Avatar billede micpet Nybegynder
21. marts 2007 - 12:16 Der er 22 kommentarer

Opsætning af trådløs router sammen med cybercity

Hej experts..

Er der en venlig sjæl der kan forklare mig hvordan jeg får det skidt her til at virke?
Har en cybercity forbindelse med Zyxel 650R router. Derudover har jeg fået en Belkin Wireless G Router F5D7230-4, som jeg gerne vil have sat til.

Hvordan gør jeg det bedst?
Giver det ikke problemer at tilslutte 2 routere til hinanden ?
Avatar billede donv Nybegynder
23. marts 2007 - 11:55 #1
Det giver ikke problemer at tilslutte 2 routere til hinanden.

Der hvor internettet kommer ind i dit hjem sætter du neværkskabletkablet til wan porten i cybercity routeren. Fra cybercityrouteren sætter du et kabel i en af Lan portene fx Lan1 og over i Wan-porten på din Belkin Router, nu fungere det så du kan få trådløs forbindelse.

De problemer du kan få er at du skal forwarde cybercity's porte i deres router til din egen. Dette er der en udførlig vejledning til inde på cybercity's hjemmeside.

MVH

Mikkel
Avatar billede cynicalzaq Nybegynder
23. marts 2007 - 12:05 #2
Nej det kan sagtens lade sig gøre.

Først tilslut kun din pc til cybercity routeren.

Tilgå CC routerens web interface på http://10.0.0.1:2033 og brug det medfølgende brugernavn & password du har fået fra CC.
Vælg Advanced setup og NAT. Ud for SUA only, vælg Edit details.
I felt 1 ved All ports All ports skriver du IP'en 10.0.0.2
Gem og luk. Pil pc'en fra din Cybercity router og genstart routeren.

Isæt den medfølgende cd fra Belkin og følg installationsvejledningen.

Hvis alt går vel, skulle du ikke opleve nogen problemer. Herefter styres alt fra Belkin routeren. Nat / PortForward osv.

Du kan også deaktivere Belkin routerens DHCP server og tilslutte den som beskrevet på http://www.eksperten.dk/spm/769382 . På denne måde fungere Belkin routeren som et accesspoint i stedet for en router.

Håber du kan bruge det til noget. ;)
Avatar billede micpet Nybegynder
23. marts 2007 - 18:32 #3
tak for det. Der er ikke nogen af de to løsninger der er bedst ? Tror jeg vælger den sidste som du linker til.
Smid et svar :)
Avatar billede micpet Nybegynder
23. marts 2007 - 20:24 #4
Nå - har lidt problemer med den løsning.
Så langt er jeg kommet:
CC router: DHCP sat til. Fra Router går en ledning til min belkin router. Jeg indstiller den via http://10.0.0.1:2033

Belkin Router: DHCP slået fra. Har givet den IP: 10.0.0.2 (før havde den 192.168.1.1). Den er forbundet til CC router i LAN stik og til min stationære i LAN stik.

Den stationære PC får når jeg tilslutter den ip: 10.0.0.4 og kan fint gå på nettet uden problemer.
Problemet er så den Bærbare computer der forbinder i gennem trådløs til Belkin routeren. Den kan sagtens finde routeren og komme igennem adgangskode kontrollen. Men så stopper den og siger Henter Netværksadresse, længere kommer den ikke. Hvad gør jeg?
Avatar billede screem_brille Novice
23. marts 2007 - 20:28 #5
virker det med trådløst hvis du selv angiver en IP til det trådløse netkort ?
Avatar billede micpet Nybegynder
23. marts 2007 - 20:31 #6
Øh det har jeg ikke prøvet. Hvor angiver jeg den henne?
Avatar billede micpet Nybegynder
23. marts 2007 - 20:34 #7
Er det bare inde under TCP / IP ligesom med normalt netkort ?
Avatar billede micpet Nybegynder
23. marts 2007 - 20:36 #8
JA det virkede sku. Gik under TCP IP og gav den 10.0.0.5 , så kan den godt forbinde
Avatar billede micpet Nybegynder
23. marts 2007 - 20:37 #9
Den kan godt forbinde til min stationær nu, men ikke til internettet
Avatar billede screem_brille Novice
23. marts 2007 - 20:48 #10
hvad har du skrevet i gateway ? (der skal stå 10.0.0.1)
dns er 212.242.40.3 og 212.242.40.51
Avatar billede micpet Nybegynder
23. marts 2007 - 22:35 #11
I ip står der 10.0.0.5 , i undermaske: 255.255.255.0, standardgateway: 10.0.0.1. og DNS:212.242.40.3 og 212.242.40.51.

Den popper hele tiden op og siger Trådløs netværksforbindelse er tilsluttet: Belkin, men kan stadig ikke gå på nettet.
Avatar billede screem_brille Novice
23. marts 2007 - 23:10 #12
kan du se siden http://10.0.0.1:2033 ?
Avatar billede micpet Nybegynder
23. marts 2007 - 23:25 #13
Ikke fra den bærbar igen trådløst, men fra stationær ja
Avatar billede cynicalzaq Nybegynder
24. marts 2007 - 17:14 #14
Kan du fra den stationære pinge din bærbare, routeren og cc routeren?
Kan du fra din bærbare?
Avatar billede micpet Nybegynder
24. marts 2007 - 17:36 #15
Fra den stationær:
Ping til CCrouter (10.0.0.1) OK
Ping til belkin router (10.0.0.2) OK
Ping til bærbar (10.0.0.5) Timeout

Fra den bærbare:
Ping til CCrouter= Timeout
Ping til Belkin router = Hardwarefejl (har jeg aldrig set før)
Ping til stationær = Timeout
Avatar billede cynicalzaq Nybegynder
24. marts 2007 - 17:54 #16
Noget tyder på din belkin trådløse router ikke rigtig vil arbejde sammen med den indbyggede switch. Det kan have noget med selve opsætningen at gøre, men umiddelbart ville jeg "resette" belkin routeren, og tilslutte cc routeren i modem/wan porten. Bare lad DHCP køre på belkin routeren, det burde virke alligevel. Hvis du har en server eller har brug for udgående porte til p2p eller lign., kan du sætte cc routeren op til at natte alle porte til din belkin, som jeg tidligere beskrev.

Ellers må du lige sige til igen ;)
Avatar billede micpet Nybegynder
24. marts 2007 - 18:29 #17
Jeg har nu gjort som beskrevet allerførst..
Belkin er nu blevet reeset'et og er tilbage på ip'en 192.168.2.1 . Den har givet min stationære IP'en 192.168.2.2.

Den bærbare har jeg sat tilbage til at hente IP og DNS automatisk, men den stopper bare op ved "Henter netværksadresse"

En anden ting. Jeg kan ikke give min router IP'en 10.0.0.2 nu. Den siger LAN side subnet cant overwrite WAN side subnet.

Hvordan får jeg givet den bærbar en netværksadresse ?
Avatar billede kenp Novice
24. marts 2007 - 22:56 #18
man kan også gøre det på en anden måde.. så du ikke skal forwarde porte i din zyxel.

ændre din lan ip på din belkin så den eks. bliver 10.0.0.100, deaktiver dhcp i den. flyt kablet som du har i wan til en lan port, og du har en trådløse swich.
Avatar billede cynicalzaq Nybegynder
25. marts 2007 - 18:27 #19
@kenp

Det er forsøgt. Der virkede Wireless heller ikke...

@micpet

Det er mig lidt en gåde hvorfor du ikke kan få en IP på din bærbare. Du bruger vel originale drivere og evt. software til at forbinde til den trådløse router. Jeg har oplevet at det indbyggede software i windows, ikke altid er så godt.

Fejlen på din Belkin er sikkert at den allerede har IP'en 10.0.0.2 på wan interfacet. Så dem behøver du ikke ændre på.

Mht. din belkin routers wan ip, er det heller ikke så vigtigt at den er statisk. Dynamisk kan virke ganske udemærket. Når den er den eneste enhed på CC routeren vil den altid få 10.0.0.2 alligevel (hvis der ikke er ændret i CC routerens DHCP).

Så dit netværk ser således ud :

Nettet mellem din cc router(10.0.0.1) og din belkin WAN(10.0.0.2)
Nettet mellem din belkin LAN(192.168.2.1) og pc'er(192.168.2.x)

Dette er der ingen problemer i.
Avatar billede screem_brille Novice
25. marts 2007 - 19:36 #20
Nettet mellem din cc router(10.0.0.1) og din belkin WAN(10.0.0.2)
Nettet mellem din belkin LAN(192.168.2.1) og pc'er(192.168.2.x)
Dette er der ingen problemer i.

Enig, men personligt ville jeg bentte en LAN port istedet for, da endnu en router blot gør ping tider endnu langsommere.
Avatar billede micpet Nybegynder
25. marts 2007 - 21:34 #21
Så er der vist styr på det...
Jeg brugte windows software før, men ændrede det til det medfølgende. Der kunne jeg se at under sikkerhed stod der WEP, selvom routeren er sat til WPA. Jeg ændrede det og nu har den fået IP med det samme til 192.168.2.3 og kan gå på nettet.

Ku være jeg skulle prøve det med LAN porten igen nu... :)
Tak allesammen for hjælpen
Avatar billede cynicalzaq Nybegynder
26. marts 2007 - 08:19 #22
@screem_brille

Jah der kan nok godt ryge et par ms med en ekstra router, men jeg tvivler på det har den store effekt. Selvfølgelig er det også alt efter hvor "hurtig" routeren er.

@micpet

Ja du kan sagtens forsøge med LAN porten igen. Det vil ret sikkert virke. God fornøjelse med det ;)