Avatar billede bare_mig Nybegynder
17. marts 2007 - 17:55 Der er 43 kommentarer

køb af bærbar

skal kikke på en bærbar hvor vista følger med men ved ikke meget om køb af bærbar

skal bruge den til
spil (world of warcraft i høj kvalitet og god opløsning)
office
internet

af hvad jeg ved skal man have "min" 2gb ram for at den køre godt med vista og når der står delt ram ved grafikkort så bruger den af ram i computeren og ikke kun på kortet? (som vil være skidt)

grafikkort skal helst være ati
Avatar billede giorgio Nybegynder
17. marts 2007 - 18:08 #1
Hvorfor vista? og næste spg. hvorfor PC :)
Har du overvejet at kigge på apple?
Jeg gik for lang tid siden væk fra PC, syntes der var for meget bøvl hele tiden med opdateringer og nedbrud, det har jeg ikke oplevet siden jeg gik over til mac.

Det den skal bruges til virker 100% på mac.
Avatar billede egr_sli Nybegynder
17. marts 2007 - 18:12 #2
hvad vil du ofre på bærbaren ?
Avatar billede bare_mig Nybegynder
17. marts 2007 - 18:51 #3
bruger for mange ting der kræver windows :( ellers havede jeg for længst brugt mac eller linux

regner med ca 13.000,- på afbetaling
Avatar billede lzs Nybegynder
17. marts 2007 - 20:26 #4
Hvor stor har du forestillet dig at skærmen skal være? og skal det være widescreen?
Avatar billede bare_mig Nybegynder
18. marts 2007 - 12:19 #5
17" wide
Avatar billede lzs Nybegynder
18. marts 2007 - 12:35 #6
Der er selvfølgelig mange gode bærbare på markedet, men du kunne prøve at tage et kig på en Abook 1760w.
her er en anmeldelse af den http://www.tweakup.dk/article/1040/dk/
Du kan se nogle priser her http://www.eu-computer.dk/shop/productlist.asp?Id=1538 (siger ikke at det er derfra du evt skal købe den, men de har mange forskellige konfigurationer)
Avatar billede drgonzo Praktikant
19. marts 2007 - 11:54 #7
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=236839  denne vil tygge alt den kommer i nærheden af. 2GB ram, super gfx, 17 tommer mm.
Avatar billede bare_mig Nybegynder
19. marts 2007 - 13:18 #8
Avatar billede drgonzo Praktikant
19. marts 2007 - 13:26 #9
nej... det er merlin = lort :)
Avatar billede bare_mig Nybegynder
19. marts 2007 - 13:37 #10
nej det er ikke merlin.... det er en Toshiba
Avatar billede lzs Nybegynder
19. marts 2007 - 13:42 #11
Det er ikke bærbaren han hentyder til, men butikken :P
men nej, jeg vil ikke mene at den er god til prisen
Avatar billede bare_mig Nybegynder
19. marts 2007 - 13:58 #12
så holder jeg nallerne fra den (huh det er svært at købe bærbar)
Avatar billede bare_mig Nybegynder
19. marts 2007 - 13:59 #13
undre mig også jeg ikke kan finde den model på toshibas side :/
Avatar billede kox Nybegynder
19. marts 2007 - 14:14 #14
Den drgonzo linker til 11:54:59 er som jeg umiddelbart kan se det den der testes her: http://www.laptopworld.dk/index.php?id=301
Avatar billede kox Nybegynder
19. marts 2007 - 14:15 #15
Og den gad jeg da godt selv ha' ;o)
Avatar billede net-base.dk Nybegynder
19. marts 2007 - 14:22 #16
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=346704 hvad med denne model, billig, hurtig og nem at finde driver til.
Avatar billede drgonzo Praktikant
19. marts 2007 - 14:27 #17
net-base - den du linker til har fireGL kort, det er et gfx kort der bruges til grafisk arbejde og kan ikke bruges til spil af nogen art. Alle computere er nemme at finde drivere til ;)
Avatar billede net-base.dk Nybegynder
19. marts 2007 - 14:35 #18
drgonzo -> Og hvorfor kan et FireGL ikke bruges til spil?

men hvad så med denne model
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=313743 godt nok kun 1Gb ram men til prisen burde der være råd til at købe 1GB mere og smide i.
Avatar billede net-base.dk Nybegynder
19. marts 2007 - 14:37 #19
drgonzo -> Nu du siger at det er nemt at finde driver til alle laptops kan du jo lige finde den nyeste BIOS version af "Vega+ 259IA1"
Avatar billede drgonzo Praktikant
19. marts 2007 - 15:50 #20
hvorfor spilde tid på at lede efter en bios update du garanteret ved er svær at finde eller ikke eksisterer, desuden hører bios updates ikke til standard drivere ;)

FireGL er ligesom Gforce quadro serien kort til grafisk design og kompleks 3d modellering. Disse understøttes ikke af spil.

Den sidste du foreslår er med 1gb ram og 15 tommer skærm, måske du skulle læse alle indlæg igennem, spørger ønsker 17 tommer skærm
Avatar billede huset Praktikant
19. marts 2007 - 15:56 #22
FireGL kan sagtens spilles på.
Avatar billede huset Praktikant
19. marts 2007 - 16:02 #23
FireGL V3200 kan klare mange spil
Avatar billede drgonzo Praktikant
19. marts 2007 - 16:05 #24
har haft store problemer med både fire og quadro
Avatar billede drgonzo Praktikant
19. marts 2007 - 16:19 #25
http://ati.amd.com/products/workstation/FireGLvsRadeon_Datasheet.pdf en smule om forskellen på radeon og fireGl, FireGl er hovedsagligt til 3d arbejde mm, at det så kan køre nogle spil gør bestemt ikke et af de mindste FireGl kort anbefalingsværdigt til spil i høj kvalitet og god opløsning som spørger ønsker
Avatar billede bare_mig Nybegynder
20. marts 2007 - 10:55 #26
hvad med denne http://www.fona.dk/default.aspx?m=2&i=81&itemnumber=4406902320 kan den det jeg skal bruge den til?
Avatar billede drgonzo Praktikant
20. marts 2007 - 11:20 #27
Den kan dække dine behov, men gfx kortet er bestemt ikke til at spille i høj opløsning + kvalitet.. 7300 kortet er nærmest bare trinnet over onboard.

http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=257178 så ville jeg klart hellere tage denne, dobbelt så meget ram, bedre CPU, uendeligt meget bedre gfx kort
Avatar billede bare_mig Nybegynder
20. marts 2007 - 12:32 #28
er mest på udkik efter hvor jeg også kan få dem i butikker
Avatar billede drgonzo Praktikant
20. marts 2007 - 12:36 #29
i butikker betaler du bare en enorm overpris da de også skal have avance mm, og den rådgivning du får i fona/merlin mm er i 99% af tilfældene lige til at lukke op og hønse i. Så ville jeg hellere kigge på online forhandlerne, mange af dem som midtdata, shg mm har butikker du fysisk kan gå ind i. Hvis det er fordi du vil have på afbetaling, er det til hver en tid billigere at låne pengene af banken og betale dem tilbage der. Køber du en com på afbetaling i eks Fona, betaler du for det første en al for høj grundpris for computeren og dernæst kommer alle de syge afbetalings gebyrer oven i, så i sidste ende står du måske med en com til 6-7000 som du har givet 10-12000 for
Avatar billede bare_mig Nybegynder
20. marts 2007 - 12:44 #30
tror ikke jeg kan låne ret meget af banken, men er det også muligt at købe på afbetaling på nettet uden % ? (fx gør jeg det i merlin skal jeg betale 0% så længe det bliver betalt inden 12md)
Avatar billede drgonzo Praktikant
20. marts 2007 - 12:51 #31
det må du undersøge ved de enkelte forhandlere, tror det varierer meget, du kan jo ringe til dem og spørge :)

Jeg er sikker på, at hvis du kan betale tilbage over 12mdr burde din bank låne dig pengene, ellers skal du vist til at skifte bank ;) Har flere kammerater på SU der har kunne låne i banken til en ny com.

Køber du i merlin vil com stadig være for dyr, du får røvdårlig rådgivning og deres reperationsservice er bestemt ikke kendt for at være prangende, sorry.
Avatar billede bare_mig Nybegynder
22. marts 2007 - 11:39 #32
hvad vil jeg få ud af at vælge en macbook i stedet for en laptop?

tror jeg går i banken og snakker med dem inden jeg køber en :)
Avatar billede drgonzo Praktikant
22. marts 2007 - 12:20 #33
en meget dyrere computer
Avatar billede huset Praktikant
01. april 2007 - 11:22 #34
Der sidder altså også firegl i kontor maskiner
Avatar billede huset Praktikant
01. april 2007 - 11:35 #35
Bl.a IBM T43P og T40P
De er ikke rederings maskiner
Avatar billede lzs Nybegynder
13. april 2007 - 13:03 #36
På tide at lukke?
Avatar billede drgonzo Praktikant
13. april 2007 - 13:41 #37
eller evt flere spm?
Avatar billede bare_mig Nybegynder
16. april 2007 - 11:44 #38
har kikket lidt på asus g2 men ved ikke om den er pengene værd?
Avatar billede drgonzo Praktikant
16. april 2007 - 12:00 #39
har du link til den specifikke com du har kigget på?
Avatar billede bare_mig Nybegynder
16. april 2007 - 12:15 #40
Avatar billede drgonzo Praktikant
16. april 2007 - 12:30 #41
Den er stor og tung og har ikke for god batteri tid, men det er da en fin maskine.
Avatar billede drgonzo Praktikant
16. april 2007 - 12:31 #42
Skal det være oppe i de priser er zepto 6214w en rigtig fed maskine og den vil du kunne lave pænt vild til den pris
Avatar billede drgonzo Praktikant
28. december 2007 - 13:46 #43
Hallo, hvad med noget respons??