Avatar billede renebl Nybegynder
16. marts 2007 - 10:50 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Installation af Windows XP Upgrade med Win98

Hej

Som titlen illustrerer har jeg et spørgsmål angående en installation af et upgrade fra win98 til winXP.
Jeg står i den situation at jeg har investeret i en ny computer, og har selvsagt ikke købt styresystem med, da jeg har en original XP upgrade hjemme.

Der hvor jeg løber ind i et problem er, at da jeg forsøger at installere XP så kan den kun "se" noget af harddisken (ca 130 GB) og den er på 320GB. Jeg har snakket med en kammerat som siger at det er fordi win98 ikke er lavet til at kunne se mere end 130GB.

Kan dette passe eller er der en mulighed for at jeg på anden vis kan få installeret XP med hele harddisken "synlig"???

Rene
Avatar billede screem_brille Novice
16. marts 2007 - 10:53 #1
du installerer ikke win989 først vel ? og din XP skive skal have SP1 (og helst SP2) integreret før diske over de ca 130GB kan ses.

Du kan selv lave en XP med SP2 ved at hente service pack2 og integrere den med Nlite fra nliteos.com
16. marts 2007 - 11:04 #2
... nemlig ... en RÅ XP (Uden nævnte MS ServicePack1/2) kan kun se op til ~128Gb.
Har ikke noget med Win98 at gøre ...

Men du kunne jo vælge/oprette en mindre partion som i den generele guide herfra ->

http://www.spywareinfo.dk/manualer/xp-installation.htm +
http://www.spywareinfo.dk/manualer/xp-installation-side2.htm +
http://www.spywareinfo.dk/manualer/xp-opsaetning.htm

http://www.spywarefri.dk/forum/topic.asp?TOPIC_ID=29193

Altså INGEN FORM FOR INTERNETFORBINDELSE undervejs ...
16. marts 2007 - 11:05 #3
Velkommen til Eksperten.dk
Generelt -> http://expfaq.1go.dk/
Avatar billede off-line Nybegynder
16. marts 2007 - 11:17 #4
Forslaget med en slipstreamed XPSP2 fra screem brille er godt fordi, mange har
fået problemer, når de har installeret SP2 oven i XP.
Slipstream:    http://www.dailyrush.dk/features/guides/871/ Det skulle dog være
endnu nemmere med nLite.
Men ellers kan du simpelhen starte med, under install, at lave en partition kun
til windows på f.eks. 20-40GB så kan du altid lave flere partitioner senere i
diskhåntering. Det er mere end upraktisk, kun at have een partition. Windows
skal jævnlig defragmenteres, du kan få virus du ikke kan komme af med, eller
noget gør at windows kører dårlig og du får brug for, at formatere drevet til
geninstallation osv.
Avatar billede off-line Nybegynder
16. marts 2007 - 11:35 #5
dr1 - Du har lagt fine link, men ikke lle råd er lige gode f.eks denne:
"Er du i besiddelse af mere end én harddisk, vil det være en fordel for dig, at bruge den ene som C:\ og den anden som D:\ + evt. en tredje, som E:\ osv. osv.
Dette fordi overførsel af data fra en partition til en anden går langt hurtigere, hvis partitionerne ligger på hver sin harddisk."
Jeg mener ikke der er noget væsenligt at vinde på hastigheden. Det er der derimod
på en backup disk fordi, man jo aldrig ved hvornår en disk afgår ved døden, og så
er det jo så skønt, at alt væsentligt ligger på backupén.
3-4 harddiske er ud over økonomien direkte dårlig for en alm. computer fordi. de
afgiver en masse varme samtidig med, at de lukker for luftgemmenstrømningen. Og
så kræver det mere ydelse fra strømforsyningen, som så igen levere mere varme.
Det kan jo ende med varmedød på en hed sommerdag.
Avatar billede renebl Nybegynder
16. marts 2007 - 17:35 #6
Mange tak for svarene.
Jeg er fint med på at dele harddisken op til flere drev.
Havde selv forestilt mig et på 50GB til Windows og lidt mere og 270 til resten. Men hvis jeg bare installerer så vil jeg jo kun kunne lave et på 50 og et på 80. Men det kan jeg måske udbedre hvis jeg efterfølgende installerer servicepack 2??

Som i kan se er jeg ikke sygt meget inde i computere des lige, så skal nok have skåret tingene lidt ud i pap. undskylder :)

Rene
Avatar billede off-line Nybegynder
16. marts 2007 - 18:22 #7
Der er ikke noget at undskylde, for hvad skulle man så med eksperten?
Hvis du under install laver en partition på f.eks 20GB til windows, og
derefter, hvis du ikke har lavet en slipstream XPSP2, installerer SP2,
kan du udnytte hele din harddisk. Når windows starter op, går du ind i
diskhåntering, og opretter de partitioner, som du vil.
16. marts 2007 - 20:42 #8
... som der også står noget om i mine guides ...
Avatar billede renebl Nybegynder
16. marts 2007 - 21:49 #9
Jeg får fyldt mere og mere på det spørgsmålet, men jeg går nemt i stå.

Nu har jeg så fået installeret xp og opgraderet til servicepack 2.
C: er 50 GB og D: er indtil videre ca 80GB. Du siger så jeg skal gå ind under diskhåndtering??
Er det enhedshåndtering eller noget andet?
Og hvor nøjagtig skal jeg hen for at få lov til at "finde" resten af harddisken??

Mange tak for hjælpen
16. marts 2007 - 22:10 #10
[Start][Indstilninger][Kontrolpanel][Administration][Computeradministration][Diskhåndtering] ... og følg guiden...
16. marts 2007 - 22:12 #11
Men først:
WindowsUpdate for alle >70 opdateringer efter standard SP2 -> http://update.microsoft.com/windowsupdate/v6/default.aspx?ln=da

Samt noget herfra ->
http://www.spywarefri.dk/manualer/sikkerhedspakke.htm
Avatar billede renebl Nybegynder
16. marts 2007 - 22:14 #12
Jeg takker 1000 gange. I har sparet mig både tid og penge. Jeg er en meget glad mand lige nu :)
Avatar billede Slettet bruger
16. marts 2007 - 22:18 #13
Følg guiden http://www.helgec.dk/xp-install.html og du bliver endnu  lykkeligere
16. marts 2007 - 22:27 #14
... så ka' du selv afgøre om du måske kun lige vil install Microsoft SP1 og ikke andet som helges guide's skriver!
eller
SP2 fra Microsoft + ALLE >70 OPDATERINGER som min guide skriver...
Husk også evt. sikkerhedspakker...

Ellers ses vi snart igen i Virus kategorien ?
16. marts 2007 - 22:27 #15
Ping...

(Det var et [svar]...)
Avatar billede renebl Nybegynder
16. marts 2007 - 22:42 #16
Jeg valgte selvfølgelig SP2 og samtlige opdateringer. Det fungerer fint. Og jeg skal da ikke kunne sige om jeg ikke vil møde jer under andre kategorier, er der helt bestemt chance for. Tak igen
16. marts 2007 - 23:00 #17
Takker - du er velkommen ...
Avatar billede screem_brille Novice
17. marts 2007 - 11:47 #18
ok.