Avatar billede erikjacobsen Ekspert
17. marts 2007 - 21:58 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

RAM til ældre Dell

En ældre Dell, 6-7 år gammel, har eet RAM-modul på 256 MB: http://n0p.com/ram.jpg
og det rækker i vore dage som en skildpadde på en tysk motorvej.

Der er plads til to RAM-moduler - ejeren vil gerne opgradere til 1 MB RAM. Jeg kender ikke så meget til maskinen, men mener den er noget i retning af 1.5 GHz, bundkortet har jeg ikke oplysninger om - men jeg kan få det evt.

Spørgsmålet er egentlig: der skal købes noget rimeligt nyt, hurtigt RAM, som på sigt, når den bryder endeligt sammen, kan flyttes over i noget andet udstyr. Så hvad kan jeg købe af nyt og godt RAM, der kan bruges i den gamle støvede, og som senere kan bruges i nyere.

Det gamle RAM modul finder jeg nok anvendelse for et andet sted.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
17. marts 2007 - 22:00 #1
Ah ja, ejeren vil næppe nedgradere til 1 MB RAM. Skal vi ikke tolke det hen i retning af 1 GB RAM.  Jeg husker min 286-er - som jeg faktisk fik OP-graderet til 2 MB RAM. Det var tider, men helt så langt tilbage går den her så altså ikke.
Avatar billede boogie26 Nybegynder
18. marts 2007 - 02:51 #2
Du kan købe noget hurtigere ram til den men den vil gå ned i hastighed i den gammel maskine. Kommer an på hva for nogen ram moduler bundkortet kan køre med. Kan den køre med højest fx 333mhz ram od du sætter fx 400mhz så vil ram køre ned til det 333mhz indtil du få bedre pc eller bundkort. Jeg gå udfra at det er sd ram så når pcen gå ned og personen skifter pcen tile et ny en, så det nye pcer der er ude det har så ddr eller ddrII ram så han skal udskifte ram lige meget hvad ved køb af ny pc
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
18. marts 2007 - 09:07 #3
Det er i store træk også min forståelse. Men jeg skulle kunne proppe noget SDRAM i den? Hvor meget RAM mon Dells gamle og simple bundkort egentlig understøtter.... ;)
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
18. marts 2007 - 10:00 #4
Avatar billede boogie26 Nybegynder
18. marts 2007 - 11:27 #5
Det vil jeg tro hvis der er plads i pcen til mere ram så skulle det lade sig gøre.
Angående det med om man sku købe speciel ram til den ved jeg desværre ikk har aldrig købt en samlet pc har altid gjort det selv..der var for mange problemer med samlet pcer(derfor blir man ofte ringet op af venner, famillie der har sådan en hehe)
Men nogle af fabrikanter af samlet pcer laver dem sådan at det kører bedst med dele lavet specielt til dem,men nu ved jeg desværre ikk med Dell om du kan bare gå ud og købe  hvilken som helst ram eller om man skal købe specielt ram til den. Har ikk haft nogen problemer med min forældres compaq da jeg var ud og købe brænder or ram til dem. så mon dell kan også finde ud af at køre med det.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
23. marts 2007 - 18:14 #6
Jeg tror jeg fandt ud af at bundkortet faktisk understøtter 1GB RAM. Men som du selv er inde på, så er det måske ikke så smart at ofre så meget på en gammel 'puter, og så nok ikke have noget at bruge det til senere.

Så jeg faldt for et godt tilbud på ekstra 256 MB RAM, der passede. Så er der 512 MB i alt. Det er ikke længere en skildpadde ... nærmere en knallert45, men det er en stor forbedring.

Tak for diskussionen ;)
Avatar billede boogie26 Nybegynder
23. marts 2007 - 19:14 #7
det var så lidt :-)