Avatar billede raziel Nybegynder
23. marts 2007 - 17:18 Der er 23 kommentarer og
1 løsning

Bundkort Vs. RAM

Hey,
Jeghar et MEGA problem nu, jeg sidder her fredag efter lukketid og tror jeg har købt forkerte RAM! Sagen er jeg har købt:
Bundkort
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=210743
Og RAM
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=233119

Nu er det store forbannede (undskyld sproget) spørgsmål
Passer det sammen? Jeg læste manualen fra bundkortet igennem og slog op på RAM installation's siden, og så står der:
P5B Deluxe series motherboard qualified vendors list (QVL) DDR2-800MHz capability.
Sådan som jeg forstår det understøtter den kun op til 800MHz RAM. Men de corsair jeg har købt er 1066MHz :'(
Har jeg købt de forkerte RAM? Og hvis jeg har, hva bør jeg skifte ud? RAM eller bundkort??

Har desuden:
Intel Core 2 Duo Prosessor E6600*
2.40GHz 1066MHz FSB, 4 MB L2 Cache

Og et:
Asus GeForce EN8800 GTX
Avatar billede screem_brille Novice
23. marts 2007 - 17:22 #1
ja det ram kan du godt bruge.
Avatar billede raziel Nybegynder
23. marts 2007 - 17:44 #2
Er det noget du har forstand på?
Avatar billede egr_sli Nybegynder
23. marts 2007 - 18:00 #3
du kan godt bruge rammene, men som jeg forstår det vil du ikke kunne udnytte rammenes fulde potientale fordi bundkortet kun understøtter ram med en frekvens på 800Mhz.
Avatar billede egr_sli Nybegynder
23. marts 2007 - 18:04 #4
for at kunne udnytte rammenes virkelige ydelse skulle du ha anskaffet dig et bundkort med 680i chipset fra Nvidia da det understøtter ram op til 1200Mhz.

Sådan et bundkort burde også sidde i din relativt kraftige maskine! :P
Avatar billede screem_brille Novice
23. marts 2007 - 18:05 #5
raziel mener du dit spørgsmål seriøst ?
Avatar billede raziel Nybegynder
23. marts 2007 - 18:05 #6
Ok. Du skulle vel ikke have et forslag til et bundkort som understøtter 1066MHz?
Avatar billede raziel Nybegynder
23. marts 2007 - 18:11 #7
screem_brille jeg læste dine karma beskeder og det fik mig til at tvivle på om du overhovdet havde forstande på det ekstremt enkle svar du gav. Du havde 50% chance for at svare rigtigt og snuppe 60 point. Jeg vil ikke dømme dig men dit ry er ikke det bedste.
No Offence
Avatar billede egr_sli Nybegynder
23. marts 2007 - 18:11 #8
Jo, Evga's 680i bundkort er et rigtig godt valg synes jeg.

http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=369310
Avatar billede raziel Nybegynder
23. marts 2007 - 18:18 #9
Hm ja så bliver det min egen hovedpine at få byttet P5B Deluxe, og købe den hos midt data =(.
Tak for hjælpen
Går ikke ud fra man kan splitte point mellem jer begge? Virker lidt unfair for jer begge hvis kun den ene får...
Avatar billede screem_brille Novice
23. marts 2007 - 18:20 #10
Du burde nok også have kigget på antal spørgsmål jeg daltager i (over 6000) og placeringen på toplisten http://www.eksperten.dk/toplist.phtml men jeg gætter bare siger vi.
Avatar billede screem_brille Novice
23. marts 2007 - 18:27 #11
bare giv dem til egr_sli, jeg gættede jo bare (har jo også kun arbejdet med elektronik i 12 år, så det er jo slet ikke nok til at svare på simple spørgsmål som dette.)
Avatar billede raziel Nybegynder
23. marts 2007 - 18:37 #12
Hvis du ikke selv har læst dine karma kommentare så sige de fleste at du bare er ude efter point, og siden de giver dig højere placering giver din placering ikke grundlag for at du taler sant. Jeg siger bare at grunden til jeg skrev "Er det noget du har forstand på?" var pga. de udtaelser der var om dig.
Et godt forslag. Prøv at forklare f. eks. noget dybere end "ja det ram kan du godt bruge." uden overhovedet at give en begrunnelse for om det ville virke.

Se det fra mit synspunkt. Nykøbte RAM til knap 3000 kr. går op i røg fordi det eneste svar jeg kunne få var "ja det ram kan du godt bruge."

Hvis du ikke selv har læst dine karma kommentare så sige de fleste at du bare er ude efter point, og siden de giver dig højere placering giver din placering ikke grundlag for at du taler sant. Jeg siger bare at grunden til jeg skrev "Er det noget du har forstand på?" var pga. de udtaelser der var om dig.
Et godt forslag. Prøv at forklare f. eks. noget dybere end "ja det ram kan du godt bruge." uden overhovedet at give en begrunnelse for om det ville virke.

Se det fra mit synspunkt. Nykøbte RAM til knap 3000 kr. går op i røg fordi det eneste svar jeg kunne få var "ja det ram kan du godt bruge."

Og hvor faen skulle jeg vide fra at du har arbejdet i elektronik branchen i 12 år?
Syntes du det er unfair at en unden 12 års erfaring kan svare bedre på et spørgsmål end dig?
Hvis du tager ned til din mekaniker og siger der er noget galt med din lydpotte. Det eneste svar du får er, Ja. Han tilbyder dig ikke at fixe det han forklare ikke hvorfor, hvordan eller hva det kunne koste. Hva faen skulle du så bruge den 12 år erfarne mekaniker til?
Avatar billede raziel Nybegynder
23. marts 2007 - 18:38 #13
Er det bedre hvis jeg spurte "undskyld gidder du uddybe det?"
Jeg mente intet ondt. Måske var det bare mig som spurte forkert.
Avatar billede huset Praktikant
23. marts 2007 - 18:45 #14
De RAM er kompatible med dit bundkort, men du vil som egr_sli er inde på ikke kunne udnytte dem optimalt som standard. De vil automatisk neddrosles til 800MHz. For at udnytte dem 100% kan du clocke din maskine. Dette vil give dig fuld udnyttelse og bedre timmings på dine RAM.

Hertil vil din Cas lantency blive forbedret.
Folk som gør meget i at overclocke, skal være meget opmærksomme på bl.a. CAS Latency.
Som jeg skrev før overføres data til det midlertidige lager, og i Ram er det indlagt nogle små intervaller kaldet lantency med det formål at det hele skal kunne følge med og at der ikke opstår små fejl i overførelsen til lageret.
Overclockere søger selvfølgelig så lav en cas lantency som muligt da desto mindre delayes desto hurtigere overførsels hastighed. Selve forsinkelsen betegnes ofte som bl.a.  CL2.5 eller CL2. Desto mindre tallet er, desto bedre. Ram med lav cas lantency som CL2 kan i det fleste tilfælde klare en meget højere MHz og derfor oplagte til folk der clocker, eller generelt folk der ønsker meget hurtige Ram.

Metoden til at se hvor hurtige en Ram type man sidder med er ved at se på hvor lang en wait state man har. Som forklaret tidligere er lave tal  bedre. Et eksempel:

5-1-1-1 er jo lavere end f. eks. 5-2-2-2. De 4 tal på række er at man læser i Ram’ene i det man betegner burst. Det vil sige at når dataen hentes fra ens lager, så henter man den fra fire adresser som ligger lige efter hinanden. Når CPUén henter den data starter den selvfølgelig fra adresse 1 som tager længst tid. Når den først har hentet den data, ved den hvor den skal kigge, og derfor tager de næste 3 ingen tid, da den allerede kender adressen den skal hente fra. Derfra begrebet 5.1.1.1 o.s.v.
Avatar billede huset Praktikant
23. marts 2007 - 18:51 #15
Skal lige tilføjes. Selvom du ikke udnytter dine RAM 100% på et 800FSB bundkort, så får du stadig bedre timmings 1066 vs 800. Vil du have 100% udnyttelse, så er egr_sli på rette spor ;D

Her står lidt om timmings:
http://www.pcguide.com/ref/ram/timing.htm
Avatar billede screem_brille Novice
23. marts 2007 - 18:52 #16
raziel ja havde du spurgt om jeg ville uddybe det havde jeg selvfølgelig gjort det, men du valgte at se hvad en gang kyllinger som ikke er voksne nok til at vise hvem de er, og det er fair nok.
Avatar billede huset Praktikant
23. marts 2007 - 18:59 #17
SB - Du kunne godt have uddybet din svar lidt!
At smide - ja, du kan godt - nej, du kan ikke er altså lidt tyndt :(

Virker også på mig som lidt pointfiksering.
Hans eksembel med værkstedet rammer ganske fint. Du vil også stå med en tynd smag i munden hvis du fik samme svar.

Hertil kan jeg ikke se hvad din placering på toplisten viser opretter.. at du er den xx klogeste på eksperten eller?

Ja, beklager min kommentar, men tror mange ser på det som opretter gør her.
Avatar billede raziel Nybegynder
23. marts 2007 - 19:36 #18
egr_sli hvis du lige smider et svar ind så får du dine point, ellers må screem_brille få dem siden han og jeg kom lidt skævt ind på hinanden =/
Huset du skal også have tak for lige at rede trådene ud, og endnu et tak for timming linket.
Avatar billede huset Praktikant
23. marts 2007 - 20:02 #19
Du skal bare spørge løs raziel.
Avatar billede egr_sli Nybegynder
24. marts 2007 - 17:36 #20
nu kan jeg se at det er for sent at ligge svar, da point er blevet delt ud, men det er også ligemeget, det vigtigste er at du fik hjælp.

Og screem_brille svarde jo også på dit spørgsmål først så...
Avatar billede huset Praktikant
24. marts 2007 - 17:38 #21
Går udfra han gerne vil dele med dig. Det kan vel kun være fair, men forvent intet når vi snakker om point.
Avatar billede huset Praktikant
25. marts 2007 - 08:34 #22
*G* åbenbart ikke. Det er jo også 30 point
Avatar billede egr_sli Nybegynder
25. marts 2007 - 20:28 #23
jaeh det er ligemeget.. har vigtigere ting at lave end at whine over 30 point :P
Avatar billede huset Praktikant
25. marts 2007 - 20:46 #24
Enig