Avatar billede hygta Nybegynder
22. marts 2007 - 13:06 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Monitor fra bærbar

Hej er der nogen her der har prøvet eller kender til noget dokumentation om hvordan man laver en bærbar skærm om til en rigtig monitor.

Jeg går ud fra at en monitor på en bærbar kun er et stort LCD display. Så jeg skal have fat på elektronikken til at lave et videosignal om til en LCD skærm....

I bærbaren er det sikkert implementeret på bundkortet sammen med grafikkortet..
Avatar billede screem_brille Novice
22. marts 2007 - 13:12 #1
korrekt, og netop det at selve kontrolleren til LCD mangler, gør at man selv skal kontruere kredsløbet, ligge print ud osv. og da kredsene til styringen af panelet er BGA kredse kræver det en BGA loddemaskine at lodde dem, og de billigste koster ca 100K,, selv uden udgifter til komponenter, så vil tiden til udvikling af kredsløbet overstige prisen på en ny fladskærm mange gange.
Avatar billede hygta Nybegynder
22. marts 2007 - 13:33 #2
OK ikke lige det svar jeg gerne ville høre men hey sådan er det jo :)
Jeg er ikke så meget inde i elektronik så forkortelsen BGA kender jeg ikke lige.

Som jeg forstår dig ligger problemet i at de forskellige bærbarskærme skal bruge en meget specifik controler og at det ikke er så lige til at udvikle en sådan.

Det vil altså også sige at der dig bekendt, ikke findes noget board eller styringsbox eller lig. der kan styre LCDskærme generelt. Lidt underligt .... Der må jo være noget der er det samme i alle disse skærme...
Avatar billede screem_brille Novice
22. marts 2007 - 13:40 #3
BGA = ball grid array, det er dybest set en plade med loddeøer på, disse øer ser (forstørret) ud som halve bordtennis bolde, når man så skal lodde det, placerer man chippen over området, og via silketrykket på printet retter man den ind, derefter starter GBA loddemaskinen (via det forvalgte program), først undervarmen, derefter varmluft med x antal grader, hvorefter den stiger yderligere, og falder derefter igen efter loddeprofilen for den pågældende kreds.

korrekt, de skærme der har et fysisk og elektrisk ens interface (på selve panelet) kan sagtens benytte somme kontroller kredsløb, men der findes jo mere end bare en type skærme ;) (og opløsninger)

Der finde ikke nogen bokse på markedet der kan dette nej, ganske enkelt fordi der ikke er et behov for dem (det koster en del at udvikle sådan en boks, og det skal gøres næsten for hver enkelt forskellig type panel).
Avatar billede hygta Nybegynder
22. marts 2007 - 13:43 #4
øv ....
OG tak for hjælpen :)
Avatar billede screem_brille Novice
22. marts 2007 - 13:59 #5
var så lidt ;) (ps du vil få mere ud af det ved at sælge skærmen til en der har smadret sin skærm i samme model eller lignende model)