Avatar billede eliasnet Nybegynder
18. marts 2007 - 21:47 Der er 5 kommentarer

printer problem

Jeg har et problem med at den sorte printer patron løb helt tør for blæk, hvilket nu har resulteret i at jeg ikke kan få gang i den sorte patron.
Jeg har taget taget skrivehovedet ud, kommet lidt vand på en vatpind og forsøgt at fugte stedet med vand, det hjælper kun lidt.
Det skal lige siges, at jeg forinden havde kørt dybde rensning gennem Pc en 3 gange uden effekt.
Kan man lægge den i blød.
Nogen siger at man kan lægge den i kølervædske, er det rigtigt.
Printeren er en: Canon Pixma ip 4000  MVH
Avatar billede ole_madsen Ekspert
19. marts 2007 - 09:56 #1
Kølervæske har jeg aldrig hørt om i den sammenhæng - og tvivler på det (det er noget klistret stads...)

Lunkent vand med lidt husholdnings eddike vil nok virke meget bedre. Men er den rigtigt indtørret, får du næppe gang i den overhovedet - så hjælper kun et nyt printhoved. Du risikerer oven i købet at det er brændt af, når der ikke kommer blæk igennem. (Dysserne varmes op, for at lade blækket passere præcis gennem de rette dysser - og når der ikke er blæk til at varme op - og dermed køle dysserne, kan de brænde af...).

Så lunkent eddikevand. Når det er prøvet, og ikke virker - så prøv med husholdningssprit. Her skal du dog være mere forsigtig - start med at duppe en klud på dysserne og se om det opløser noget. Så pres forsigtigt dysserne ned mod en klud med sprit, og lad det trænge op, før du med tør køkkenrulle "trækker" den opløste sprit/blækblanding ud igen.

Virker det ikke, så kig dig om efter et nyt printhoved.
Avatar billede eliasnet Nybegynder
19. marts 2007 - 17:06 #2
Tak for svaret ang. rensning af printerdysser. Det er jeg taknemmelig for...
Tak Ole for gode råd:
Ang. Rensning af tilstoppede printerdysser  Canon Pixma ip 4000
Mon det skal stå i eddike vand, i mange timer ???

Kan man mon fylde en gl. patron med eddike vand og så lade den køre lidt med den ???

Jeg har hørt om ultralydrensning, det som optikerne bruger til brillerensning, er det mon også noget der er godt.

Ole -Jeg er ny her så jeg ved endnu ikke det med point, hvad det går ud på, men jeg vil give dig en god del for oplysningerne.
MVH  eliasnet
Avatar billede ole_madsen Ekspert
20. marts 2007 - 09:51 #3
Jo længere tid du lader den stå, jo længere vil opløsningen også trænge ind. Men vi skal helst ikke have det så langt ind i systemet, at det ikke kan komme ud igen - så giver det jo nok nogle sjove udskrifter.... :-) Jeg ville mene at en halv til hel time burde kunne klare det. Hvis ikke det er opløst på den tid, sidder det rigtig godt fast, og så giver jeg ikke mange chancer.
Desuden bliver vandet jo koldt med tiden, og er derfor ikke helt så effektivt.

Jeg kender intet til Ultralyd - så her kan jeg ikke komme med gode råd.

Hvad points angår, skal jeg lægge et "svar" og ikke en kommentar, før du kan give points. Jeg plejer med vilje at lægge kommentarer, da der en gang imellem opstår vilde diskussioner, når "spørger" ved en fejl kommer til at give points for tidligt eller til forkerte "svar".

Desuden ønsker jeg kun points, hvis mit svar kan bruges til noget... - men hermed lægger jeg et svar :-)
Avatar billede eliasnet Nybegynder
20. marts 2007 - 20:26 #4
Det er vist ikke altid så lige til, idag tirsdag, har jeg været inde og fået givet mit Canon skrivehoved omkring 30 min i et ultralydsbad, men det er som om det kun er blevet extremt forværret af dette. Det var egentlig kun den ene sorte der svigtede tilat begynde med nu er det dem alle.
Jeg har efterfølgende nok kørt over 10 dybderensninger, det ser sort ud nu-,der er ikke store tegn på forbedringer.
Rettelse-jeg skrev tidligere om anvendelse af "kørevædske" som  rensemiddel, det var nu nok nærmere "sprinklervædske" (jeg huskede forkert)
Avatar billede ole_madsen Ekspert
21. marts 2007 - 09:12 #5
Sprinklervædske giver mere mening, eftersom der er salmiak og sprit i... så det kunne være et udemærket forsøg.

Jeg tror nu, ud fra dine hidtidige erfaringer, ikke at du skal nære de store forhåbninger.

Men det koster jo ikke så meget at prøve, og da der er alt at vinde, er det jo bare at forsøge sig frem :-)