Avatar billede pek Nybegynder
20. marts 2007 - 19:27 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Dualboot win vista og win xp

Kan man lave dualboot med win vista home og win xp pro og i så fald hvordan gør man det?
Avatar billede kalp Novice
20. marts 2007 - 20:03 #1
Nu har jeg ikke afprøvet det, men umiddelbart ville mit bud være at du installere XP i en mappe du ikke kalder for Windows eftersom Vista tvinger sig til denne mappe.

men efterfølgende tror jeg ikke der er noget problem... gælder bare om at lade vista få sin Windows mappe:)
Avatar billede resten Nybegynder
20. marts 2007 - 20:16 #2
Jeg kører selv med dualboot "xp og vista" og det bedste er hvis du indstaler det på hver sin partion efter min mening og feks vælger at indstaler xp først og derefter vista da jeg har oplevet problemmer når xp skal overtage bootini fra vista og da vista kører med en helt anden måde at starte op på.

Men ellers kan du også læse lidt her ang dualboot og omkring hvordan den nye bootini virker på vista http://www.windowstalk.org/dual_boot_vista.htm
Avatar billede killer_bee Nybegynder
20. marts 2007 - 21:14 #3
Vil bare sige at har lige selv fået det til at funke efter jeg selv havde smadret min boot partition..
Men PEK prøv læs http://www.eksperten.dk/spm/768977.

Udover det vil generalt sige:
Hvis du vil have dual boot så ta en partition og lave den på ca 100 Mb - ja MB ikke GB. Det skal være den første disk i din boot sequence - i BIOS.
Så vil både Vista og XP ligge deres (multi)boot sektoren der. Hvis du installerer XP og derefter Vista skal du sådan set ikke gøre andet end at installere det - med mindre du kommer til at slette din partition som mig :o).

Et andet MEGET god grund til at lave en lille boot partition er at hvis man har tænkt sig at backe ens Vista up men Full PC backup functionen vil den nemlig også prøve at backe up det HELE drev hvor boot sektoren er. Så hvis din Vista fylder 20 GB og din boot sektor drev har -- tja lad os sige 100 GB film/spil /whatever på vil backupen kræve 100+20 = 120 GB plads.
Avatar billede pek Nybegynder
21. marts 2007 - 07:25 #4
Hej

Tak for svarene. Nu har jeg noget at arbejde med, men jeg får ikke gjort noget før i weekenden, så skal jeg nok lade høre fra mig.
Avatar billede pek Nybegynder
23. marts 2007 - 08:54 #5
Jeg har fået installeret dualboot, ved hjælp af det link som "resten" gav. Det er bare at følge den anvisning og det hele foregik uden problemer, så de 30point har du fortjent.