Avatar billede steen.s Nybegynder
19. marts 2007 - 12:04 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Nyt grafikkort men hvilken jungel

Skal derfor have et nyt, men hvilken jungel. Hjælp mig derfor med nogle spørgsmål:
Mit gamle kort kun yde det jeg havde behov for, så jeg har ikke det store behov for at gør meget op i ydelse. Det gamle var et Geforce FX 5500 256mb AGPx8. Jeg har kig på et silent kort da jeg gerne vil blæserstøj til livs. Har fundet et ASUS N7600GS SILENT/HTD http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=260630  vil dette kort kunne erstatte mit gamle vedr. ydelse.
hvad kan ellers anbefales, uden det bliver for dyrt, mak 900 kr. gerne 400-600 kr.
Avatar billede allanfo Praktikant
19. marts 2007 - 12:21 #1
Det kort, du linker til er flere klasser bedre end dit gamle kort.
Avatar billede steen.s Nybegynder
19. marts 2007 - 13:19 #2
Jamen det er jo fint, men er det en god ide at købe det uden blæser (en silent udgave) eller får man et bedre kort med blæser. De koste næsten det samme  http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=262990
hvad har det af betydning.
Avatar billede allanfo Praktikant
19. marts 2007 - 13:44 #3
Hvis du har et godt airflow i dit kabinet, og sjældent spiller krævende spil, så kan varmeudviklingen bortskaffes uden en decideret grafikkort køler. Men hvis dit kabinet er meget lukket, og ikke har nogle blæsere til at føre luft ind og rundt, så kan du få problemer, såsom at computeret går ned uventet. Eller at grafikkortet sætter farten ned, for at undgå overophedning.

Iøvrigt er der mange af de nye kort, der har blæsere der er stille nok, og drukner i lyden fra harddiske og strømforsyningen.

Jeg har bygget en kontor-maskine til min fars firma med et blæserløst grafikkort. Den virker fint, men kortet laver jo heller ikke rigtig noget. Nu har jeg snydt ham, så det er faktisk et rimelig godt kort, jeg har sat i, så børn (mig) og børnebørn har noget at lege med, hvis familie-komsammen bliver for kedelig. Til mit eget brug har jeg et kort med blæser.
Avatar billede steen.s Nybegynder
20. marts 2007 - 14:14 #4
Lyd godt, kan du evt. vurdere om kortet ville kunne fungere på min maskine, og om jeg overhovet ville kunne udnytte det. Den er jo ved at være et par år gammel. Min maskine er en HP Paviloen med AMD Athlon XP 3200+ (2,2 GHz), AGPx8 slot og 1 GB ram. Styresystem er Windows XP SR2. Er der evt. et andet kort som vil være bedre for mig??
Avatar billede allanfo Praktikant
21. marts 2007 - 10:58 #5
Det er ganske kraftigt i forhold til resten af dit system. Det skulle dog fungere fint. Hvis du skulle have brug for forøget ydelse, eller planlægger at opgradere resten af computeren i den nærmeste fremtid, så får du et problem, for stort set alle nye bundkort er med PCI-Express. Et andet væsentligt spørgsmål er, hvor kraftig din strømforsyning er. I forhold til dit gamle kort kan du forvente et større strømforbrug, så hvis din strømforsyning er på 350 W eller mindre, kan du få problemer.

Hvorvidt et andet kort er bedre, det er som sædvanlig et spørgsmål om pris versus ydelse. Men masser af nyere kort har større ydelse end dit gamle.
Avatar billede steen.s Nybegynder
21. marts 2007 - 13:48 #6
Ok. er nu lidt forvirret så, vil det være en dårlig ide med det kort, hvis jeg nu kun skal have et nyt grafikkort som yder lidt mere end det gamle som er kaput. Regner ikke med at opgradere maskinen ydeligere, da jeg senere (1,5-2år) køber helt nyt. Synes ikke der er ret stort udvalg mellem kort til AGP8, 256 mb og DVI uden at de korster 600-850 kr. Er lidt dum på dette område, og er bare bange for at købe noget jeg ikke kan bruge.
Giv et "svar" så du kan få dine velfortjente point.
Avatar billede steen.s Nybegynder
21. marts 2007 - 13:52 #7
Rettelse: Synes ikke der er ret stort udvalg mellem kort til AGP8, 256 mb og DVI uden at de korster 600-850 kr. (og uden blæser)
Avatar billede allanfo Praktikant
21. marts 2007 - 17:11 #8
Det har du fuldstændig ret i. AGP er jo en udgående standard, og udvalget er derfor begrænset.

Kortet vil fungere fint sammen med resten af dit system. HVIS din strømforsyning kan levere strøm nok.