Avatar billede eraserhead Nybegynder
20. marts 2007 - 21:35 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Køling af grafikkort

Er det nødvendigt med en aktiv køler på mit grafikkort, hvis der er et godt airflow i kabinettet? Grafikkortet er et Sapphire Radion x600 Pro.

Jeg spørger fordi det larmer!
Avatar billede milter Ekspert
20. marts 2007 - 23:30 #1
Jeg tror, du hurtigt vil få problemer, hvis du fjerner blæseren, ligegyldigt hvor godt dit airflow er.

Hvor længe har du haft det?
Avatar billede eraserhead Nybegynder
20. marts 2007 - 23:37 #2
Et par år tror jeg. Jeg aner ikke engang om jeg kan skifte blæseren på grafikkortet(?)
Støjen kommer primært fra strømforsyningen og resonans i kabinettet. Derfor skifter jeg nu begge dele. Det næste er så grafikkortet, der levere en betydelig støj. Til sidst er det så harddisken... En større omgang er tiltrængt...
Avatar billede milter Ekspert
21. marts 2007 - 01:21 #3
Jeg hader selv støj. En god (og billig) metode er at justere på placering og tilspænding af skruer. Resonansstøj kan tit klares med bare at skubbe lidt her og der eller løsne/stramme skruer.

Defekte lejer kan ikke klares med den slags, så skal der nyt hardware til. De fleste grafikkort bliver leveret med en billig blæser, som tit fra starten larmer. Jeg har selv et par gange løst problemet med en støjende grafikkortblæser med en anden blæser monteret i et hjemmelavet ophæng placeret over grafikkortet.
Avatar billede c-holst Novice
21. marts 2007 - 21:41 #4
hvis du giver blæseren strøm fra et molex stik, istedet for fra grafikkortet, kunne du også lege med at give den enten 12, 7 eller 5 volt, på eget ansvar naturligvis.

har også fiflet meget med at få 8 cm blæsere til at side fast på de ofte små køleprofiler der er på grafikkort.  ligeledes på eget ansvar

kombineres de to ting kan man med lidt held få en rigtig godt og næsten gratis løsning
Avatar billede eraserhead Nybegynder
22. marts 2007 - 12:03 #5
Jeg har nu kigget nærmere på grafikkortet. Der sidder en køler, der er monteret med 2 ben (afstand 55mm). Det lykkedes mig at tage køleren af og montere den igen. Nu gætter jeg på, at jeg kan skifte den til en mere lydsvag model? Eventuelt en passiv?

Kommenter eller læg et svar.
Avatar billede c-holst Novice
22. marts 2007 - 15:56 #6
men før du kan montere en passiv køler, skal du
1:
være i stand til at tage kølerprofilen af

2:
have adgang til at aflæse temperaturen i chippen. burde du kunne et sted inde i driveren.

3: finde en passiv kølerløsning

4: overveje om du i virkelighed ikke kan finde et nyt passivt kølet grafikkort som yder omtrent det samme eller mere

600 pro har en ydelse der ligger meget tæt på fx et geforce 6600 standart

har du et budget kan vi kigge på den model, og også om vi kan finde en passiv køler til dit nuværende kort

du kan evt også finde en 55 mm blæser der passer og som larmer mindre. jeg kigger også genre efter det, men rigtigt lydsvagt bliver det aldrig med fulde omdregninger
Avatar billede eraserhead Nybegynder
22. marts 2007 - 16:08 #7
Jeg har allerede bestilt en ny blæser til grafikkortet. Samtidigt bestilte jeg en passiv køler til chippen (ikke CPU'en) på bundkortet. Det er de to blæsere, der larmer mest.

Smid gerne nogle svar, så "betaler" jeg.
Avatar billede c-holst Novice
22. marts 2007 - 20:06 #8
små blæsere larmer ofte mere generende en store

her er et svar fra mig. Du kan altid poste et indlæs, hvis du vil have mere hjælp i denne anledning.

må vi af ren nysgerighed høre hvad du har bestilt
Avatar billede eraserhead Nybegynder
22. marts 2007 - 20:18 #9
Zalman VF900-Cu og Zalman Chipset Cooler NB47J
Avatar billede eraserhead Nybegynder
23. marts 2007 - 11:09 #10
Jeg har nu skiftet min grafikkøler og det har giver en væsentlig forskel i lyvniveauet. Hvorfor har jeg ikke gjort det for lang tid siden!

Det nye kabinet og den nye strømforsyning står ovre i hjørnet og venter. Det kigger jeg på i aften.
Avatar billede c-holst Novice
23. marts 2007 - 11:16 #11
hæng din harddisk op i elastikker. Det giver også rigtig meget

www.stillepc.dk
Avatar billede eraserhead Nybegynder
23. marts 2007 - 11:42 #12
Tak for linket. Der ligger jo en masse gode råd. Netop harddisken støjer en del. Der er en stødvis støj fra disken (ikke en fejl!). Jeg forsøger mig med elastikkerne.