Avatar billede boris Mester
17. marts 2007 - 01:45 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Nedbrud ved opdatering af styresystem på Ibook

Min datter er ulykkelig over at hendes Mac er nedbrudt i aften.

Der skete det, at den modtog en opdatering af styresystemet. Under opdateringen lukkede hun et andet program ned (vistnok enten Firefox eller Itunes), fordi den kørte langsomt, og da hun gjorde det, gik den helt i kludder og kunne slet ingenting.
Hun kan nu kun slukke ved at tage batteriet ud, og når hun starter den igen, kommer der efter meget lang tid et login-billede, hvor hun kun kan bevæge musepilen, men ikke klikke og ej heller bruge tastaturet.

Er der noget der hedder fejlsikret tilstand eller lignende på en Mac eller kan man skaffe styresystemet et sted og reparere?
Avatar billede joggy Nybegynder
17. marts 2007 - 03:08 #1
Hvis du ikke allerede har prøvet det, så er forummet på mediamac.dk et rigtigt godt sted, at få hjælp til mac relaterede emner. Det bruger jeg selv når jeg har problemet med min egen.
Avatar billede egonspock Seniormester
17. marts 2007 - 11:22 #2
he, det var da nogle underlige svar ;-)

Når det så er sagt, jo, man kan starte op i en type fejlsikret tilstand ved at holde shift-tasten nede under opstart. Det er muligt at det ikke hjælper, og så må du have startdisken frem, som kom med computeren og afvikle diskværktøj derfra. Der kan man både prøve at reparere rettigheder og reparere harddisken.

Apple's egne fora er nu heller ikke at foragte, men Eksperten er da forhåbentlig også et godt sted at spørge!
Avatar billede boris Mester
17. marts 2007 - 13:34 #3
Til aeblenet: Du er da ualmindeligt uforskammet og grov. Der går en klage til Eksperten. Jeg opretter her et spørgsmål om et alvorligt problem, og du beskylder mig for at bruge pirat-software. Jeg håber du udelukkes fra Eksperten.

Til egonspock. Mange tak, vi prøver straks med shift-tasten.
Nu har den kørt i 5 minutter på den måde uden at der sker videre.
Jeg mener ikke at vi nogensinde har modtaget en startdisk med computeren. Vi har kun en (lovligt købt) officepakke. Men for en sikkerheds skyld vil jeg prøve at finde æsken vi købte den i og se efter igen.
Og til joggy, du må også gerne lægge et svar.
Avatar billede snowball Novice
17. marts 2007 - 13:50 #4
Kommentar fra aeblenet, 17/03-2007 06:52:34 er fjernet.

En anden gang bedes du venligst lade være med at skrive noget hvis du ikke har noget positivt at bidrage med, tak.

Snowball / CoAdmin
Avatar billede boris Mester
17. marts 2007 - 14:21 #5
Hurra. Vi var dumme. Vi har fuldstændigt overset, at der var installations-CD med i pakken da vi købte den for 1½ år siden.
Mediamac var et rigtigt godt tip, så jeg venter lige på om joggy også lægger et svar.

Desværre var der ikke plads nok til at geninstallere styresystemet, så vi starter forfra. Men det er jo også at komme videre :-)
Avatar billede egonspock Seniormester
17. marts 2007 - 14:44 #6
Det er muligt at I kunne klare det uden at skulle geninstallere alt, f. eks. ved at køre diskværktøjet fra CD'en. Når man får menuerne frem i installationen kan man i en af menuerne (afhængig af styresystem) vælge diskværktøj. I den er det så en god ide at køre hhv. reparer rettigheder og reparer disk.
Jeg synes selv at tonen i Mediamacs fora kan være lidt afskrækkende, men med sådan et udbrud fra aeblenet, skal der noget til for at overgå det ;-)
Avatar billede egonspock Seniormester
17. marts 2007 - 14:45 #7
I er i øvrigt ikke de eneste, der har overset CD'en, skulle jeg hilse og sige ;-)
Avatar billede aeblenet Nybegynder
19. marts 2007 - 10:09 #8
taget til efterretning . . .
Avatar billede boris Mester
19. marts 2007 - 10:20 #9
Jeg afslutter spm nu, selvom der ikke er kommet svar fra joggy, men med mange tak til både joggy og egonspock.

Og tager til efterretning, at der ikke er kommet nogen undskyldning fra aeblenet og at man åbenbart kan få lov at blive på eksperten, selvom man uberettiget beskylder andre brugere for piratkopiering. :-(