billede mogens_mogensen Nybegynder
29. maj 2001 - 23:15 #1
Øv, - jeg har forbyttet 256 med tusinder !!!

Det fungerer ok med 256 og millioner, - og altså ikke med tusinder !!!
Avatar billede zycho Nybegynder
29. maj 2001 - 23:16 #2
Og du har husket samme farvekode? f.eks. #00000 ?
Avatar billede sukos Juniormester
29. maj 2001 - 23:21 #3
Skærmkort og skærm har næsten deres eget liv.

Men fordi du sidder med din egen computer og ser samme sag på forskellige måder, i forskellige programmer, behøver der ikke være noget galt.
Websafe må/(drejer) dreje sig om at lave noget grafik som  ser \"ens\" ud på alle computere, blot de kører min. 256 farver.

Men ellers:
Når man eksporterer gif i Photoshop, kan man jo bl.a. vælge standard (256) eller f.eks. 255.
Så umiddelbart vil jeg tro du skal stole mest på Dreamweaver, hvad angår \"look\"
Avatar billede sukos Juniormester
29. maj 2001 - 23:23 #4
Photoshop blev vist i sin lavet til en mac-computer, og det skulle ikke undre, at det er derfor forskellene opstår
Avatar billede mogens_mogensen Nybegynder
29. maj 2001 - 23:24 #5
Den slags ordner både Photoshop+Dreamweaver helt automatisk. Man ser altid et eksempel af farvekoden, - jeg har på fornemmelsen at problemet ligger noget dybere, end som så...
Avatar billede mogens_mogensen Nybegynder
29. maj 2001 - 23:33 #6
Jeg gemmer udelukkende i jpg, - ikke gif.
Problemet er jo netop at jeg laver en jpg i Photoshop, - indsætter det i dreamweaver og bruger derefter dreamweavers \"eyedropper\" til at bestemme sidens bagrundsfarver... - og altså:

det virker helt fint med 256 og millioner af farver, - men ikke når jeg bruger en skærm/farveopsætning på tusindefarver...

- det er da underligt ???
Avatar billede mogens_mogensen Nybegynder
29. maj 2001 - 23:35 #7
aarrhg... rettelse:

  - indsætter det i dreamweaver og bruger derefter dreamweavers \"eyedropper\" på jpg\'en til at bestemme sidens bagrundsfarver
Avatar billede hobbez Nybegynder
29. maj 2001 - 23:37 #8
Jeg er ikke helt sikker på at jeg har forstået problemet helt, men det skal vel ikke afholde mig fra at bidrage :o)

Det websikre palette er kun på 216/217 farver, da Netscape bruger 40 af farverne til deres logo.

Jeg tror det er her problemet opstår.

Check det engang - lav et billede med mange magne farver (tag et JPG-billede) og vælg

IMAGE >> MODE >> INDEXED COLOR - vælg WEB, og se selv hvordan du kun har 217 farver til rådighed.

Hvis du bruger 256 farver, vil du få problemer med det 40 af nuancerne.

/Rob
Avatar billede mogens_mogensen Nybegynder
29. maj 2001 - 23:51 #9
Rob>> men når jeg køre en skærm/farveopløsning på 256 eller millioner af farver, - så triller det som det skal... - problemet opstår først når jeg skifter til tusinder af farver...
Avatar billede valmin Nybegynder
30. maj 2001 - 00:02 #10
Jeg har også lidt svært ved helt at forstå hvor problemet ligger...men efter at have læst diverse indlæg, vil jeg ihvertfalf lige tilføje, at hvis du vil have den eksakte farve i et billede, når du har sat det ind i DW og bruger eyedropperen, skal du huske lige først at klikke på det lille eyedropper ikon nederst i farvepaletten. For selvom du faktisk med det samme får din kursor vist som en eyedropper og umiddelbart kan vælge en farve, vil den valgte farve altid blive tilpasset til de 216 websikre farve du kan se i farvepaletten. Altså medmindre du lige husker først at klikke på det lille eyedropper ikon

Håber det kan hjælpe

Valmin
Avatar billede mogens_mogensen Nybegynder
30. maj 2001 - 00:05 #11
valmin>> - lyder yderst interessant... - jeg vil straks forsøge...
Avatar billede mogens_mogensen Nybegynder
30. maj 2001 - 00:16 #12
valmin>> hmm... - ikke noget ikon af \"eyedropper\" i min version 4.0...

dog findes der en default og en system collor knap, - men det hjælper mig ikke umiddelbart.

-endvidere findes 5 forskellige indtillinger: collorcubes (den er slået til)- continuous tone - windows OS - mac OS - grayscale, - og sidst men ikke mindst, - en snap to websafe (den er ligeledes slået til)... - men altså intet eyedropper-symbol/ikon (det findes kun i min common box)
Avatar billede mogens_mogensen Nybegynder
30. maj 2001 - 00:18 #13
valmin>> - det blev sør\'me til hele 6 indstillinger, - og ikke kun 5 som først nævnt...
Avatar billede mogens_mogensen Nybegynder
30. maj 2001 - 00:25 #14
jeg må sove !
Avatar billede prodic Mester
30. maj 2001 - 10:21 #15
Nu er websafe nævnt, så mange gange at jeg ser mig nødsaget til at kaste lidt urls i debatten/problemet.
http://hotwired.lycos.com/webmonkey/00/37/index2a.html

Du har naturligvis indlæst skærm-profilen til photoshop ikke? og indstillet din skærm efter det ikke?
Avatar billede triangle Nybegynder
30. maj 2001 - 18:31 #16
Lav en lille blillede, for eks. 40x40 pixel
i den farve du vil ha\', og brug den som baggrundsbillede. Den er ikke ret stor, så
det skulle ikke fylde meget.
Hvis du ikke kan se grænse mellem billeder,
vil det virke.

Avatar billede valmin Nybegynder
30. maj 2001 - 23:10 #17
Hej...
Ja det er ganske rigtigt i DW3 at de skitserede muligheder findes!

Følgende er direkte hentet fra hjæpefilen i DW 4.
Måske kan du bruge informationerne der?

Do one of the following:
Use the eyedropper to select a color swatch from the palette. All colors in the Color Cubes (default) and Continuous Tone palettes are Web-safe; other palettes are not. (For more information, see About Web-safe colors.)
Use the eyedropper to pick up a color from anywhere on your screen—even outside the Dreamweaver windows. (If you click the desktop or another application, Dreamweaver picks up the color where you clicked, but you may switch into the other application; in that case, click a Dreamweaver window to continue working in Dreamweaver, or hold down the mouse button when moving from Dreamweaver to the desktop to keep from switching out of Dreamweaver.)
To expand your color selection, use the pop-up menu at the top right corner of the color picker. You can select Color Cubes, Continuous Tone, Windows OS, Mac OS, Grayscale, and Snap to Web Safe.
Note that the Color Cubes and Continuous Tone palettes are Web safe, whereas Windows OS, Mac OS and Grayscale are not. If you are using a palette that isn\'t Web-safe and then choose Snap to Web Safe, Dreamweaver replaces the selected color with the closest Web-safe color. In other words, you may not get the color you see.
Avatar billede karsten_larsen Praktikant
30. maj 2001 - 23:28 #18
Jeg søgte lidt på macromedias site. Der var der noget om \"Replacing the default color picker with your swatch file\". Måske kan det hjælpe dig videre på vej. www.macromedia.com ->support -> vælg DW og søg på photoshop.

mvh Karsten
Avatar billede frida Nybegynder
10. juni 2001 - 13:46 #19
Jeg er ikke helt sikker på, at jeg forstår problemet korrekt. Men - kan det løses så let som at du i Photoshop noterer dig tallene for den farve, som det handler om - og at du derefter i Dreamweaver i trykker på farvepaletten - indtaster tallene og tilføjer din farve??
Avatar billede grinebidder Nybegynder
09. august 2001 - 13:43 #20
Er du sikker på, at Color Settings i Photoshop er sat korrekt? Hvis ikke, så vil du sædvanligvis se, hvordan farverne ser ud på tryk og ikke på skærm.

Command+Shift+K

/Lars
Avatar billede mogens_mogensen Nybegynder
20. januar 2003 - 22:19 #21
Hov - jeg havde egentlig ganske glemt dette spm. Det hele løste sig ved at jeg fravalgte colorsync i min IE.

Så det ka' altså betale sig at tjekke denne lille feature inden man giver op over for alle de vanvittige farve-regler !

Mvh