Avatar billede nicholas- Nybegynder
21. marts 2007 - 15:56 Der er 10 kommentarer

Umbraco hjælp til install

Hej

Ved ikke om det er den rigtige kategori, men prøver.
Er der nogen der har erfaring med at få Umbraco op at køre på en ftp? Jeg kan ikke lige få det installeret, så hvis der er en der muligvis kan guide lidt, vil det være en stor hjælp. :)
Avatar billede softspot Forsker
21. marts 2007 - 16:00 #1
Du skal have adgang til at sætte sikkerhedsindstillinger for visse mapper på servren så derfor er det nok nødvendigt med en Remote Desktop eller en som har adgang til dette.

Bort set fra det, så burde den vejledning som findes på umbraco.org (eller måske er det et link til umbracoområdet på WiKipedia) fungere ganske fint. Det har i det mindste fungeret for mig flere gange... men som sagt med fuld kontrol over rettighederne på webserverens mapper.
Avatar billede softspot Forsker
21. marts 2007 - 16:03 #2
Jeg har selv taget udgangspunkt i denne vejledning:

http://www.umbraco.org/frontpage/download/lateststableversion/howtoinstall.aspx

og

http://en.wikibooks.org/wiki/Umbraco/Installation

Vigtigt er det dog at du får sat databasens connectionstring korrekt op (i web.config) inden du begynder installationen på selve sitet, da det er grundlaget for resten af installationen...
Avatar billede nicholas- Nybegynder
21. marts 2007 - 16:15 #3
Ok, måske er det mig der ikke fatter noget af den måde systemet er bygget op på, men jeg syns bare at på wiki, så snakker de om installation på en computer. De snakker om c: drev og sådan noget. Passer det, eller har jeg misforstået noget??
Avatar billede softspot Forsker
21. marts 2007 - 16:47 #4
Ja, den maskine hvor Umbraco skal installeres er der jo typisk et c-drev (og lideledes er det typisk en computer den skal installeres på ;-)).

Så på den server hvor umbraco skal installeres vil det altså ligge lokalt i en eller anden mappe. Denne mappe kan så godt være tilgængelig via FTP, men det er forhåbentlig ikke sådan nogle problemstillinger du bokser med, for så er der vist lang vej til at du får noget ud af umbraco... :/

Grundlæggende skal du bare uplaode filerne i zip-filen til roden af dit site (bibehold filstrukturen i zip-filen!) og så sætte connectionstring til din database (som skal være en af følgende: MS SQL Server 2000, MSDE, MS SQL Server 2005 eller MS SQL Server Express 2005) i web.config. Derefter skal du få sat rettigheder på de relevante mapper. Det er (på en windows 2003 server) network services der skal have adgang til at skrive, modificere og læse i /umbraco, /data, /xslt, /css, /media (såvidt jeg husker).

Derefter starter du installationen ved at surfe til roden af dit site og gennemløbe installationen af umbraco.

Til sidst sætter du det flag i web.config, som angiver at du har installeret versionen (såvidt jeg ved instrueres du heri i en af de nævnte vejledninger eller af installationsproceduren selv).
Avatar billede nicholas- Nybegynder
21. marts 2007 - 19:15 #5
Ok, skal lige have en ting på det rene. Du må undskylde hvis jeg spørger dumt!

Er det så ikke muligt at benytte umbraco ved f.eks. one.com? Skal man have sin egen server hvor umbraco ligger??
Avatar billede verakso Nybegynder
21. marts 2007 - 20:12 #6
Niksen, Umbraco kræver en SQL database for at fungerer. Jeg ved godt der er skrevet og eksempler på nogen der engang har fået den op og køre med MySQL, men det er omend endnu mere kompliceret, og kræver nogle rettigheder i MySQL som de fleste webhoteller har slukket for
Avatar billede nicholas- Nybegynder
21. marts 2007 - 20:23 #7
aah ok, derfor jeg har fattet nada.. Nå men så jeg med. Sorry softspot jeg ikke lige forstod Umbraco til at starte med;)
Avatar billede softspot Forsker
21. marts 2007 - 20:58 #8
Det er helt fint og ok at stille spørgsmål til noget man ikke forstår eller kender til (og i princippet findes der ikke dumme spørgsmål - oftest kun dumme svar - så der er vist mig der skal undskylde den anlagte tone... undskyld!).

Det være sagt, så kan jeg ikke helt gennemskue om du så kan bruge Umbraco til noget eller ej (jeg kender ikke one.com's hostingmiljø), men jeg regner med at du spørger ind til det igen hvis du stadig har behov :)

Godt ord igen! :D
Avatar billede nicholas- Nybegynder
23. marts 2007 - 15:17 #9
Bare helt i orden, :)

Men det endte med jeg lavede mit eget meget simple cms vha. FCKeditor. Det fungerer faktisk meget godt. Havde alligevel ikke brug for et stort cms.

Men hvis i kan lave nogle svar, så jeg kan dele point ud..
Avatar billede softspot Forsker
23. marts 2007 - 15:27 #10
Ja, nogle gange kan det bedst betale sig at holde det simpelt :)