Avatar billede stiletto78 Nybegynder
23. marts 2007 - 08:40 Der er 6 kommentarer

gigant fil

Hej jeg er ved at lave en poster (90*120cm) i 300ppi (standard)

problemet er at den bliver URIMELIG tung (over 1Gb) som på trods af 1024Mb RAM (og ingen andre prog. åbne) så løber jeg tør for RAM ret hurtigt.

fx: smider BG farve på , henter vector Logo, kaster lidt text ind
BAM! 500Mb. så laver jeg en satin bagrund (bruger fx lens flare og en Polar cordinates) BAM! 900Mb. og så begynder den at brokke sig "Theres not enough RAM"  ... Og jeg er jo kun lige begyndt :-(

det kan da ikke være rigtigt ??
Avatar billede screem_brille Novice
23. marts 2007 - 08:43 #1
det kan det sagtens jo, et billede i den størrelse er absolut en lille ting ;)
Avatar billede stiletto78 Nybegynder
23. marts 2007 - 08:58 #2
ja jeg er godt klar over at det ikke er web grafik, MEN hvis der ikke er workarrounds så har det jo været teknisk umuligt at lave posters før 2003, og dfet er jo ikke tilfældet.

Og hvad gjorde grafikkerne i 1998 når de sad på 500Mhz maskiner med Max. 264Mb RAM ?
og et shitty grafik kort. (min maskine bruger jeg til dagligt til at rendere fra  Maya, så den fejler absolut ikke noget :-)
Avatar billede hcma Novice
23. marts 2007 - 11:21 #3
prøv følgende:
lav jævnligt "Gem som" (IKKE gem) og gem bare under samme navn.  Hvis man benytter "Gem" akkumulerer PS gamle + nye oplysninger og så vokser filen alt for meget.  (du gemmer selv selvfølgelig som *psd for at bibeholde alle lag)
Avatar billede prodic Mester
23. marts 2007 - 14:13 #4
Undersøg med dit trykkeri hvorvidt du kan aflevere opgaven i understørrelse.
F.eks. i en 1/4-del med i 450 dpi.
Slutopløsningen på så store posters er ikke nødvendigvis 300dpi, hvilket kommer dig til gode, da du derved kan arbejde i en lavere opløsning.
Det er den almindelige praksis at aflevere større formater(posters etc.) i understørrelse, så et standard trykkeri bør have en løsning på det.

Effekter såsom Lens Flare og Polar Coordinates er også nogle af de meget tunge effekter.
Dem kan du forsøgsvis lave i et andet dokument, og copy/paste til dit hoveddokument hvorefter du skalerer dem op i en passende størrelse.
Hvis de skal anvendes direkte i dokumentet, ja så æder de effekter meget hurtigt noget RAM.
Avatar billede stiletto78 Nybegynder
15. april 2007 - 21:33 #5
hcma
smid ein svar bitte,
det hjælper lidt tak :)
Avatar billede hcma Novice
15. april 2007 - 21:39 #6
svar