Avatar billede lejak Nybegynder
23. marts 2007 - 18:20 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

ekstern harddisk - primært drev

Hej

Jeg har købt en ekstern harddisk og vil gerne have windows til at køre fra denne. Det skulle vel ikke være helt umuligt.

Hvordan skal jeg så bære mig ad.

Kan jeg installere windows på den eksterne før jeg formaterer mit nuværende c drev? Eller skal jeg formatere det først og derefter installere windows på den eksterne??
Avatar billede haverslev Novice
23. marts 2007 - 19:37 #1
Det der er vigtigt, er om din pc i det hele taget kan boote op på et ekstern drev.
Du skal derfor en tur i Bios og checke om den kan boote på USB.
Hvis den ikke kan boote fra USB, så kan du ikke starte op på windows via din eksterne harddisk.
Avatar billede lejak Nybegynder
23. marts 2007 - 20:40 #2
Jeg har nu tjekket bios - der står at 1 boot divice er den flytbare disk......Er det det samme som at den kan boote fra USB??

Hvis det betyder at jeg kan installere windows på den eksterne, skal jeg så ikke boote fra cd rom først så jeg kan få adgang uden om den windows der ligger på c-drevet?
Avatar billede haverslev Novice
23. marts 2007 - 21:22 #3
Skulle lige være sikker på at du kunne boote på USB ;o)

Det næste er, at det kan godt være lidt problematisk at installere et styresystem på en ekstern disk, som efterfølgende er "boot disken"
Du skal derfor være meget opmærksom på, hvordan du installere windows, at det bliver på det rigtige drev og IKKE ved en fejl på dit nuværende C-drev og det derved slettes.

Ved tilslutning af USB, så tildeles det først ledige drevbogstav og det kan både være godt og skidt. Hvis windows først er blevet installeret på et drevbogstav, så kan det ikke umiddelbart laves om (det kan dog gøres via 3.part program, men er besværligt)

Du kan gå i Diskhåndtering og vælge hvilket drevbogstav den eksterne skal have/brug:
H-klik på denne computer, vælg Administrer, klik på linien Diskhåndtering i venstre side.
I højre side - h-klik på enheden og der bliver vist forskellige muligheder, vælg "Skift drevbogstav og Sti" - giv den f.eks "F"

Du kan nu prøve at installere det fra din kørende pc i første omgang.
Smid din Windows cd i drevet og lad den starte op, når den er startet op så kommer der en blå skærm med "Velkommen til Microsoft XP" - Hvad vil du fortage dig ?
Klik på Installere Windows XP - Hvis du får en Fejlboks med at den version der er på pc`eren, at den er nyere end den der er på cd`en så glem denne metode.
Hvis derimod der kommer en "drop down" menu frem, hvor du kan vælge NYINSTALLATION, så følger du bare anvisningen. MEN HUSK at vælge det rigtige drev!

Ellers skal du op på din Windows cd på normal vis og lave en nyinstallation.
Men HUSK at vælge den rigtige disk til installationen.
http://www.helgec.dk/xp-install.html
Avatar billede haverslev Novice
23. marts 2007 - 21:26 #4
Ellers skal du BOOTE op på din Windows cd på normal vis og lave en nyinstallation.
Men HUSK at vælge den rigtige disk til installationen.
http://www.helgec.dk/xp-install.html
Avatar billede lejak Nybegynder
23. marts 2007 - 21:49 #5
Så vil jeg da prøve om jeg kan få det til at virke. PC har allerede døbt den flytbare disk F. Derfor vil jeg boote fra cd-rom om installere direkte på F....lyder det tosset??

Jeg har prøvet at installere som først foreslået, men fik den der fejlmeddelelse om at der lå en nyere version....så den glemmer jeg bare.
Avatar billede haverslev Novice
31. marts 2007 - 10:23 #6
Avatar billede lejak Nybegynder
31. marts 2007 - 11:52 #7
undskyld havde lige glemt det.....har dog opgivet at få det til at virke, så nu har jeg bare formateret c drevet og bruger det til win